AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.351

Kraftigt oljeläckage och hispande missljud från motor

Je
19
JensM
320i Touring -01
Hej,

Jag har en e46 -01 (automat) som idag tyckte att den skulle börja läcka olja. Kraftigt med. Det formligen rann ur olja från området kring eller ovan växellåda. Det var en tunn stråle som träffade bottenskölden. När jag gav gas hade jag också ett hispande ljud från motor-rummet som var i sync med gaspådrag.

Jag känner inte till denna motor så värst mycket, då jag precis köpt bilen, men det är oroväckande att den inte bara smådroppar utan att det verkligen rinner olja ur den.

Efter en del läsning på detta formidabla forum, så lägger jag mitt mynt på antingen vv som havererat fullständigt (vet dock inte om det skulle rinna ut olja om den gick) eller packboxen.

Som tur var befann jag mig nära en Mekonomen-verkstad och kunde försiktigt rulla dit. De kommer ge mig dödsdomen imorgon och jag är inte direkt överglad.

Men jag undrar förstås om det ev är någon som har en idé vad som kan vara fel.

Tack på förhand.

Jens
ma
90
marauder
325da -08
Köpte du bilen på bilfirma? Efter som du precis köpt bilen skulle definitivt gå tillbaka till säljaren och försöka få säljaren att åtminstone stå för en del av rep kostnaden. Försök också ta reda på var bilen varit servad tidigare, kan vara så att den tidigare varit inne för reparation eller felsökning som kan kopplas till oljeläckaget.

En vild gissning är att det kan vara turbon med tanke på ljudet du beskriver. Hoppas det löser sig utan att det blir allt för dyrt.
Je
19
JensM
320i Touring -01
Bilen är köpt på firma och bilen är reklamerad. Så jag kommer hänvisa till ARN eftersom han inte svarar.

Jag var förbi på Mekonomen idag. Det visade sig läcka mellan motor och växellådan, (på lådans sida), så jag antar att ingående packning/oring till växellådan har gått. Själva delen är inte så dyr, om det nu bara är packningen som gått, men själva jobbet att släppa ner lådan kommer springa iväg lite.

En annan sak som var lite oroande, var att själva oljan inte var röd till färgen, utan brun. Det kan iofs innebära att den är väldigt gammal, alt fel olja?

Det var dock läge för inspektion 2 på bilen, så nu får jag oljan i lådan bytt lite tidigare än räknat. Förhoppningsvis så hann det inte ske något annat, så jag kanske klarar mig med hjärtat i halsgropen denna gången.
Oljan i lådan byter de mig veterligen inte under inspektion 2 vanligtvis?

Hade själv ett litet läckage från främre packboxen på min 540 när jag köpte den vilket jag åtgärdade något halvår efteråt.

Minns inte riktigt var det landade på, ej tillgång till kvitton nu men precis som du säger måste lådan ner och det byttes olja + filter samtidigt, dvs en hel del arbetstid går åt.

Landar nog på mellan 10 000 - 15 000 kr beroende på verkstad kompetens.
Je
19
JensM
320i Touring -01
Nej, det kanske inte ingår oljebyte i lådan. Vet ej vad jag fått det ifrån.

Mekonomen tar 4h för att plocka ner lådan, ca. Vet ej om han/de klarar det. Han skulle ge mig ett pris i eftermiddag.

Men, som sagt, bilen är reklamerad, i enlighet med konsumentköplagen. Sen om firman jag köpte bilen av inte vill beblanda sig med bilen, det får tiden utvisa. Det som är tråkigt är att det har funnits andra brister på bilen som jag också reklamerat.

1. Bakfjäder höger bak av.
2. Bromsbackar fullständigt sönderrostade med bromsskölden. Bakhjul låste sig med gammal bromsback och kardan slog i kardantunneln. Eftersom bromssköld också behövde bytas, så fick navet tas ur. Det innebar trasigt hjullager och då bytte jag det med.
3. Baklucka som låser upp sig i parti och minut.
4. Växellåda som läcker olja som ett såll.

Jag lägger alla kvitton i en hög och vidarebefordar ärendet till ARN. Jag har hört av mig till firman men får inget svar. Men, han ska få en chans att säga sitt också, innan jag drar det vidare. Jag behöver bil, så jag anser att mitt ärende har varit akut för mina reparationer.

Men men, inte kul iaf.
JensM: Usch, låter riktigt illa. :-(

Du får verkligen lycka till med allt.

Hur långt har bilen gått?
Je
19
JensM
320i Touring -01
Den har gått snart 30. Men, jag ser inga problem i milen och jag räknade med lite skavanker.

Det där med lådan är svårt att veta i förhand, men de andra sakerna kände de säkert till. Men, han får en chans att säga sitt med. Det finns lösning på detta med.

