|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E 60 525- 04. Igår när jag körde varnade den för låg oljenivå. Körde ca en mil innan jag stannade och då var det olja i hela motorrummet. Men jag hade aldrig tappat oljetrycket fast stickan var snustorr. Bogserade bilen till en kompis som är mekaniker där vi konstaderade att vevhusventilationen hade frusit. har varit högt tryck i motorn. läcker olja på olika ställen. Pratade med bmw som sa att man måste plocka bort insugningsrör för att komma åt vevhusventilationen. Någon som har råkat ut för detta och vet vad man behöver/ ska göra? Den hade tryckt ut all olja ur motorn så den låg under bilen men jag tror inte motorn har tagit någon skada. Men frågan är hur jag går tillväga. tacksam för råd! | |
|
sök på vevhusventilation så hittar du massor och då menar jag massor! Stort problem tycker vi bmw ägarna men tyvärr inte bmw själva! Konstigt nog så är delarna alltid restade. Beställ delarna kostar ca 1200-1300kr på bmw. Är du händig så bytt själv eller be någon verkstad göra det åt dig. Antagligen måste du byta ventilkåpspackningen då den oftast är gammalt och kommer nu läcka efter denna incidenten. När du ändå byter delarna så plocka ut oljestickröret och rengör kanalerna i den eller byt den till en ny! Jag hade byt den till en ny istället för att hålla på rengöra den vilket är lite knepigt och tidsödande. Lycka till! MvH Bmw 4-ever |
|
| Det är väl M54-motorn fortfarande i -04? I så fall kan du byta hela ventilationen utan att ta bort insuget. | |
|
Tack för era svar. Vet ej men det är 192 Hk motorn, är det denna? Min mekaniker sa att man måste ta bort insuget, men han är inte van vid bmw bilar, vore bra om man slapp detta då han inte var pigg på att ta bort insuget.. |
|
|
Det är ju fortfarande m54 motorn i din och då ska du inte behöva plocka bort insuget. MvH Bmw 4-ever |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skall det bytas "rätt" utan att behöva pressa i en av slangarna, den som går ned mellan insug, då det är en vridkoppling så bör insuget tas ned MEN det går att göra det utan men då får man "våldföra" sig. Hur det kan sluta vet man aldrig. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag våldförde mig enbart vid demonteringen av gamla grejerna (slet sönder skiten). Sen gick det bra att vrida i kopplingen efter ett antal svordomar för att hitta rätt ordning. | |
|
hej jag bytte min vevhusventilation på min e39 02a 525ia på mekonomen i ronneby landade mellan 5000-5500kr då va alla delarna bmw orginal samt ventilkåps packning. tyckte de va värt dom pengarna än att bara bli förbannad på att det är trångt o jävligt. Mvh Andreas |
|
|
det var ung det pengarna jag betalde med fast hos bmw i jönköping med ventilkåpspackning byte för 2 år sedan. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Suverän beskrivning här, Länk Länk Länk |
|
|
Som dom flesta beskrivningar så glöms "insugsröret" fördelningsröret ovanpå det ordinarie insugningsröret bort. Kan vara totalt igenkoksat och då spelar det ingen roll om allt annat är utbytt. FAF |
|
| FAF: Glöms inte bort i filmerna ovan. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har tittat igenom filmerna och följer man dem så är det cake of a piece att byta. Woffo fanns inte den här filmen när jag bytte :( "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Beställde delar på BMW för detta arbete idag och laddar nu genom att se på filmerna ovan. Blir lite fundersam kring det blåa verktyget som de använder 6 minuter in i första filmen. Är det så trångt att det är värt att skaffa ett sådant verktyg innan man drar igång? | |
| Verkar vara trängre på 3-serien än 5'orna. Jag har inte behövt blåa verktyget vid byte på e39. | |
| Tack för snabbt svar! | |
| Och snälla, isolera röret runt oljestickan ända nere vid tråget och åtminstone 3 dm upp, samt runt förgreningen nere vid röret där vevhusreturen ansluter också. Mycket viktigt!!! Vanlig rörisolering, armaflex el dyl funkar fint. | |
| Ok, då gör jag det. Lite märkligt att de inte ens inspekterar oljesticksröret i filmerna. För egen del kommer jag byta röret mot ett nytt. | |
|
Är det någon skillnad att byta på M52 jämfört med M54? ___ Min bil: Länk |
|
| Undrar lite angående olje läck om vevhusventilationen kan läcka? Det är lite blött på insugssidan nämligen. | |
| Och det är vell bara vv:n som sitter på den sidan som ev. Kan läcka? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.