AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.145

E39 kokar på tomgång...?

Idag har jag styrt med diverse saker med bilen.
Men så ställde jag bilen på tomten (de ligger 3dm snö där) för att jag skulle flytta på dom andra bilarna.
Bilen min stog på tomgång och började koka ?
Jag hade förstås inte fläkten inne i bilen igång den var avstängd.
Jag fyllde på mera vatten/glykol och körde en sväng tempen gick ner men sedan upp igen så fort jag ställde den på tomgång.
Jag kollade över mina slangar och de är tydligen ett litet hål i slangen rakt nedanför där man fyller på vatten (vänstersidan).
Min fråga är KAN de vara därför den kokar ? efter andra påfyllningen ? Blivit sånt tryck att slangen spruckit ??

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ev. en trasig vattenpump. Vissa tidiga M52:or hade plastimpeller, som endera kan släppa ifrån axeln eller gå i bitar. Kan även vara kylfläktens viskokoppling som är dålig. Känn på fläkten. Skall ha ett tydligt motstånd i kopplingen om du vrider den och ska inte glappa. Startar elfläkten på tomgång? Kylarlocket skall öppna vid för högt tryck, så slangen har nog ålderskrämpor. Bara hoppas att toppen klarat sig. Byt slang, fyll och lufta noga. Ev. byt pumpen på en gång.
Får testa att byta slang och lufta och se om problemet kvarstår.
Den har aldrig strulat innan, men ska kolla fläkt osv.

Tack så länge !
Passar kylarslangen från m50 till m52 ?
Slangen nedanför expansionskärlet ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Den har säkert dragit i sig luft genom hålet du hittat och det har spritt sig i systemet och till slut hamnat i termostathuset och då går motorn din varm.

Har du tur räcker det med en ny slang och luftning av systemet. har ud otur finns flera läckage, eller som någon redan nämnt; vattenpumpen är trasig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.