Bilen, förutom de saker som är kassa, går som en raket. Underbar bil att köra, men den har inte fått kärlek på länge. Så det är väl på tiden nu.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Frågan är om det är jättesmidigt att lägga ut massa pengar innan firman har sagt sitt. Brukar det inte vara som så att firman själv ska få chansen att reparera sakerna först?
Je
19
JensM
320i Touring -01
Det är såklart inte vettigt att utföra reparationer innan. Men om jag tolkar kkl rätt så kan man vid akuta fall reparera först och kräva ersättning sen. Jag är i behov av bilen så jag har ansett det vara akut.

Men, den här reparationen utför jag inte förrän firman svarat. Problemet är att jag redan reklamerat bilen innan och ej fått svar. Jag kommer låta ARN ta hand om allt och sköter det så formellt som möjligt. När jag imorgon får besked om prislapp på reparation, så kommer jag skicka vidare offerten till firman.

Får jag inget svar i det närmaste så kommer jag blanda in ARN. Då får vi se vad det landar. Men, jag ska inte måla fan på väggen. Det kanske går bra allting.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Låter bra :)

En sak internet har fört med sig är att folk tycker det är lättare att kräka ur sig på forum, när det enklaste istället hade varit att faktiskt ta kontakt med företaget. De flesta företag vill ju faktiskt göra rätt för sig.

(Nu gäller ju inte detta dig, men ungefär :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
skulle tro att BMW byter packning på mindre än fyra timmar. På fyra timmar hinner de nämligen byta både koppling och svänghjul också.
Om jag förstår JensM rätt så blir det sannolikt även olja+filter byte i lådan samtidigt?

4 timmar på att ta ner hela lådan, åtgärda läckage pakbox, oring och vad det kan vara, montera tillbaka lådan, olje+filter byte... Möjligt att de lyckas med det, men då får man väl också betänka att de måste vara 2-3 mekare samtidigt när de lyfter ner och monterar tillbaka lådan?

Enbart ett oljebyte+filterbyte i automatlådan brukar de väl ta runt 3000-5000 kr för?

Jag blir oerhört förvånad om detta kalas går på under 10 000 kr.

Sedan en Mekonomen verkstad som ska fixa läckage i automatlådan, jag skulle vara nervös. ;-)
Je
19
JensM
320i Touring -01
Det finns ingen olja kvar i lådan så den måste ju fyllas på oavsett. Jag har dock inte fått någon prislapp än. Men jag tror som Mats att det landar på runt 10k.

Anledningen till Mekonomen är att verkstaden låg 500 meter från där bilen havererade. Jag har fn inte så mycket val. Jag ska höra efter med bmw också. Problemet är att bilen måste flyttas över hela stan. Så jag får helt enkelt slå kostnad mot kostnad.

Men rätt sak först. Firman jag köpt av ska få sin chans att åtgärda också. Men jag tvivlar på att de vill flytta bilen från Göteborg till Växjö. Men de kanske har kontakter här i stan.
JensM: Automatlådekompetens är ofta oerhört varierande mellan verkstäder. Sedan finns det självklart många vassa mekaniker hos Mekonomen också, man ska inte generalisera (som jag gjorde).

Här i Stockholm har jag fått bra intryck av Mekonomen Gärdet. Mekonomen Akalla hjälpte min pappa med en Saab 9-5 en lördag för ett par år sedan och var också väldigt trevliga.

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jag har också bara gott att säga om vår lokala Mekonomen-verkstad.
Je
19
JensM
320i Touring -01
3500 för att utföra reparationen och fylla ny olja. Har inte fått bilen än, men det kommer.

Går detta min väg så kommer jag alltid anlita denna killen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förstår det, en bra mekaniker släpper man inte i första taget. :)
Je
19
JensM
320i Touring -01
Fick tillbaka bilen idag. Körde tre meter och kände att något var fel. Det visar sig att ingående packbox till lådan, som blev utbytt, läcker igen. Nu går det ju troll i bilen.

Jag lämnade tillbaka bilen till verkstaden och får ett nytt besked imorgon. Man kan bli trött för mindre.

Jag läste på lite andra forum där man menade att det kunde vara lite besvärligt att återinstallera packboxen då den ibland kom för långt in. Det var också en del som hade yttre slitage på själva axeln. Jag måste nog får ta lite bilder imorgon tror jag.
Je
19
JensM
320i Touring -01
Har löst problemet. Anledningen till att den främre packboxen har havererat är för att oljepumpen också havererat. Alltså, oljepumpen till växellådan. Bussningen som normalt sitter fast i pumpen har lossnat och även brickan som sitter utanpå är kass. Det förklarar det hispande ljudet samt att packboxen går sönder. Både bussning och bricka ligger löst och trycker ut packbox. Hade bara brickan legat lös hade det inte varit samma problem. Men nu är även bussning kass med miljoner hack och formligen trycker sönder packboxen.

Det blir till att byta låda eller oljepump. Jag tror det lutar mer åt det första. Nu gäller det bara att hitta en som är OK.
ma
90
marauder
325da -08
Har du provat att kontakta bilförsäljaren igen, vad säger dom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.