AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
736

Broms och stag i framvagnen

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Fick indikation på att jag behövde byta bromsbelägg på min 735 -87 och gjorde så. Till min stora förvåning märkte jag att det bara satt en "kännare" på vänster belägg fram, kan detta verkligen stämma???

När jag kikade på högersidan märkte jag ett stag som satt fast i krängningshämmaren i ena änden och en skum sensor i andra. Vad används den till???

Mvh patrik

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
"Kännaren", då menar du nog bromsklossgivaren eller slitningsvarnaren eller vad det heter. Den varnar när belägget börjar bli slitet. Det är väldigt bra att den finns så man vet när det är dags att byta. När du byter bromsbeläggen så köp en ny sådan givare så att allting funkar bra. Givaren är ju inte dyr, jag gav inte fullt 80 kronor för en på BMW så det är ju inte farligt. Den givaren sitter vänster fram och sedan en bak också, tror det är höger bak.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Visst skall det bara finnas en givare för bromsbeläggen, jag tyckte också att det verkade lite konstigt innan jag visste säkert. Sensorn som satt bak på staget kanske kan vara till ABS eller ASC?
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Staget som jag pratade om sitter i framvagnen i höger hjulhus. Staget är fäst i krängningshämmaren och i någon typ av sensor

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
har du nivåreglering av något slag?
Skulle tippa på att det är den sensorn.
Annars vet jag inte
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Nivåreglering?? Tja, kanske men då tycker jag att den sensorn borde sitta bak..eller??

Kan BMW ha haft automatisk inställning av halvljus på så tidiga modeller kanske?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
om du har en knapp för sport fjädring och comfort.
Om du har standard nivåreglering så ska det vara bak, ja.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
tusan också... Ingen sådan knapp.. Men jag undrar vad det är för ett stag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.