|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter än så länge. Hämtade ut min F11 525d Xdrive för tre veckor sedan, har kört 600 mil och har fått detta felmeddelande 4 ggr nu. Drivlina Kör försiktigt Full drivkraft inte tillgänglig Låt din servicepartner utföra en kontroll. Har haft den inne hos BMW men dom ser inte några felkoder öht. Känns inte speciellt lustigt att få felmeddelande stup i kvarten, när kan man då lita på systemet. Någon som har haft något liknande och fått någon lösning på det? Sedan har mitt utökade instrumentkluster slocknat 2 gånger. Man ser bara de röda strecken som skall föreställa någon slags bakgrund samt växelläget, dvs P, D och R etc. BMW hittar inga felkoder på detta heller. Ratten är fortfarande sned i "kör rakt fram läge" efter 2 vändor hos BMW. Från leverans var den sned åt vänster. BMW gjorde då sin första hjulinställning och konstaterade då att den var "helt åt helsike fel" i bakvagnen. Dom tyckte själva att det var märkligt på en helt ny bil. Fick tillbaka bilen och då var ratten sned åt andra hållet och betydligt värre än från början. Lämnade in den igen och nu är den tillbaka som den var från början, åt vänster. Begriper inte att det ska vara så svårt att få till en sådan sak. Jag har ingen aktiv styrning. Någon som har haft liknande problem med sina femmor och kanske har något tips jag kan vidarebefordra åt min lokala BMW ÅF. I övrigt så är jag mycket nöjd med bilen, gången i motor är betydligt mjukare och tystare än vad de 520d man testat varit. Likaså start och stopp är mer förfinat. Komforten är sanslöst bra men ångrar kanske lite att man inte tog DDC. | |
| Tydligen kan inte de det där med hjulinställning. Lämna in bilen till en verkstad där de kan vad gäller hjulinställning. Har själv varit med om det, och då lämnade jag in bilen till en däckverkstad och mycket riktigt, de kunde och det kunde inte BMW. | |
| Sanslöst tråkigt när man köpt en ny dyr premiumbil...:/ | |
|
Jag hade ställt bilen hos säljaren och lämnat in nyckeln och sagt "fixa", och begärt lånebil tills allt är klart eller att de levererar en ny bil. |
|
|
Precis, lämna in bilen och så får de ta hand om den tills de ordnat allt, gratis lånebil ska du ha gratis under tiden. När du får detta meddelande så kan det ju vara något som verkligen är fel så det är ju inget att leka med. Verkar som du fått ett riktigt måndagsex tycker jag. |
|
|
Tack för era synpunkter. Håller med om att man borde ställa bilen hos dom tills de löst problemen. Det svåra är att dom inte hittar några felkoder, så det enda som dom egentligen kan se är att ratten inte är rak och den saken kanske man skall åka till en däckverkstad och fixa som någon föreslog, även om det känns surt. Har kollat lite nu under dagen på internationella forum angående felmeddelandet. Det verkar som om det finns en del som haft liknande problem, men då har en del av dom märkt att något också varit fel, vissa har helt enkelt gått ner i nödläge eller stannat helt. Vissa har då sett felkoder när de lämnat in bilen, och har de inte löst problemet så har i alla fall jänkarna klassat dom som "lemon" bilar och hävt köpet. Här är det dessvärre inte lika enkelt har jag en känsla av. Det borde ju finnas någon mer här på forumet som fått något varningsmeddelande tycker man, eller så har jag fått ett riktigt måndags ex. |
|
| Helt sjuk att bilmekaniker bara går på felmeddelande nu förtiden. Var har yrkesstoltheten och kompetensen tagit vägen. | |
Karl-Hilding |
Vad är det för "auk BMW-verkstad" som inte kan göra en riktigt fyrhjulsinställning med ratten rätt? Det kan ju de flesta däckverkstäder. |
|
Tack för era synpunkter. Håller med om att man borde ställa bilen hos dom tills de löst problemen. Det svåra är att dom inte hittar några felkoder, så det enda som dom egentligen kan se är att ratten inte är rak och den saken kanske man skall åka till en däckverkstad och fixa som någon föreslog, även om det känns surt. Har kollat lite nu under dagen på internationella forum angående felmeddelandet. Det verkar som om det finns en del som haft liknande problem, men då har en del av dom märkt att något också varit fel, vissa har helt enkelt gått ner i nödläge eller stannat helt. Vissa har då sett felkoder när de lämnat in bilen, och har de inte löst problemet så har i alla fall jänkarna klassat dom som "lemon" bilar och hävt köpet. Här är det dessvärre inte lika enkelt har jag en känsla av. Det borde ju finnas någon mer här på forumet som fått något varningsmeddelande tycker man, eller så har jag fått ett riktigt måndags ex. |
|
|
Har du köpt en ny bil så har du, Ställ tillbaks den och säg till dem att leverera en korrekt funktion. Jag skulle kräva att de ställde in hjulen rätt och klarar de inte det så får DE lämmna den till en däckverkstad som kan. Vad är det för nötter... Kör hårt, du har konsumentköplagen och allt möjligt på din sida! |
|
| Är det företagsköp finns ingen konsumentköplag iofs :) | |
