|
|
|
|---|---|
TwOFour |
Hejsan. Fråga 1: Fick starthjälp i lördags då min bil inte ville starta (kör ofta korta sträckor med bilen, så det var inte konstigt med det). Men efter att jag hade fått starthjälpen och bilen kom igång så lyste "hald-lampan" att ASC ej var påslagen. Så jag testade slå på den igen på knappen. Men inget hände och ingen ASC var aktiv på bilen då jag körde. Det är nu 3 dagar sedan och det har inte gått tillsig. Kollat alla säkringar och hittar ingen som är trasig. Frågan är alltså om ASC kan ha tagit skada pga starthjälpen jag fick, och om det inte är relaterat, vad kan det vara? Fungerat felfritt i mina 2 års ägo. Fråga 2: Min bil har dragit mycket bensin sedan i sommras, fick då tips att kontrollera tjuvluft osv, och mycket riktigt hittade jag en bälg efter luftmassemätaren som det var 5-6 torrsprickor med hål i. Efter den byttes så blev bilen pigg igen och slutade gå "konstigt och trött". Men jag hade fortfarande ganska hög bensinförbrukning. Och nu på Vintern har jag 1.4-1.5 L/milen, och jag tycker det är alldeles för mycket för blandad/stadskörning. Håller jag mig på E4'an så drar den 0.9-1.0 L/milen. Var på verkstaden och fick handbromsen fixad och injusterad korrekt, då satte dem i datorn till Bilen och testerna klagade på vevaxelgivaren och givaren till både bromspedalen och kopplingspedalen. Frågan är då, Kan vevaxelgivaren orsaka 0.6-0.7 liter mer i bränsleförbrukning? och kan givaren på bromspedalen och kopplingspedalen orsaka problem med ASC? Jag har inga problem att bromsa, och bromslysena fungerar. Tacksam för svar till en novis BMW ägare som försöker meka på i bästa mån med sitt Tyska stål. |
|
Har du fått felkoder på vevaxelgivare så bör du såklart byta den, den kan säkert medföra att bränsleförbrukningen är "uppåt väggarna".. Vad gäller asc defekten så har jag iaf inga direkta svar på huruvida starthjälpen kan ha satt den ur spel...men kopplade ni startkablarna rätt(och tog bort kablarna i "rätt ordning) så BORDE det inte ha hänt något just då...kan man tycka. Prova ändå att ladda upp batteriet(något dygn) med en lämplig laddare, typ Ctek.. Om batteriet är dåligt kan mycket "konstigheter" inträffa på många av dagens hyfsat moderna bilar.. Mvh Janne. |
|
TwOFour |
Tack så mycket för svar, ja vevaxelgivaren ska jag byta, det verkade vara relativt lätt också. Lite trångt iofs men så är det alltid har jag märkt. Jag ska testa ladda upp batteriet fullt och se om ASC'en hoppar igång. Men bilen startar bra numera varje gång, så borde inte vara för lite ström. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.