|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En god vän råkade samma sak då raderar BMW felmeddelanden då blånekar helt enkelt att vi hittar ingen fel på bilen! Bilen en F10 och har kraftiga ryckningar som kommer och går, fläkten som funkar ibland osv..... Jag tror stark bilmekaniker eller tekniker saknar kompottens! Säkert finns duktiga tekniker men tyvärr var moralen har tagit i vägen! |
|
| ett sådant beteende som du beskriver sirius måste man gå vidare med och ställa sig emot. ta kontakt med huvudkontor eller åtminstone verkmästare och framför ett formellt klagomål, om du/ni inte redan gjort det. | |
|
Det är inte så att firman slarvat med uppdateringarna till diagnossystemet? En del går online, men struntar man i de skivor som skickas ut kommer det fattas en mängd information om de nyaste bilarna. Diagnosen ISTA/D måste köras in manuellt när varje större uppdatering kommer. Aktuell version är 2.28 om jag minns rätt. Sedan finns också det tråkiga problemet att BMW fortfarande inte fått in alla gamla bilmodeller och deras fel i det nya systemet, så ibland syns enbart felkoder på gamla DIS+ men inte i nya ISTA/D. |
|
|
Velgro, Du har powerpost |
|
|
hur har det gått me det där felmedelandet ? Christer Vtech Tuning Göteborg 0732-681144 |
|
|
Velgro, du har powerpost. R.Hellström |
|
| Nu har samma meddelande kommit upp på min bil. 3 gånger har det hänt. Vet inte om det beror på att det är mycket kallt nu. -25till-30. Har alltid förvarat bilen i garaget, men nu håller vi på att renovera garaget. Då måste bilen stå ute hela dagar och nätter. Tyvärr gick garantin ut för två månader sen. Fick ni någon lösning på era felmeddelande? Man känner klart hur trögt allt går med den extrema kylan. | |
|
@Velgro : Kan bara säga att dom snackar sk-- om att dom inte kan se felkoder som inte är upplagda. Om ett fel har uppkommit och sedan försvunnit så finns det en testmodul som heter check kontroll meddelande där ser man alla fel som har uppkommit. Sen så kan Tyskland se alla spök fel som dom inte kan se. Nästa gång be dom skicka iväg ett Puma ärande till supporten om vad du har haft för fel. Om det är en kunnig person du talat med. BMWUpdateSWE |
|
|
@Velgro: Om du har vägarna förbi GBG så kan du höra av dig så kan jag koppla upp bilen och läsa av den så kan vi se vilka felkoder du har. Har samma data och utrustning som BMW har ;) BMWUpdateSWE |
|
| Felmeddelandet tror jag har med batteriet att göra, precis som nämndes tidigare i tråden. Jag har vid ett tillfälle fått samma i min E61, men då var batteriet 7 år gammalt. Normalt sett borde den varna för låg batterispänning istället. Be om ett nytt batteri? | |
|
Hej på er och ursäkta sen respons från min sida. Jag har inte kvar min bil längre,kör 8-10000 mil om året så har hunnit avverka några bilar sedan 525:an. Min blev bättre efter en påstådd njukvaruuppdatering, men då hade jag förvisso inte kvar bilen så mycket längre efter det. Vet inte om något mer gjordes i samband med detta, det vet bara BMW. BMWupdateSWE: Tack för erbjudandet om hjälp med bilen. Har en x5 på gång som jag hämtar nu på torsdag så tar gärna dina kontaktuppgifter för ev framtida behov. Har ett par önskemål, bla tända baklyktor dagtid i automatikläget. Är det något som du kanske kan ordna med isf? |
|
|
@Velgro; Skickar ti dig pm me mitt nr, Har inte gjort det innan men har utrustningen för att kunna göra det och andra saker med BMWUpdateSWE |
|
|
BMWUpdateSWE Kan du även hjälpa till med uppdatering av GPS kartor kanske? jag bor i Mölndal |
|
Verdi |
