AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.616

Kondens, insida oljelock

Fyllde på lite olja i maskinen nu ikväll och såg då att det var kondens på insidan av oljelocket. Eller rättare sagt en ljus gul/brun gegga. Har fyllt på olja tidigare och då har det inte varit något alls. Beror detta på att det varit så kallt det sista? Är detta normalt?

// Philip
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
läs om vevhusventilationsproblem här på forumet så lär du få nått att fundera över... inget som jag kan säga säkert, det kan som du säger självklart också vara kondens och gammalt klegg. byt olja för säkerhets skull och se om det dyker upp igen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är vanligt att vevhusgaserna kondenserar på den stora kylda ventilkåpans insida. Är det riktigt kallt kan det även bildas isproppar i ventilationen som ställer till det. Det man kan göra är att täcka för grillen/njurarna när det stadigt är -5 grader eller kallare.
Om du har klägg på locket, prova att låta bilen stå på tomgång en kvart ska du se att det försvinner. Du kan även prova att känna på ventilkåpan då den stått på tomgång ett tag, jämfört med när du nyss kört så förstår du problematiken.
Tack för svaren. Är det dyrt att åtgärda vevhusventilationen? Vad jag läst mig till ser det inte ut att vara ett så stort ingrepp? Anledningen till att jag frågar är att jag ska ha in bilen på service om några veckor. Lika bra att få det åtgärdat.
Är detta beteende skadligt för motorn på något sätt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite "majonäs" under locket är helt naturligt nu när det är kallt - inget att oroa sig för.

Blir det däremot mycket majonäs och även gegga i oljan som du ser på stickan är det en varning om vatteninblandning i oljan. Lite gegga på själva stålstickan är också helt naturligt, men det skall som sagt vara normal färg på själva oljenivåavläsningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kör en sväng på motorväg i 10 mil eller så borde det lösa sig.

Själv kör jag rätt så mycket korta sträckor (~10min) med 323an men
har inte fått någon klet alls under oljelocket, blir nästan förvånad
varje gång. ;) Kan hända att det beror på att jag brukar ta en längre
sväng ibland just för att "sträcka" lite på bilen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När det är riktigt kallt räcker inga långturer tyvärr utan det kondenserar bara mer vatten. Har provat vid närmare -20 grader att titta på locket innan jag åkte iväg: Klägg. Efter att ha åkt någon mil: Iskaka på insidan av locket! Täcka njurarna och hålla undan kylan är bästa medicinen.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bmw tar mellan 8-12000 beroende på verkstad..reservdelarna kostar ca 1200 är du lagom händig fixar du det själv..Finns tips på Mekartips hur man gör dock N54 vill jag minnas men alla Sexor ser ju likadana ut nästan även jag byte på min M52 520I efter den beskrivningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.