|
|
|
|---|---|
|
Söker ventilkåpspackning båda sidor till en 540 ia E39 -99:a. Mekonomen hade slut i lager på ena sidan... Tips på annan firma med snabb leverans mottages gärna. Har kollat skruvat.se, motornord utan lycka. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW eller Schmiedmann Glöm inte tätningarna runt skruvarna när du ändå ska byta går åt 16+6=22st. (Notera att äldre före 99 har en annan packning/artikelnummer på ventilkåpspackningarna) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabbt svar. Var inne nyss på Scmiedmann. Mekonomen säljer kits som troligen innehåller allt man behöver inklusive skruvtätningar. Schmiedmann är lite svårare att förstå sig på. Hittade även tysk återförsäljare AUtobahnparts Länk Kanske kan vara något och vänta ett tag på leverans och få det en smula billigare. Har mailet Meca.se också. |
|
|
Finns flertalet tyska sajter där du handlar tyska märkesdelar till ca halva priset mot Mekonomen även om frakten blir ca 20 euro. Man får väl passa på och beställa in något extra filter eller två. parts2go.de brukar ha väldigt bra sortiment men de verkar ha lite strul just nu eller om det är min dator? ;-) Men beställ rätt prylar, för din bil/motor skiljer de på bygg månad före eller efter 10/1998, olika artiklar. |
|
|
Kolla med BMW också, de brukar kunna få hem 'vanliga' delar till nästa dag och är inte så mycket dyrare än mekonomen. (oljefilter är ofta billigare än på mekonomen) //Magnus |
|
|
Tack för alla ytterliggare tips. Bilen är tillverkad 99/03. parts2go.de verkar bra. |
|
|
1up: Sedan bör man väl kolla upp vad som ingår i dessa "Dichtungssatz, Zylinderkopfhaube" för cylinder 1-4 respektive 5-8? Länk Jag tror inte tätningarna till skruvarna som Hasso nämner ovan ingår utan måste beställas separat. Nedanstående två satser: Dichtung, Zylinderkopfhaubenschrauben (för själva huvudet längs fram, 3 st varje sida, 6 sammanlagt): Länk och sedan de 16 övriga tätningarna för skruvarna på sidorna: Länk Sammanlagt pris på packningar för cyl 1-4 respektive cyl 5-8 plus de två tätnings satserna för skruvarna verkar bli 711 kr inklusive frakt (536 kr exklusive frakt) från parts2go.de |
|
|
1up: Sedan om du väljer ventilkåpspackningar från Febi Bilstein istället för Elring så tjänar du väl ca en hundring till på totalsumman. :-) Art-Nr: 34795 respektive Art-Nr: 34796 Tex: Länk Jag har ingen aning om själv om kvalitetsskillnaden mellan Febi Bilstein och Elring. Båda två är varje fall stora etablerade tyska kvalitetsmärken. Mekonomen säljer åtminstone Elrings packningar för vår m62b44 motor men för dubbla priset (500 kr styck). ;-) |
|
| Bra med lite tips.. Jag ska också byta mina packningar snart. Måste man verkligen byta tätningarna till skruvarna också? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Måste och måste ? Upp till dig själv, men vill du det ska vara tätt så byter du, de blir också hårda och börjar läcka. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Jag beställde packningar från en bildelsgrossist ABR och fick originalpackningar med bortslipad BMWlogga. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: Mycket intressant med ABR. Nästan halva priset på ventilkåpspackning mot Mekonomen vad jag kan se. :-) Via ABRs hemsida (Länk kan man klicka sig vidare till Internetbutiker som saluför deras sortiment (Länk Tex denna (tror alla går mot samma databas): Länk När jag slår in mitt reg nr får jag dock enbart upp nedanstående två alternativ för byggår 06/1996 - 08/1998. Fick inget alterantiv för min motortyp tillverkad efter 08/1998, för visst skiljer det åt? V 15 31822 01 Ventilkåpspackning 06/1996 - 08/1998. komplett Vänster 288,00 kr V 15 31821 01 Ventilkåpspackning 06/1996 - 08/1998. komplett Höger 288.00 kr Jaja, man kan väl ringa dit i så fall och kolla. :-) |
|
|
Rättning på felaktiga länkar. ;-) ABRs hemsida är Länk och internetbutikerna som saluför deras sortiment Länk |
|
|
Kul med allt engagemang. mats_epost: Tack för research. Jag tänkte att det var lite överkurs för mig att ge mig på att säkerställa att jag fick rätt grejer gällande just ventilkåpspackningar från dem. Annat känner jag mig mer lugn att beställa av dem när det råder mindre risk för felköp. Har mailat en av ABR-återförsäljarna. Fick svar från Meca. De har också slut på ena sidans packning i lager. Slut från leverantör. Så Mekonomen och Meca tycks använda sig av samma lev. Ca 500 kr istället för runt 1000 kr verkar mer rimligt pris för mig. Skam den som ger sig. Om inget svar från ABR kanske jag ger mig på parts2go. |
|
| Fick svar från en av ABRs återförsäljare. Prisbilden är liknande som Mekonomen tyvärr och inte heller de har någon i lager för ena sidan. Slut från lev. | |
|
parts2go.de säljer exakt samma Elring packning som Mekonomen gör, kör på den? |
|
| Det är min plan. :) | |
| Beställt. :) Plus ett luftfilter också. | |
|
Snabb leverans och bra pris från parts2go.de. Delarna bytta hos verkstad och allt passade. Tack för alla hjälp! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.