AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.299

Vindrutespol E39 - hi-tech?

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Har en E39 -98, utrustad med intensivrengöring. Från början hade jag inget spol på framrutan alls (bakrutans spol OK dock) & lämnade då bilen till en lokal verkstad för första gången i den bilens liv, istället för BMW. Den gången hann de fixa så att det kom vatten på vänster sida, antingen när jag drog bak spaken, samt kom det åxå (bara vatten?) då jag tryckte in knappen, endast vänster sida. Jag tyckte mig se att intensivvätskan låg på samma nivå. De sa att när man försöker spola så rinner det ut vätska höger fram, innanför skärmen, så de ville ha in bilen igen & sa att då kommer de riva ner innerskärmen för att fixa detta. Idag när jag hämtade bilen för en andra åtgärd säger dom "Det är ett himla meck att greja med detta, du skulle se alla slangar. Vi fick bygga om spolningen så nu funkar båda sidor när du trycker in knappen på spaken. Det verkar vara en pump för varje sida så vi fick koppla så att en pump nu sköter båda sidor. Troligtvis är spakstället runt ratten kass, därför fick vi göra så här...." Så - nu får jag en kort spolning om jag trycker in knappen, men den är klen & jag undrar vad gör systemet nu när jag trycker in knappen? Jag inbillar mig att jag bara får upp vatten (som jag brukar ha svagt blandat med sprit i den stora behållaren). Känner att jag måste ta detta med dom då jag tycker de har "byggt bort" en funktion på bilen - intensivrengöringen. Dessutom mycket klen vätskemängd. Vet ni - kan det stämma att spakstället skulle vara kass? Allt funkar ju, alla funktioner jobbar så att säga. Innan jag lämnade den andra gången fick jag fram vätska både vid spakdrag samt knapptryck, fast vid det senare har jag för mig att jag hörde en motor gå först & sen kom vätskan, som jag tror bara var vatten. Kan spaken vara "lite kass" så att den kickar igång en pump men inte den andra? Tar tacksamt emot kunskap om hur systemet funkar innan jag går dit igen. Mvh Daniel
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är rätt många slangar och två pumpar. Slangarna har en tendens att torrspricka och bli skitdåliga. Troligen pallade de inte leka leken följa slang och drog om lite enklare.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad jag vet är det en pump för intenivrengörningen och en för vanliga spolningen. Inte en för varje sida. Ivf var det så på polarens M5 -00. Bägge pumparna satt innanför hjulhusinklädnaden bakom hö framhjul, och såg nästan likadana ut.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Däremot kan ju slangar/backventiler vara/varit spruckna/klämda/igensatta
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Pumpen för intensivspolningen sitter ju i den lilla behållaren i motorrummet.
I den stora tanken innanför innerskärmen har jag tre pumpar, en högtryckspump för strålkastarna, en vanlig för vindrutan och en vanlig för bakrutan.

Fyra pumpar totalt alltså, alla är likadana utom högtryckspumpen som är lite större än dom andra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Samma här.
Vindrutespolning pump M4.
Intensivrengöring pump M5.
Strålkasterrengöring pump M7.
Bakre spolarpump pump M95.

M4, M5 och M95 sitter i hjulhuset vid tanken.

Se bild Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Låter egendomligt med förklaringen på verkstaden..
Hade samma problem med pumparna som du tror jag.
Börja med att kolla alla pumparnas funktion. I mitt fall hade både intensivspolningens pump samt pumpen för framrutan slutat att fungera. Som det står ovan sitter det fyra pumpar I bilen: tre i högra hjulhuset. Om det är framrutan och intensiven som krånglar är det samma pump och kostar ca150 kr styck på schmiedmann.se.
Det kan visst vara andra fel men mitt intryck är att elkablagen är väl isolerade mot skador eller brott. Skulle gissa på spolarmunstycket eller kopplingen. Att spaken skulle vara orsaken är minst troligt. Det går ju enkelt att mäta på kontaktdonen mot pumparna. Kommer det ström så funkar spaken. Mät medan du har en medhjälpare som trycker på spaken.

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Rättelse:
Det är samma pumpmodell för intensivspolningen och framrutespolningen. Pumpen för framrutespolningen sitter alltså i höger hjulhus.... Uttryckte mig lite slarvigt...

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Är ganska säker på att det är spolarmunstyckena som är dåliga.
Det finns ventiler/backventiler inne i dessa som kan börja strula eller fastna vilket gör att det int kommer någon vätska alls eller så blir trycket lågt.
Kan också börja "läcka" över till intensivrengörings behållaren eller tvärtom vilket också gör att trycket blir lågt.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har liknande problem med pumparna/munstyckena och det var lite pyssel att få munstycken och slangar fria från partiklar som satt igen dom.
Mitt problem var/började när jag hällt i Turtles "dundermedel" för "klar sikt" och ALLA pumparna stannade ...............
Efter "rengöring" fick jag igång högtrycket och intensivspolningen då intensiven gick bra att ta bort och rengöra bredvid.
Men nu kommer problemet .......... framrutan och bakrutans spolarmotor ....... Att dom sitter i hö hjulhus har jag förstått, men hur i helsicke kommer man åt dom? Har försökt att lokalisera dom genom "part list" och försökt att se vart slangar och påfyllningsrör går, men nada ..... man kan fanimig inte se ett dyft ens av någon behållare.
Hur kommer man då åt dom????
Måste man skruva ner halva inredningen i motorrummet för att ens se var den sitter?
Kan någon beskriva på ett seriöst sätt hur man kommer åt spolarpumparna vore jag tacksam?

Toson
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Du skruvar bort innerskärmen så ser du behållaren där innanför. Den sitter i hjulhuset mot a-stolpen. Bort med höger framhjul och sen ser du vad du ska göra. Lite plastclips och några skruvar bara. Det är gjort på nolltid.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Aha ........ Man ska komma åt dom utifrån alltså ......... jo, det är ju ganska fullt i motorrummet, så nånstans måste man väl "gömma undan" dom!!!!!
Ska kolla så snart tillfälle kommer, Tack!

Toson
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle tro att det varit som på min -02
De försökte blåsa rent spolarmunstyckena utan att ta av slangarna på baksidan var på de blåste av slangarna nere vid hjulhuset vid behållaren
Du måste se till att blanda mycket sprit i vattnet inte lite som du skriver för då fryser skiten sen tror jag att de klabbat till det med spolningen kolla om pumparna funkar som de skall och mät på kontakterna nere i hjulhuset om det kommer fram ström
Hoppas det löser sig

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.