|
|
|
|---|---|
|
Har kollat på bl.a 330i E90, 545i E60 och 745i E65. Om vi bortser från skatt, försäkring, förbrukning och inköpspris, vad finns det då som är dyrare hos t.ex. 745i än 330i? Hur mycket skiljer det sig? Kom gärna med lite exempel på vad som kan kosta! | |
|
Vilken av dessa modeller är minst rostbenägen? Hur är e65 att köra? Jämför gärna med några vanliga Svenssonbilar ni kört! |
|
|
Vissa saker är direkt kopplat till fordonsvikt och effekt; tex bromsar dyrare på 745 än 330. Mera olja i en större motor - plus att man kanske kan ta mera betalt för "ovanliga lyxbilar", dvs liten nackdel för 745. 330 är ju vanligare och har förmodligen mindre elektronik (E65 745 hade lite problem runt 2002). Rost, tror jag, inte är ett större problem för någon. Kanske 745 bäst, pga lyxbilsstatus. Vilken körkänsla vill du ha? Jag föll för 745 (hade en 645 förut), fast pga inbytespriser, blev det Audi A8. A8 och 745 relativt lika för lyxlimousinerna (BMW kanske lite mera iögonfallande och designmässigt mera vågad). E65 är en lyxlirare som ingen Volvo kommer nära av. Prova, så vet du. Eller 330, man måste nog komma upp i splirrans V60 med nya turbon i, för att en jämförelse skall ens övervägas. 330 är sportig med tysk disciplin - Volvo lite lagom framtunga och "alldagliga". Har dock inte kört något bustrimmat eller nyare än 2010 av Volvos sortiment. Volvo är sköna att åka till fjällen med. Mellanmjölkslagom, fast ganska dyra, tycker jag. Annars är ju bilarna ganska lika att serva och elfelen kostar nog lika mycket... Men 745an är ju coolast, om man frågar mig. 330 roligare att köra. Jag gillar V8or... Får se vad någon annan kan svara, eller jämföra med. Normalt ägande, utan motorras, mm, innebär ju mest oljebyten, soppapriser, bromsbyten och filterbyten av olika slag. Och det är ju ingen astronomisk skillnad på dessa. Enda signifikanta torde vara en ny uppsättning bromsar. 745 och 545/550 har nog samma bromsar, f.ö. E6x-gemensamma komponenter finns det många av. Vill man spara en slant köper man från E-bay i Tüskland. /GrFr |
|
|
Gäller i och för sig allt bilägande men det är självklart en enormt stor skillnad om du fixar saker och ting själv eller lämnar det till BMW verkstad. Fixar du själv så behöver det inte bli så dyrt. Kvalitetsdelar från de tyska tillverkarna hittar du ofta till halva priset via Internet sajter i Tyskland. Här kan du roa dig med att kolla vad reservdelar kostar för de modeller du undrar över om du köper från Internet sajt i Tyskland. Men kolla bara på de tyska märkesdelarna, inte "no name" alternativen. parts2go.de autoteilemann.de ebay.de ger väl de bästa affärerna, men kanske lite rörigare och ibland känns det tryggare köpare direkt från butik |
|
|
I rena slitdelar följer priserna med serien. Större/grövre delar är dyrare delar. Det är aldrig ekonomiskt motiverat att köpa en stor bil, definitivt inte en jättestor lyxkryssare som E65 är. Ok, inköpspriset är helt ok.. förhållandevis mycket bättre än en E90 tex men de är dyrare att äga, inget snack om saken. För mig va det mycket enkelt, jag ville ha en stor lyxig bil. 3-serie fanns aldrig med i planeringen. E65 gick före E60 pga mer bil för pengarna och ytterligare lyx. |
|
|
Nu har jag inte kollat så mycket reservdelar, men som sagt så är de ju dyrare ju större bilen är. Om inget oförutsett händer för någon av bilarna, är det då ekonomiskt försvarbart att köpa en 745i för 70k istället för en 330i för 110? Det finns ju mer som kan strula hos en 745, men det resonemanget är kanske helt förlegat? |
|
|
Din fråga är som du förstår enormt svår att svara på. BMWs V8or är generellt lika minst lika driftsäkra som sexorna tycker jag man kan säga, inga problem med motorerna. En V8a går dessutom lugnare i varv och belastas inte lika hårt. Om du har tur är det väl just bränsle samt försäkringskostnader som blir den största skillnaden mellan en 745 och 330. Gör man servicar själv så är den skillnaden mycket begränsad. Köper man smart blir några liter olja extra samt 2 tändstift extra en droppe i havet. Bränsleskostnaden är som du förstår ganska mycket högre på 745 versus 330, hur mycket högre den blir beror extremt mycket på hur du kör i stadstrafik samt kortkörningar. (V8or snittar väl oftast mellan ca 1,5 - ca 2,0 i stadstrafik och kortkörningar men annars helt ok under längre körningar.) Sedan angående reparationer skriver du "om inget oförutsett händer" vilket är väldigt svårt att tolka. Vad som för dig är oförutsett. Personligen tycker jag att man bör ha marginal för "grunduppfräschning" när man köper en begagnad bil, att det kan gå på en 10-20 lapp. Om inte riskerar man bli besviken, detta gäller både 745 och 330. Men samtidigt beror detta lite på vilket skick du önskar hålla bilen i. Kan röra sig om tex genomgång av underredet (bussningar, stag, krängningshämmare osv), bromsar/skivor eller ett par dämpare fram som är trötta. En 745 är tyngre och är säkert dyrare i underhåll av underredet, en 745 har även mera elektronik. Tycker du inte den extra bränslekostnaden samt försäkringen gör något samt är du en gör det självare eller känner någon som kan hjälpa till så är inte skillnaden i reparationskostnader så väldigt stor tror jag (under viktig förutsättning att du shoppar smart, dvs inte från Mekonomen). Däremot, låter man en verkstad fixa det mesta blir nog en 745a rätt mycket dyrare i underhåll än en 330 men jag kan inte svara på hur mycket. Sedan när det gäller körglädje är det väl en smaksak, du måste nästan prova. En 745 ger ju lite limo känsla och är en autobahnkryssare av rang, en tung och stabil pjäs. En 330 upplevs säkert som avsevärt roligare på kurviga vägar. |
|
|
Tycker man om att forska lite så kanske du har läst att ett kylvattenrör mellan "cyl.bankarna" kan börja läcka på 545/745 motorn, det vet jag är en punkt att fundera på, sedan finns det säkert annat att fokusera på innan man handlar som du vet, men skriver detta bara för att du ska veta att man bör kika på svaga pkt före inhandling... Finns såklart svaga pkt. på en 330 också...Kontrollera och läs om dessa på t.ex detta forum(kolla "sök inlägg" högst upp på denna sida och börja därifrån s.a.s.) Vet inte hur många som drabbas av just detta med läckande rör på 545/745, men det finns att läsa på om du söker på nätet en smula.. Vet att man i USA har ett "uppgraderingskit" för detta problem.. Mvh Janne. |
|
| En 745 för 70k innebär den billigaste på blocket med "lite fix", generellt ska man aldrig köpa tokbilliga bilar, dom är tokbilliga av en anledning och man vill inte köpa en 745 med massa fel, då har man nog tagit sig vatten över huvet. | |
| 3/5/7000:- per månad plus bensin, skatt och försäkring kanske är en bra tumregel? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.