10 tusen mil om året? Det är ju 27 mil om dagen i 365 dagar. Antagligen snittar du väl 40 mil de dagar som du kör bil. 4-5 timmar om dagen typ? Är uppriktigt nyfiken på vad du gör som innebär såna extrema sträckor. ps. Hur långt har din GC gått och vad säljer du den för? Eller är det inte den du byter mot X5:an? |
|
@M34ever : Japp kart uppdateringar kan jag med göra. Skicka PM om du är intresserad att få det gjort ;) BMWUpdateSWE |
|
|
Du har PM:-) |
|
|
BMWupdateSWE: Tackar för detta, återkommer till dig ang bakljusen. Verdi: Kör väl hyfsat långa sträckor normalt sett, inte ovanligt med 80-120 mil om dagen de dagar jag reser men ibland både kortare och längre. Är egen företagare så det blir ganska långa sträckor när man har hela Sverige och även Europa som område att jobba på, fördelen är att man håller nere antalet hotellnätter :-) Handlar med begagnade maskiner vilket innebär besiktningar av dessa innan ev. inköp samt även visning för kunder. Min GC har bara gått 6500 mil på 13 månader men har även en 530D -09 i bolaget som rullat 3000 mil sista 12 månaderna. Har inga hyreskostnader för kontor iaf, vilket alltid är nåt att glädjas åt. Hade ute GC på annons men det var väldigt mycket samtal och mail men tyvärr mest prutgubbar samt ett par st som hade inbyten. Funderade ett tag på att försöka med KVD men hinner inte med det nu tyvärr. Landade på en milkostnad på ca 21kr/mil i värdeminskning vid inbyte så det kanske inte är så blodigt mtp ganska kort tids innehav. Är du intresserad av pris etc så PM mig så får du alla uppgifter. Bytet ska ske imorgon redan eftersom jag ska ut och resa tors-fredag. |
|
Verdi |
Velgro, Intressant. Gissar att maskinerna inte alltid står nära en flygplats? Med såna sträckor så är ju flyg bekvämt annars. Nej, kan tyvärr inte ta den på så kort varsel. Var du nöjd med den annars? Du som kör så mycket och har haft lite olika bilar, vilken bil har du varit mest nöjd med? Antar att den gamla 530:n är något av en favorit eftersom du har den kvar? |
|
Verdi: Nej maskinerna går i skogen så flyg funkar inte alls. Igår var jag i Umeå, Sollefteå, Delsbo och Söderhamn och besiktigade 4 maskiner. Idag är jag hemma på västkusten igen efter ytterligare ett par kundbesök. Dessutom får man ju gjort mycket jobb medan man kör, då telefon är arbetsredskapet. Har inga bekymmer med att köra längre sträckor och ser tiden i bilen som mycket trivsam. Så att lägga pengar på bra bilar är givetvis prioriterat, det är ju en arbetsplats. Måste säga att Gran Coupen är den mest perfekta bil/bästa kompromiss jag haft än så länge, gillade även min 535d E60 LCI. Nya F11 som jag körde var fin och komfortabel men saknade den rätta BMW nerven enligt mig jämfört med E60, man kände sig distanserad på något sätt. Tänker nu testa en x5 40d och se hur man trivs, provkörningen gjorde starkt intryck på mig. Tyckte den kändes mer alert än vad F11 gjorde även om det kanske låter helt otänkbart. Hoppas man inte gjort något dumt nu bara, time will tell...... E60 modellen är precis som du skriver en favorit också, jag kanske är en av få som gillar designen och fortfarande än idag anser att den håller väl. Kom över 530:in för några år sedan men har inte kommit till skott med att sälja den ännu men ska ta tag i det inom det närmsta. Köper ev ut bilen privat då man inte får mycket för den idag. |
|
|
Efter 8000 mil på min 530d f11 så började drivlinan strula, samma felmeddelande som ovan. Men strax innan det så pajade dämpen på vänster baksida. Känns som att alla problem kommer nu efter 8000 mil. Har dock bmw orginialförsäkring som tog kostnaden för reparation av dämpen, får väl se hur de hanterar drivlinan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.