AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.377

Köpråd: 750IAL E38 -99

Sida 1 av 2
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Hej, hittar inte min gamla tråd så gör en ny då det är lite annorlunda fakta denna gång. Var god läs hela texten innan svar.

Är mekaniker själv med tillgång till felkodsprogram osv för BMW så kan göra mycket själv.

Bilen är en Bmw 750IAL från 99, alltså Facelift. Ägs nu av en släkting.
28 000mil, 1 brukande ägare i sverige sen 2005.
Föredetta pendlarbil mellan Sverige-Frankrike, över 10 000mil på autobahn i marsfart.
Helt rostfri i karossen.
Den har så gott som allting i utrustningsväg.
EDC, PDC, Glastaklucka, Tv, växlare, hifipaket, shadowline, telefon, elstolar fram, el styrda baksäten, Xenon, softclose.. ja allting man kan tänka sig och allting fungerar.
Den har även dom eftertraktade komfort/sport stolarna.
Inredningen har inte en enda reva eller repa, nyskick!

100% fullstämplad service bok och historik och papper fram tills avställning.

Motorn är chippad i tyskland samt lådan omprogrammerad för lägre förbrukning, enligt förra ägaren drog den under litern på autobahn runt 150km/h. Finns papper på detta.

Bilen har inte vart i trafik på 1.5 år utan stått avställd.
För ca 8 månader sen tog jag bilen på en provtur. Då gick allting fint,inga glapp eller klonk eller missljud. Motorn gick då helt underbart och drog jämnt och fint och lådan växlade mycket fint.

Idag startade jag bilen igen för första gången på länge. Såklart total batteritorsk. Fick starta med hjälp av startbox. Motorn startade och gick OTROLIGT dåligt. Plinga ganska omgående "Motornotprogram" och "Getreibnotprograme" eller liknande.
Kan detta bero på att bilen stått utan batterikräm i ca 1 år?
Efter 30 min tomgång gick motorn kalasfint igen men felkoden låg kvar.
Har inte datorn tillgänglig för att läsa ut felkoder på ett tag så jag hoppas det räcker med att nolla boxen och ladda batterierna.

Ska köra in bilen imorn och ladda upp batterierna och låta den tina samt höjja upp och kontrollera hjullager, bromsar osv. Bromsarna verkar förhållandevis fräsha. Inget som låst sig iaf.

Priset på bilen är ca 30 000kr. Verkar inte omöjligt att trycka ner till 25 000kr.
Vinterdäck sitter på, friktionsdäck. Inga sommarsulor finns.

Frågor och funderingar:
Förbrukning blandad?
Reservdelar.. hur ofta går saker sönder generelt?
Förstår såklart att länkarmar, bromsar osv slits ganska hårt.
Bilen har trotts allt en tjänstevikt på 2300kg..
EDC, hört att detta är riktigt jävla svindyrt om det går sönder?

För mig verkar detta som ett riktigt klipp. Sett några få som har liknande utrustning som denna på blocket och dom har gått vart utannonserade för över 80 000kr.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,

Tycker att du ska slå till om bilen är i det skick som du beskriver. Att den gick dåligt vid start beror troligen på avsaknad av batterispänning som du skriver.
EDC-dämpare finns att få tag i begagnade på Ebay för ca 2000:-/st om det skulle knipa, dock lite jobb att byta i bak (nypris ca 10000:-). Har under ett flertalet år rest med vår 740iL och firmans 750iL parallellt på bilsemester i Europa, och det skiljer sig marginellt med ca 0,05 liter/mil till 740iL:s fördel (1.14/1.19). Tycker att du ska se till att oljepumpens bultar är kollade och efterdragna, då min pump lossnade. Kolla även bränsletankens täthet då den rostar.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Hej,

du skriver "eftertraktade komfort/sportstolar". Vet inte vad du menar med det, men antar att du menar konturstolarna - de med skålning och justerbart lårstöd?

De är underbara. :)

Min 740 E38 var den bästa bil jag har haft. Alla andra BWM har krånglat, men inte den. Jag skulle aldrig ha sålt den! Min hade också EDC. Om dämparna gått 28 000 mil lär de ju vara rätt gungiga, men det gör inte så mycket i den bilen - den är ju en glidare! ;) Dessutom antar jag att man kan montera standarddämpare om man nu skulle tvingas byta, och inte har lust att betala lika mycket för dämparna som man betalat för hela bilen?

