|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 320 E30 1990 som har start problem. När jag vrider om tändningen så funkar elen och sen när jag väl ska starta den så klickar den som ett automatvapen. har prövat med startkablar, startbox och rullning, inget av dessa funkade och den klickar fortfarande, har även laddat batteriet också. så skulle gärna vilja ha hjälp av någon som e lite mer erfaren än vad jag själv är så skulle det vara jätte bra :) | |
|
Har du provat att rulla igång den? Går motorn runt? Om du lägger i en hög växel och knuffar bilen lite, kan du då se att remskivorna snurrar? Om så är fallet: Kolla alla grova kabelanslutningar på batteriet, jordning i karossen, anslutning på startmotorn samt jordkabel/jordfläta till motorblocket. Är dessa ok, kan man misstänka en defekt startmotor. |
|
| har prövat att rulla igång den och den klickade fortfarande, har även prövat att lägga i en hög växel och sen gungat det fram och tillbaka o remskivorna snurrar, och den verkar vilja hoppa igång, men kan det också även vara så att man har för lite bensin i bilen? | |
| Drar startmotorn runt motorn? Som jag förstod första inlägget så trodde jag bara att startmotorn klickade, utan att dra runt motorn. | |
| inte vad jag vet riktigt, men vart är det den sitter om den är synlig? | |
| Så den startar inte även om du rullar med en växel i och tändningen i maxläge? | |
| nope den klickar bara som innan. | |
| Då vet jag inte riktigt vad det är som klickar faktiskt. Gör någon annan det? | |
| hmm annars när man vrider på tändningen så surrar det i motorrummet, jag e osäker på vart ifrån ljudet kommer. | |
| För att komma vidare, måste vi veta om startmotorn drar runt motorn ordentligt. D.v.s. när du vrider nyckeln i startläge, snurrar då remskivorna runt? | |
| nope de snurrar inte runt. är det rekomenderat att köpa ett nytt batteri? dvs från biltema typ? | |
| När du sett över alla kabelanslutningar på grova kablar på batteriet, startmotor, jordanslutningar i kaross samt motorblockets jordkabel/jordfläta och även provat att ladda batteriet ett dygn med en batteriladdare. Då är det läge för ett nytt batteri med rätt kapacitet (rätt Ah-värde). | |
|
oki kollar det. de batteriet som sitter på nu är ett 12V 74Ah Räcker det med 12V 70AH batteri? |
|
| Det är nära nog. | |
| det händer samma sak som förut när jag har satt i nya batteriet, har kollat alla säkringar och kontakter som e synliga, vilka mer borde jag kolla? | |
| Klickar det i startmotorn när du vrider nyckeln till startläge? Men den drar inte runt motorn? | |
| när jag vrider på tändningen o sen ska vrida till startläge så klickar den samt att det klickar ifrån soppa tanken där bak om det nu är den, vad kan det bero på då? då kan du nog ha rätt att den inte går runt, vart är det startmotorn sitter lite osäker på det. | |
|
Så ser den ut: Länk Sitter i motorns bakände. Tror att den sitter på vänster sida, troligen lite skymd av insugningsrör m.m. Kan vara kabelanslutningen på den eller jordkabeln mellan kaross och motorblock också. Eller så är helt enkelt startmotorn trasig. |
|
|
Okej tackar för visning av bild :) ska kolla på det imorron känns bara jobbigt att stå ute o kolla när det e mörkt:/ men meddelar ifall det skulle vara den eller annat :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis, den sitter längst bak mot växellådan på vänstra sidan. Här kan man se den bortplockat, den ska sitta där den silverglänsande metallskivan vid torpedväggen är Länk Här är en närbild, startmotorn är alltså den tjocka svarta cylindern mitt i bilden Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.