|
|
|
|---|---|
|
funderade på att koppla in en Ctec laddare permanent i bilen så den laddar när den står i värmaren, men jag har ju batteriet i skuffen. -tänkte om det går lika bra att koppla den på hjälpstartpolen p åmotorn? någon som vet bättre? | |
|
Hej det går lika bra att köra laddaren i hjälpstartpolen på motorn, jag underhållsladdar med min ctek laddare i hjälpstartpoeln i motorn nu på vintern och det har funkat felfritt. Fredrik |
|
| tusen tack för svaret, då blir det att montera in den permanent där | |
|
Det är där den SKA monteras. CTek-laddaren ger nog iofs inte så mycket ström, men t ex startkablar ska aldrig läggas direkt på batteriet utan i motorrummet. Anledningen är att bilens immobilizer och annan elektronik kan skadas annars, det gör den inte om man går via motorrummets poler. Jag har själv en CTek permanent i min X5 (V8), den är kopplad till pluspolen och en jordpunkt och får ström från DEFA-urtaget så fort man ansluter kabeln. Fungerar helt klockrent, har alltid full styrka i batteriet. Den sitter monterad högt upp vid förarsidan, så inget vattenstänk kommer åt den. (CTek tål vattenstänk, men är inte vattentäta) |
|
|
Lasse, jag tackar för svaret, men du äger en Mersut, så smutsigt.... ;) |
|
|
Lasse > Kan/har du möjlighet & ta ett foto så man kan få en "vägledning" för hur du monterat fast C-Teken i motor utrymmet? Planerar på att göra desamma. / Tack! |
|
| om inte Lasse lägger ut ett lovar jag att göra det imorgon | |
| Jag kan ta en bild, men hur f-n lägger man upp den här??? Det borde finnas en knapp där det står "Ladda upp bild", men den enda knappen jag har är "Kom ihåg lösenordet"... | |
| ... precis som om det vore det primära när man gör ett inlägg: att komma ihåg lösenordet? :) ;) | |
|
hehehe, mitt eviga dilemma |
|
|
Ok, Jättebra!! Lägga upp/visa bilder/foton > [img]bildadress[/img] Ps. Skulle vara "bra" om man la till en edit-knapp =) |
|
|
Jag har lagt in defas laddare i min e60. Så snart jag kopplar in defas elsladd så laddar den, värmer motorn och kupen. Sen blir det snygg installaton med riktiga grejer. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Inga bilder/update här inte ...... =/ - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
| Hur löser ni inkopplingen till 230V på Defa kablaget? | |
|
Så här ser laddaren ut: Länk Och här har du bruksanvisning: Länk Jätte enkelt att installera! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag valde CTek-laddaren för att jag tror det är en bättre laddare än DEFA:s, och kostar hälften så mycket. DEFA:n brukar kosta 1300. Jag har för mig att CTek kostade 500. Men det gör man ju som man vill. Intaget: [img]Länk Laddaren, pluskabeln: [img]Länk Laddaren, jordad: [img]Länk |
|
|
Vad trött jag blir på att det ska vara så svårt att få in bilder! Länk Länk Länk (till er som också undrar, man ska alltså inte ha några [img] ... [/img] runt bildlänken, då blir det pannkaka. Skriv bara bildens länk, utan krusiduller. Då blir det åtminstone en klickbar länk, även om bilden inte kommer i inlägget direkt.) |
|
|
På den andra bilden syns den röda pluskabeln från laddaren, som är ansluten till bilens stora pluspol i motorrummet. Där ser man också att laddaren lyser, den tar ström från batteriet, men det är så lite så det inte är ngt problem. Den är ställd på att ladda 12volt hela tiden (se bilden). På den sista bilden syns laddarens svarta jordkabel som sitter i den blanka bulten/jordpunkten i gränsen mot skärmen. CTek-laddarens kontakt till 220 vol är klippt, och nolla/fas anslutna till DEFAS intag istället. Det sitter även en DEFA universal 1500 watt motorvärmare inkopplad i bilen, men den är svår att se för den sitter bakom motorn. |
|
| Ok, du har altså bara klippt upp 230V sladden till c-tek och kopplat in den med vanliga flatstift på Defa kablaget? | |
|
230V-sladden är klippt (såklart), men jag minns inte hur vi kopplade in de två ledarna. Jag får kolla och se om jag kan hitta en bättre bild när det är ljust. Jag minns inga flatstift, har för mig att vi skruvade direkt - som man gör med elinstallationer i ett hus - och använde krympslang. Jag ber att få återkomma om det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.