|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu i helgen började bilen bete sig lite märkligt. När jag varit och handlat så var klockan nollad när jag startade bilen? Samma hände dagen efter då även trippmätare m.m. Felmeddelande om att den stängt ner strömförbrukare pga "excessiv use" eller ngt sånt. Tänkte att det var batteritrassel då den även sket i att tända välkomstbelysning vid upplåsning samt öppnade inte alla dörrar. Laddade igår, men imorse var klockan nollad igen? tripp, förbr. osv.. Felmeddeland kvarstår? Nån med idéer? | |
| Kan vara batteriet som är helt slut då hjälper de tinte att ladda. | |
|
Det löste sig med laddningen, problemt var att jag inte satte igång laddaren direkt när jag kom hem utan den hann antagligen stänga ner sådana funktioner innan laddaren kopplades in. Nu är problemet borta, så det var spänningen i batteriet. Det konstig är att den aldrig kändes seg att starta, men den kanske kopplar bort onödigt för att kunna starta? |
|
| Poängen med systemet är just att det ska gå att starta även med dåligt batteri genom att den stänger av "onödiga" strömförbrukare så systemet skötte sig så som det var tänkt, kan man väl säga. :) | |
|
ja, nu hände samma sak till mig med. igår kväll fick jag det meddelande. Har inte möjlighet att ta ut batteri och ladda (saknar laddaren). tror ni att det går att lösa om man kör runt med bilen en ordentlig runda, kommer den att ladda upp batteri tillräckligt eller blir det och köpa ny? Är lite nöjig, behöver bilen dagligen pga pendlar till jobbet 3,5 mil och det är tidigt på morgnarna. Vad tycker ni? |
|
|
Vet inte om 520d har största möjliga batterikapacitet som standard? Om inte så behövs det verkligen i Norden. Tyvärr bör man ju koda om man byter till annan storlek eller typ. I 325i så är det 70-80 Ah som standard så där kan man plocka i 90-95 Ah AGM. Där jag köpte batteri var BMW ägare storkunder........ Montera fast laddare om tillgång till elstolpe finns. |
|
|
NedimB: Du får köra väldigt långt och konstant, det tar många timmar att ladda batteriet helt fullt. Jag hade absolut skaffat en laddare och stödladdat några gånger per år, speciellt på vintern och/eller om man oftast kör småsträckor. Att köpa nytt batteri hjälper bara för stunden, problemet är körprofilen, småsträckor osv, men om du kör 3,5 mil (eller 7 mil) dagligen så borde du inte uppleva så stora problem, och ditt batterie kanske bara behöver en laddning för att göra god tjänst igen, det bör inte vara slut om det är en -08. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.