|
Nej, det är ju sant :-), men garanti finns ju. Och det finns väl en köplag för företag också... |
|
|
Köpet regleras i köpekontraktet. Jag har själv inte lusläst det, mer än konstaterat att skyddet vid ex avbeställning är mycket sämre än för företag, dvs helt obefintligt. De krav som man ändå brukar ställa i sådana här sammanhang brukar inte vara med i ett köpekontrakt. Man får lita på att försäljaren tar affären på allvar även efter betalningen inkommit. |
|
|
Jag skulle ha gjort en utförlig och exakt skriftlig beskrivning på min problem. Jag skulle skriva att detta är sista chansen att åtgärda felen och leverera en korrekt bil, så som jag har köpt. Om de inte fixar till bilen så att den är felfri så häver jag köpet och återlämnar bilen. Alternativt att de leverera en ny felfri bil. Sedan skulle jag lämna in bilen och ta ut en lånebil. Lånebilen återlämnas när jag har fått en felfri bil levererad (min bil eller en ny bil). Om de reparerar min bil så skulle jag begära en skriftlig detaljerad rapport om vilka åtgärder de har gjort på bilen. Om det har gått en tid så skulle jag även begära förlängd garantitid, i motsvarande grad. Jag skulle bli orolig och jag skulle nog bli en mycket besvärlig kund. Mitt förtroende för nya bilen skulle helt klart ha fått sig en allvarlig törn. Av det TS beskriver så skulle oron gnaga i mig; har min bil råkat ut för något allvarligt från att den rullade av bandet och på vägen till mig??? |
|
| Om du är privatkonsument så har du väldigt långtgående rättigheter. Dessa rättigheter går inte att avtala bort genom ett köpekontrakt. Konsumentköplagen gäller före, och kör över, ett skriftligt kontrakt. | |
|
Riktigt tråkigt när en ny (dyr) bil inte är 100%! Hur har det gått? |
|
|
Jodå, styrningen har dom fått till till 99%, nu sitter det kanske mest i ens egna skalle att den inte är helt 100%. Dom har ju ändrat om styrningen från ex E60 om jag förstått det rätt och vet inte om de tär därför just mittläget är sisådär. Jämfört med vår E60 530XD så är det skillnad anser jag, där finns ingen tendens alls till att mittläget inte är mittläget. Från början var det ju något som var fel på min F11 när ratten inte var rak och det konstaterade dom ju själva, att hjulinställningen var åt helsike. Märkligt bara att det är så på en helt ny bil och att det dessutom skulle ta 3 vändor till BMW för att få bukt med det. Angående felmeddelandena så har jag inte haft något mer faktiskt, men så har jag inte kört så mycket denna vecka. Känns sådär alltså, men har läst på flertalet internationella forum att det varit en hel del som haft detta problem, vissa med verkliga problem och vissa, som jag själv, där ingen märkt något eller felkoder registrerats. BMW har då hävdat en massa olika anledningar, bl.a. att laddningen på batteriet varit för svag etc. Något lösning för spökmeddelanden har dom dock inte hittat. Tycker ändå det är konstigt att ingen på detta forum fått något felmeddelande öht. Då kanske inte felet är så utbrett som det verkar på andra forum vilket gör att jag drar slutsatsen att det kanske är ett måndagsex man sitter på. Bilen är en leasingbil så jag har dålig koll på vad för rättigheter man har, Köplagen skulle jag förmoda och det var länge sedan man läste Jöken =). Hade man velat lämna in bilen så gäller det nog bara att tjata tills dess dom tröttnar. Är mycket nöjd med bilen i övrigt så får se hur allt utvecklar sig den närmsta tiden. |
|
|
Velgro: Då är det ditt köpeavtal som gäller. Studera det så vet du vad som gäller sen. Förmodligen inget egentligen, men du får lita på din handlares välvilja. Jag känner flera med just 525D, dock sexan, som har samma problem. BMW handlaren har inte lyckats lösa det på 1.5 år och verkar strunta i det. Själv hade jag inte accepterat det öht. Att skylla på batteriladdning etc är ju bara löjligt. Jag kan i en hel vecka köra motorvärmaren 30 minuter varje dag för att sen köra 1 mil. Stänga av motorn och sen köra hem 8 timmar senare. Inga som helst problem med batteriet ännu och inga varningsmeddelande. Dock kör jag en 14 mils körning till helgen och då lär det vara uppladdat igen. Om det nu varit batteriet som varit urladdat så borde väl det loggats om något? |
|
| Nästa gång ner du får fel medelande ta mobilen och fotografera fel med, så du har bevis på det när du lemnar bilen på reparation. | |
|
Som vanligt finns det bara ett effektivt sätt....Att bli jobbig som bara fan, kräva samtal med chefer etc.. Framför allt ATT INTE GE SIG !! |
|
|
Ja jag håller med om att det är sanslöst dåligt att BMW inte ens försöker göra något ang. felmeddelandena bara för att dom inte ser några felkoder. Jag fotograferade faktiskt bilden som dyker upp i iDrive och visade BMW men dom bara antecknade vad som stod i meddelandet. Så "bevis" för att att den felmeddelar har jag. Får se om det dyker upp igen, då får man ta ställning till hur man går vidare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.