|
|
|
|---|---|
| Som rubriken, har lyckas pajja ett gäng m20b25 toppar genom åren...har då varit fruktansvärt noga med varmkörning av motorn och servat som man ska! Men på alla e30 jag haft så har tempen börjat svajja för eller senare och kommit fram till ett topphaveri:( Har aldrig kokat motorn heller. Är de bara jag som har otur eller vad? Visst har man kört ganska hårt med bilarna, har haft flera e36, e34, och nu e46! Ingen tendens till topphaveri på dom modellerna. Sjukt less, vill ju för bövelen ha en fungerande busig e30 nu! Finns ju folk som kör med överladdade m20 motor utan problem, jag har bara kört original och de håller inte! Ligger inte på varvstoppet hela tiden bara för att man varvar ur den ibland! | |
|
Toppen "spricker" pga kokning. Antingen kör du b25 topp och svetsar kylkanalerna och borrar nya små hål eller fixa en b20 topp och lägg b25packningen på och rista upp för att anpassa "förb-rummet för 84mm borr (80mm på b20). Du ser direkt vad som behövs förstoras när toppackningen ligger på. B20 topparna är inte lika känsliga för att spricka. |
|
| Som sagt så är de inte säkert de är topphaveri ännu, men lutar åt de iaf:( Har aldrig kokat motorn heller, så sprucken topp borde de inte vara, tror mer på packningen. Svetsa kylkanalerna på b25? Hur stora är kanalerna ungefär? Har aldrig tittat på en topp, så lite svårt för mig:( Har möjligen tänkt ge mig in och försöka fixa allt ensam utan att man aldrig gjort något sådant själv nån gång! De stora problemet är att man är garagelös och -40 i ute temp. Vad får man betala ungefär för en b20,b25 topp begangnad? Ska man lämna in på verkstad så blir de minst 10tkr de handlar. | |
| Nu har jag kokat 325:an:( fläktremmen gick av och motorn började koka! De var ingen stor kokning, men hursomhelst så är de ju fortfarande en kokning hur liten den än är:( Har kollat kylaren och de var absolut inga spår av olja där! Kollade oljestickan och oljan såg jättebra ut! Tror ni toppen har klarat sig? Har kört sönder toppar förut och då har de synats i kylaren eller i oljan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.