AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.382

Omkodning av vindrutetorkarens styrenhet - hur lång tid?

Hej.

Jag har problem med vindrutetorkarna på min E60. Dom fortsätter att gå tills dess att de stannar vid en slumpmässig position på rutan. Sedan går dom inte att starta igen på ca 5 minuter. Var in på BMW (Englunds) i Luleå som konstaterade att torkarmotorn var trasig. Runt 9000kr skulle dom ha att byta den (inkl. felsökning). Något irriterad åkte jag därifrån.

Bokade tid på Mekonomen i Piteå som bytte motorn åt mig, totalkostnad 4000kr. Dock förändrades ingenting efter bytet så Mekonomen testade för skojs skull styrenheten och kunde direkt konstatera att den var trasig. Den svarade inte på några kommandon.

Nåväl, man kan ju inte ta för givet att en auktoriserad BMW verkstad faktiskt ska kunna något om bilarna dom säljer. En ny styrenhet (BMW orginal) beställd via Mekonomen och dom blev lovade av BMW att dom skulle kunna koda denna med sin egen dator. Detta gick så klart inte.

Nu måste jag alltså boka ny tid på BMW Englunds för kodning av den redan monterade styrenheten. När jag ringde dit och frågade hur lång tid det skulle tänkas ta fick jag till svar "det kan ta allt från 1 till 5 timmar, det går aldrig att säga i förväg. Det är inte bara något man knappar in i en dator utan hela bilen måste genomgå programmeringen".

Jag vet sedan tidigare hur inkompetenta dom är på Englunds så idag tvivlar jag starkt på allt dom säger. Har någon här gjort något liknande eller har kunskap att bedöma vad som är riktigt? Hur lång tid borde en kodning av en redan monterad styrenhet ta och vad är en rimlig kostnad för detta? Det gäller alltså styrenheten för vindrutetorkarna, regnsensor osv.

Ursäkta att inlägget blev lite långt. Mvh Peter
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej Peter
Det lite diffusa svar får även jag om man vill uppdatera ex navi
Det beror tydligen på hur länge sedan den var uppdaterad senast
Tycker iofs att Meckonomen skulle stå för kostnaden pga BMW,s uttalande när de köpte styrenheten av dem alltså att de skall stå för vad de säger alltså BMW till Meckonomen till dig

Ha deT
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Att programmera en enda styrenhet tar bara några minuter. Problemet som jag tror BMW garderar sig emot är att det inte är säkert att den mjukvaran de tankar ner i just den styrenheten är kompatibel med resten av bilens mjukvara och då måste de uppdatera fler styrenheter. Jag vet dock inte hur BMW prissätter det, om de bara tar betalt för en uppgraderad mjukvara trots att de måste uppdatera flera pga kompabilitet.

Ledsamt att diagnostiseringen än en gång är så fruktansvärt dålig. Det är uppenbart att BMW-verkstäderna helt enkelt inte kan diagnostisera bilarna korrekt, vilket blir både dyrt och irriterande för kunderna. Inte unikt för BMW, men jag tycker det syns rätt många likartade fall här på forumet. Ja, och på andra bilforum också för den delen.
Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning. Vad jag har förstått ska göras är att "logga in" eller koppla upp sig på styrenheten och ställa in "start- och stoppläge" för torkarna. Dvs så att dom stannar i rätt läge och inte mitt på rutan. Det måste väl rimligtvis gå att göra utan att uppgradera hela bilen?

Mekonomen (som jag bara har gott att säga om) har redan erbjudit sig att ta notan från BMW när det gäller jobbet beskrivet ovan. Däremot känns det som att både jag och Mekonomen blir lurade av BMW. Därför jag skriver detta inlägget.
Wiberg,
BMW måste väl kunna välja vilken mjukvara dom ska dra hem? Dvs kolla vilken mjukvara som är installerad och tanka ner motsvarande till den enstaka styrenheten?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Min BMW-åf har ett fast pris på uppdatering av mjukvaran i hela bilen. 1500kr.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Min erfarenhet säger att BMW inte gör några finjusteringar i befintlig styrenhet utan de laddar om hela styrenheten (och får med inställningarna för din bil i samma operation). När de laddar om styrenheten tar de den senaste mjukvaruversion som gäller för just den styrenheten, vilket skulle kunna vara en uppgraderad version som inte är kompatibel med resten av bilen. Jag har svårt att tro att de laddar ner en tidigare mjukvaruversion, som de själva har ersatt med en annan i produktionssystemen.

Om det som Simon76 säger stämmer för alla åf (vilket det rimligen borde göra) så är det ändå förhållandevis billigt, jag hade gissat på mer.

Notera att jag inte VET hur BMW uppdaterar mjukvaran i bilarna, men jag vet hur en annan fordonstillverkare gör och drar paralleller därifrån.. :)
Var in på BMW för felsökning gällande något helt annat. Efter några timmar fick jag ett samtal om att en j*vla massa styrenheter var trasiga och att omfattande reparation var nödvändig. I verkligheten berodde det på att passagerarstolen var utbytt och "inte riktigt 100% kompatibel"(enda förklaringen dom kunde ge!).

Jag blev rekommenderad att åtgärda följande:
Telefonstyrenhet
Stolmodul fram passagerare
LM Extra blinker vänster (?!?!?!?) Varför?
LM sensor
AUC sensor
Bälteslås
SGM-SIM Styrenhet
KOMBI Internt koddataminne
Säkerhets och gatewaymodul
Satellit höger B-stolpe
Kombiinstrument

Så... Tror ni jag är livrädd att låta dom uppgradera hela bilen eller?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tycker också att det är förhållandevis billigt.
Min bil är inne just nu för byte av rattstång(en helt annan historia, som försäkringsbolaget tar räkningen för..) och då skulle de passa på att uppgradera mjukvaran också.
Är det någon som vet vad det ger för fördelar egentligen?
Får man nytt gränssnitt i naven? Kanske lite snabbare respons i idriven?
Skulle ju inte vara helt fel.. :)
Enligt mina erfarenheter ger det dig bara fler problem. :(
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
He he..
Det hoppas jag inte.. :)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Simon76 - I allmänhet är det mest buggfixar och allmänt "småfix" som är med i uppgraderingarna. I vissa fall märker man av det, men oftast inte skulle jag tro. Har du LCI med nya navin? I så fall är jag nyfiken på om du märker någon skillnad, jag har ett par småbuggar som jag stör mig på.

ChrashworkZ - Förstår att dina dåliga erfarenheter gör dig osugen på att låta dom uppgradera bilen. Och jag har i stort sett samma inställning, om det fungerar så rör det inte. Troligen är det dock som sagt svårt att komma runt om du behöver ny mjukvara i en enhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.