AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.063

F11 Blåtand?

Mi
14
MickeTuncer
520d F11 -10
Hallå gott folk!
Äntligen har jag åxå hittat hit!=)
Köpte mig en beg. 520d F11 idag med Comfortpaketet.
Har jag blåtand för att kunna koppla upp min iPhone och köra Spotify?
På ratten finns det en knapp som jag kan trycka på och då kommer det en kvinnlig röst fram som vill ha komadon..

Tackar på förhand.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Comfortpaketet på tidiga f11 hade inte blåtand. Dock så tror jag att röststyrningen tyder på blåtand. I indriven finns under media en blåtandssymbol. Aktivera denna samtidigt som du gjort detsamma på iphonen. Sedan är det bara att parkoppla med att ange samma valfria kod i bil som iPhone.
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Som jag har förstått det så är, eller snart kommer att vara obligatoriskt med blåtand i bilar som säljs i Sverige, utan extra kostnad, eftersom dom ville förbjuda att man får prata i telefon i bilen, men det gick ej genom så de kompensera med att blåtand alltid ska finnas i nya bilar.

dock att spela upp musik genom blåtand är ju en annan teknik, tror det är med i teknikpaketet eller vad det heter till bmw, större stereo osv.
Mi
14
MickeTuncer
520d F11 -10
När jag går in på BMW Sverige´s hemsida och kollar på lite olika videon om blåtand så finns det en meny som heter "Telefon" i första Menyn i iDriven.

Den har inte jag=(
Jag har CD/Multimedia och Radio.
När jag går in i CD/Multimedia menyn så finns det bara 2 alternativ, AUX och USB..=(

Betyder det då att jag inte har blåtand?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Skriv dina 7 sista siffror i bilens chassienummer, så kan vi kolla utrustningslistan direkt från BMW.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har både telefonmeny där jag kan välja vilken telefons blåtand den skall koppla upp mot ( annars väljer den automatiskt den senaste) och tre val på multimedia: blåtand, aux eller usb. Låter lite märkligt att du inte skulle ha blåtand om du får kommandouppmaning på rattens telefonsymbol.

Det är förbjudet i de flesta länder i europa att prata direkt i telefon, men knappast standard med blåtand vilket nog är osannolikt i Sverige också. Däremot blir det nog standard ( eller med i standardpaketen) på åtminstone de flesta "premiumbilar" framöver, då vi också kan räkna med en lagstiftning på detta område snart även om det inte gick igenom i våras.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Musikuppspelningen sker för övrigt givetvis också via samma blåtandsuppkoppling.
Mi
14
MickeTuncer
520d F11 -10
Chassinr: C302254

Måste jag kanske uppdatera systemet för att kunna få fram blåtand funk.?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du har inte blåtand....

S1CBA  CO2 CONTENT
S205A  AUTOMATIC TRANSMISSION
S230A  EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
S255A  SPORTS LEATHER STEERING WHEEL
S258A  RUNFLAT TYRES
S2PAA  LOCKING WHEEL BOLTS
S3ACA  TRAILER TOW HITCH
S3ATA  ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED
S428A  WARNING TRIANGLE
S494A  SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
S4UYA  SKI AND SNOWBOARD BAG
S502A  HEADLIGHT WASHER SYSTEM
S508A  PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
S522A  XENON LIGHT
S534A  AUTOMATIC AIR CONDITIONING
S698A  AREA-CODE 2
S6FLA  USB-/AUDIO INTERFACE
S6VCA  CONTROL COMBOX
S775A  INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
S842A  COLD CLIMATE VERSION
S850A  ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT
S853A  LANGUAGE VERSION ENGLISH
S863A  EUROPE/DEALER DIRECTORY
S885A  SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET
S896A  DAYTIME LIGHTS FUNCTION
S8KAA  OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS
S8SMA  VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE
S8TFA  AKTIVER FUSSGAENGERSCHUTZ
S8TGA  ANTI-THEFT SYSTEM
S8V2A  STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED
S999A  ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS
S9AAA  EXTERNAL SKIN PROTECTION
S1CDA  BRAKE ENERGY REGENERATION
S2K1A  ALLOY WHEELS V-SPOKE 236
S4ATA  INT.TR.FINI. BLACK HIGH-GLOSS
S548A  SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Fast han har USB-interfacet, innebär inte det att det är billigare/enklare att skaffa det?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
nix det verkar saknas ( s644A är koden för blåtandsförberedelse för mobiltfn)
Mi
14
MickeTuncer
520d F11 -10
Skit åxå:(
Vad kostar det om man vill eftermontera tro?
Vad är d för knapp på ratten då som jag kan trycka och få röst komando?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Knappen på ratten sitter på alla bilar som har multifunktionsratt. Tidigare har jag upplevt att denna knapp har varit stum om man inte haft funktionen, vilket inte verkar vara fallet längre.

På e90 vet jag en som fått kostnadsförslag på 15 tkr för efterinstallation av original blåtand. ( tror inte det är så dyrt numera, men det är nog inte helt billigt heller)
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Här nämns en retrofit till en betydligt billigare kostnad?
Länk
Jag vill bara meddela att BMW nu eftermonterat bluetooth på min f10 pris 11500:-. (arbete och programmering 41191:-) Funkar utmärkt.
Skall naturligtvis vara 4191:- för arbetet. Uraäkta
Mi
14
MickeTuncer
520d F11 -10
Vart lite skrajj där ett tag.. Trodde enheten kostade 11500:- och med installering + programering kostar 41191:-..

Så totalt kostar det 11500:-??
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
O rackats att det är så dyrt fortfarande. Tror det kostade runt 8000:- som extrautrustning innan det kom med i comfpkt. Ja det finns väl fortfarande ett liknande pris om man inte vill ha comfpkt idag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
skulle tro att eftermontering av Parrot integrerat i canbus kostar ca 7-8k inkl arbete hos bilradioinstallatör. fast du får nog inte samma gränssnitt som originalvarianten.
Som jag förstår så finns inte Parrot till nya 5-serien enligt Sverige återförsäljare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.