|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu bytt på min E39 utifrån filmerna ovan, med tillägget att mitt nya oljesticksrör är isolerat efter marin849's rekommendation. Grymt bra filmer att ha som stöd. Det var betydligt rymligare än befarat och det fanns inget behov av specialverktyg. Ett par minuter av filmens demonteringstid berör inte 5-serien så där var det bara att snabbspola. När ni ändå köper delar för att byta vevhusventilation så överväg att byta insugsbälgarna mellan LMM och gasspjällhuset om det inte redan är gjort. Det fanns sprickor i mina vilket gjorde att det blev en extra inköpstur till BMW. Snabbe83, det lär kunna läcka från vv om snäppfästema inte kommit på ordentligt vid monteringen och särskilt vid dosan är detta svårt att säkerställa. I filmen hör man ett dubbelklick vid montage av en av slangarna vilket ju innebär att en halvdan montering är möjlig. Jag kommer hålla ögonen på oljeläckage efter mitt byte av vevhusventilation. |
|
| Länk | |
|
jag har en option som heter S842A Cold-climate version. är det något för att förhindra detta? |
|
|
Nej. Alla svenska bilar har det. Det innebär annan servoolja och något mer, men inte helisolerad vevhusventilation. Några delar av den är det. |
|
| det verkar inte vara samma slangar i S842A | |
| Öpp, du har E60, N52? Vet ej då. | |
|
Tacka vet jag M60, där sitter vevhusventilation inne i motorn.. varmt och gott, inget koks där inte ;) Efter att ha sätt filmen med bavaria Auto vetifan om det inte låter lättare att lyfta insuget? |
|
| Marin849 ser mer ut som det kommer snett vänster högre upp på din bild du länkade, svårt att se där nu då jag har allt monterat svårt att ta bilder uppifrån men ska försöka. | |
|
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ville bara visa hur jag gjort. Nån gång när jag är där och rotar ska jag isolera hela oljestickans rör eftersom -20C luft som blåser på röret leder kylaren in i isoleringen också. |
|
| Kylan. Och det kvittar ju hur mycket man gasar och får upp motorvärmen om röret ner i tråget är minusgradigt. | |
|
Jag länkar lite bilder på det jag kom åt att fota. Länk |
|
|
Här är en lite video Länk |
|
|
Bump:) Var förbi BMW idag i lite olika ärenden och frågade då vad de skulle ha för att byta min vv till isolerad samt att byta oljesticksröret till den nya varianten. OBS att jag inte haft problem (än) med att den frusit. Men men, fick ett pris på 10 lakan. Fan det var lite väl saftigt alltså, hur många timmar kan det ta? Det lär ju knappast vara första gången de byter vv på en m54... Mvh Martin |
|
| Täck för grillarna när det är under -10 och lägg en 50-70mm gullfibermatta på ventilkåpan som kläms fast av huven så kommer du undan med en hundring kanske ;) | |
|
Täckt för grillen har gjort föregående vintrar men gullfibermatta har jag inte kört med, skulle kanske ta och testa det! Anledningen till att jag ville veta vad bytet skulle gå på är att vi har ändrat körprofil från mestadels långkörningar till kortkörningar plus att jag inte har varmgarage längre... Mvh Martin |
|
|
pbengtss: Det är enklare att byta på m52 än m54 MvH Bmw 4-ever |
|
|
För några år sedan när jag byte vv på min så passade jag på att byta oljesticksröret. Vet inte om ni vet hur den ser ut men det det sitter en rör inuti oljesticksröret som går till vevhusklockan. Och just den kanalen är extrem liten (trång) och där börjar ju oftast problemet. MEN jag har för mig att bmw har tagit fram ett nytt oljesticksrör för att minska problemet där den innersta röret är bortaget i oljestickröret. Men har för mig att den såldes i USA men kunde beställas även här hemma. Är det någon som känner till detta? Har för mig att jag läste om detta i forumet! MvH Bmw 4-ever |
|
| Det är ett annat artikelnummer på oljesticksröret from 07/2003. | |
| Varmt o fint: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.