AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.511

Vad gör folk med sina bilar egentligen?

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Sitter och slösurfar igenom några bilar på kvarndammen och det är ju helt sjukt vad folk utsätter sina bilar för. Hittade bland annat en E90 335iA, som är totalt sönderskrapad över hela bilen. En bil som kostat över 400k ny.

Även om det är leasing så kan man ju inte behandla bilen som en traktor.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Fördelen med Kvd är att de inte gör vid bilen innan annonsen kommer ut
Då ser man hur den blivit behandlad innan man själv köper den på gott och ont

Ha deT
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Absolut, har ingen problem med kvd, skulle inte ha några problem att köpa en bil där. Däremot måste ju leasingbolagen se en hel del skit alltså.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det är den förbannade slit-och-släng-mentaliteten bland gemene man som är orsaken. Helt obegripligt i mina ögon.
För mig är det självklart att ta väl hand om mina saker, även min "gamla" Citroën C5 med 17500 mil på mätaren som inte är värd mer än max 40000 kr...

/Masten
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tjänstebilsförare i stockholms innerstad som parkerar kors om tvärs och smäller upp dörrarna till höger och vänster när dom ska parkera närmast ingången till Nacka forum.

Förmodligen någon form av säljare.
Kör 140 med dubbdäcken så dubbarna flyger åt alla håll samt kör 130 blås i ishalka när alla andra kör 90.

Bara intrycket jag får när jag tänker på typen av bil och skador.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Det pratas mkt värdering av bilar på forumet. Jag och min sambo har stora problem de gånger vi letat begagnad bil av anledningen att det är ytterst få objekt som är skötta efter sunt förnuft, och ännu färre som är omhändertagna enl det slitna uttrycket pendantskött. För oss är inte en bil med repor, bucklor och allmänt sunkig inredning aktuellt, och därför inte heller värt att lägga pengar på... Men för andra så duger skicket. En bils skick är uppenbarligen något subjektivt och något som är upp till betraktaren ögon att avgöra. Det är dock trist att att se skicket på tämligen nya bilar när man går i begagnathallarna... kalla mig petig, men då är det la så:)

Mvh Martin
ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Visst kan man bli både frustrerad och irriterad, men det är också en berättelse om hur bilens roll i vår kultur har förändrats. Tiden när bilen var en statussymbol är på många sätt förbi, numera försöker de allra mest trendkänsliga - och ofta mest köpstarka - personerna att i möjligaste mån inte ens ha bil.

Därmed inte sagt att vi gjort oss av med vårt behov av framgångssymboler; det handlar bara om andra saker. Nu läggs oftare pengarna på ett dyrt hem med ständiga renoveringar för att hålla sig à jour med de senaste trenderna. Sett i det ljuset blir det också begripligt att många numera blir mer upprörda av repor på teppanyakihällen i köket än på (leasing)bilen på garageuppfarten.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats: Men det gäller tyvärr inte bara tjänstebilsförare och inte heller bara Stockholms innerstad.
Hela landet lider av någon sorts lathetssjuka som säger att man ska parkera så att man helst kliver ur bilen direkt innanför dörrarna i målbyggnaden, oavsett om det är ICA, släktingar eller ett köpcentrum. Det där med att stå rakt och mitt i sin ruta och se till att det går att komma in i bilen bredvid är för länge sedan bortrationaliserat. Om man kommer från fel håll parkerar man gärna på vänster sida av vägen, och det gör visst inget att bilen blockerar hela trottoaren heller.
Och sedan gnäller de på parkeringsvakterna istället för att fatta att de själva har parkerat korkat.
Men det är ju bara hur det ser ut idag, och det ska vi andra (som råkar ut för dessa idioter) tydligen bara skita i. Det är den attityden som härskar i trafikens alla områden och det är detta som är resultatet. Trist, men sant.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
esadh ,jag håller fullständigt med.

Jag drog paralellen med Stockholm efter det är vad jag kan relatera till.
Folk vill inte våra det dom har utan sliter o slänger, på så sätt var det nog bättre förr med den äldre generation som vårdar sina saker och tar hand om det, oavsett vad det är, nu är vi inne i en ond konsumtionsspiral, inte för att jag själv gillar att konsumera men jag tar hand om det jag har och vårdar det, oavsett om det gäller ett par skor eller stekpannan.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
esadh m.fl.
Skönt att inte vara ensam om de åsikterna.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
anledningen till att många skiter i att sköta sina bruksbilar är enkel; marknaden bryr sig numera allt som oftast inte om en begagnad bruksbil (sport-/entusiastbilar undantagna) är i pedantskick eller slit-och-släng-skick. när det gäller bilar under, säg, 300k så letar de flesta privatköparna efter "billigast på blocket". och handlarna ger inte mer i inbyte bara för att du tagit hand om bilen, handtvättat och inte varvat över 3000rpm med kall motor. därför blirt det svårare och svårare att hitta ägare av bruksbilar som haft vett att sköta sina bilar ordentligt. och det gör att man, om man har en bil i 'pedantskick', får leta lite längre efter rätt köpare.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Daniel Östlund i numera nerlagda Automobils papperstidning skrev en bra krönika om bilar som var "pre-scratched". Det kan vara det folk eftersträvar ;)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Detta gör att jag förmodligen kommer behålla min bil länge och sedan köpa en ny och behålla länge också.
Det börjar redan hos återförsäljarna var i somras hos Audi Danderyd och kikar på beggat när en säljare dundrar in med en Demo Audi A7 Sportback kör längs in i hallen och slänger upp förardörren som dunkar in i fronten på en SÅLD ny Audi A7 Sportback, båda bilarna går på minst 500tkr. Det var häpnatsväckande att se men det är väl bara vad man kan förvänta sig.

Då är det samtidigt skönt med alla välskötta bilar som Mastens C5, min mammas Passat Variant-99 med 25000mil är trots ett rätt bruksinriktat ägande riktigt fin (boende i Sthlm) men den har fått sina kyssar under åren.

Mvh Stephan
Jag får väl säga att jag beundrar de som har ork att pedantsköta sina bruksbilar. Själv har jag inte intresset eller tiden (prioriteringar) att lägga på detta. Kanske om det vore en dyr sportbil eller något, men en gammal bruksbil? Tyvärr.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag gör det för att jag mår dåligt av att åka runt i en ofräsh bil, oavsett prisklass så håller jag den ren och fin.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Grannen sopar av snå från sin Volvo kombi och sin golf med piasava-kvast. Bedömmer att båda bilarna är från 2000-talet. Jag frågade honom om han inte är rädd att repa lacken - nädå -ingen fara.
Så skulle aldrig ske med mina vagnar.

Sen tror jag inte att alla tjänstebilsförare beter sig vårdslöst. Företaget som löser in bilen efter tre år värderar den och det leasande företaget har ju intresse av att få så mycket som möjligt för bilen. På firman jag jobbar är det obligatoriskt med årlig rekond på rekond-firma på förmånsbilar för att bevara värde. Det finns andra trådar om detta.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.