Du verkar ha rätt bra koll på bilen, köp den !!!
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Precis. Konturstolarna är det i den :) Grymt bekväma.

Vet inte om dämparna gått 28 000mil. Vet dock att dom fungerar som dom ska för slår man på EDC sport läget så blir det ordentligt mycket stötigare ifram.

Precis fått uppgift om att den dessutom precis går in i buren i mitt p-garage också, med 1 cm marginal :)

Älskar utseendet på E38orna och eftersom detta blir lite av en entusiast bil för mig då jag säljer iväg mitt E30 projekt i förmån till denna så kommer det finnas en stor budget för uppfräshning av samtliga detaljer.
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Låter som en bra bil! Min har dragit 1,24 l/mil i snitt sedan köpet december 2010, men det är övervägande landsväg och måttlig hastighet. Runt 1 liter kan du köra på om du är försiktig - men bara på landsväg i konstant fart och runt 80-100 km/h - inte i 150 km/h, då är det nog närmare 1,3-4 som gäller. Om chippet gör så mycket skillnad vet jag inte, men det verkar inte troligt enl. mig.

Hur som helst är det en fantastisk komfortglidare med riklig kräm för omkörning i alla hastigheter. EDC dämparna är mycket "gungiga" i komfortläget (skönt), men justerar automatiskt hårdheten efter underlaget - och du kan "tvinga" dem i det hårdaste läget med S-EDC knappen. Om de gör sönder blir det dock väldigt dyrt, inget snak om det - men om du kan hitta begagnat och byta själv borde det inte vara så farligt.

Vevhusventilationen är också en svag punkt, men annars finns inte många typfel (utöver pixelfel då).

It's better to burn out - than to fade away.

Min 750 drog inga 1.3-1.4 på motorväg utan låg på precis 1l/mil om jag körde i 140 km/h.
Glöm inte att kontrollera oljepumpen annars är det bara att tuta och köra.
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Vill inte du köpa den så gör gärna jag det ;) det är nog rätt kört att ladda batterierna så du lär nog få köpa nya då 750in e väldigt känslig för dåliga batterier och som tidigare sagt plocka ner tråget och kolla oljepumpsbultarna

/Daniel
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Tanka upp lite soppa idag och tog starthjälp av annan bil. Motorn hoppade igång direkt och inga fel eller felkoder. Gick klockrent ( en 10krona står blixtstilla på motorn när den är igång )

Körde in bilen och tvättade av den. Otroligt nog finns det inte ett enda stenskott eller repa på hela jävla bilen, syna av den i 30 minuter, inte ett skråma.
Anledningen fick jag höra av lackeraren.. 400mil i trafik sen rekond/lackering av små skador. Letade förjävulskt efter rost, hittade inte en rostfläck någonstans, inte ens insidan av skärmkanterna finns det bubblor eller tendens till rost.

Oljan är bytt för 14 mil sen/1.5 år sen. Pumpen kontrollerad då också.

Gick igenom alla papper idag ordentligt och det är helt vansinnigt hur väldokumenterad den är.
Finns bes protokoll från tyskland. Registrerings papper finns från bilprovningen. ALLA bes protokoll sen import finns, samtliga U.A.
Serviceboken helt klockren
Kvittot på köpet i tyskland finns kvar :)
Föga förvånande finns det även ett Avgascertifikat för motorn också från BMW.

Sa idag att jag tar bilen. 29 000kr landar det nog på :)

mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Grattis! :)
Grattis, 29 000 är så löjligt billigt att jag hoppas du köper en tårta eller något till din släkting, för att han/hon är snäll mot dig.

Köp en lott idag, för du verkar ha löjlig tur. :)

Min 740 iL har nästan allt jag skulle vilja ha (utrustningslistorna är ju löjligt långa), men det jag VERKLIGEN skulle vilja ha är konturstolar. Min förra 740 hade det, och de är löjligt sköna. Enbart konturstolarna är värda 29 000.

Henke: vad f-n gör du i en gubb-bil från M-B när du hade en 750 E38 ???
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Grattis!:-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
P.S. räkna med en oerhört bekväm och härlig bil, men räkna också med att den vill ha ganska mycket bensin. Finns gott om snackare här som tror att deras E38:or går på litern. Kring 1.5 tror jag är rimligt, lite grann beroende såklart på var man kör. Mycket landsväg = lägre förbrukning, men 1.5 tror jag är rimligt att förvänta sig.

Har man inte råd att betala 3-4 kronor extra per mil, då förtjänar man ett SL-kort - inte att ha en riktig bil och att skriva på det här forumet.

Låt den ta så mycket den vill. Det är ingen lill-diesel från Skoda, och det blir ändå billigt i det långa loppet om du får den så billigt som 29. Otroligt....
ht
37
htrontti
740iA-95
tja...min 740 e38 drar 1.1 i genomsnitt...inte mycke mer än en volvo 740...hehe
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Nyss besiktat bilen. Nedslag på Casterstags bussning bakre, tvärslut samt bra att veta på rostigt bromsrör vänster bak längsgående.
Helt otroligt.. va helt inställd på bromsfel och knasiga avgasvärden men det va helt klockrent.

Bilen drog dock 1.7-1.9/milen till jobbet idag. När jag kollade lite mer i motorrummet såg jag att båda insugsbälgarna gått av vid insuget :/. Tejpa o limma ihop dom provisoriskt och motorn gick genast otroligt mycket bättre, inte för den gick dåligt innan men vilken skillnad.

Så blir att byta bromsrör, casterstagsbussningar och insugsbälgar.
Lasse-SL500: Gräset är grönare på andra sidan ån..
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jo mycket grönare helt uppenbart...

Påvägen hem gick det inge vidare kan jag meddela.
Antispinn, Abs och gula motorlampan tändes :(
Tvättade iof bilen idag så det kan ju ha kommit in vatten vid abs givaren som sen frusit.

När jag skulle parkera den märkte jag av en fruktansvärt start lukt av bensin. kommer från motorrumet men det droppar inget på marken, inte bra...

Största problemet är dock att biljäveln inte fick plats i min p-bur i garaget, har ingen annan p-plats heller så man kanske inte skulle ropat hej hå förtidigt..

Lutar åt att man får backa ur det här, tråkigt men kan jag inte ens parkera den hemma har jag inget val.

Får ställa in siktet på en 740IA eller 750IA, Long går inte :(
Henke, lycka till med Mercan - jag skojade. Jag har ju själv en Merca. Men håll med om att E38:orna är något speciellt? Jag längtar i varje fall till att kunna hämta min 740 iAL som just nu står på sommartofflor i ett garage och väntar på torrare väder.

:)
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Att ha bilen(BMW:n 7:an) Robbex i ett garage är att föredra! har haft min lite stående i
carport men kvarterets katter vill gärna vistas på huven med kattspår/
klösmärken som följd.Men i nuläget hyr jag ett garage hos en äldre dam
som blir 96år i Mars!!det kan vara över när som helst tyvär.Då blir man utan
uppehälle för 1 stycke BMW + 2motorcycklar.
Då vet jag inte vad jag ska ta mig till:(
Som sagt: ett stort grattis till ditt köp! Kan absolut inte bli fel. Jag förstår inte heller att så många här hänger upp sig på förbrukningen. Kostnadsmässigt, jämfört med allt annat som behöver underhållas och lagas, och i förhållande till känslan att köra den, är det verkligen av underordnad betydelse! Fast dina 1,7- 1,9 verkar ju i överkant. Bensinläckage efter mätcellen?

Nå, vad jag egentligen ville säga är, att "längsgående bromsrör vänster sida" möjligen kan stämma, om BMW flyttat ledningarna bort från högersidan sen de satte ihop min 750i från -95. Eller har ett helt annat koncept för iL. Tre gånger hos besiktningen anmärkte man på mina "rostiga bromsrör" för att dessbättre av mig två ggr kunna rättas till "rör för nivåregleringen". Inte att leka med det heller, men den operationen skiljer sig en del från bromsjobb. Bara så att man skaffar hem rätt grejer från början.

Grattis igen! :-) Jag ställer mig kön av villiga övertagare... :-)

/Lennart

CS #6887
Robbex: Tråkigt att bilen inte fick plats i p-buren, men det verkar finnas gott om intresserade köpare här som kanske kan köpa den istället.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Än är det inte helt kört. Försöker just nu säga upp bur-platsen och försöka byta mot en annan plats öppet i garaget istället, då får den plats :)

Fast bäst skulle vara om jag blev av med min E30 som för närvarande tar upp plats i meckgaraget. Låst och inhägnat område. Men för närvarande är intresset svalt för en E30 i bra skick..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.