|
|
|
|---|---|
|
Motor:325 M54 Körde in bilen i garaget och bytte vevaxelgivare i helgen som jag köpt på BMW. Tog bort DISA, luftfilterboxen med LMM och gummirören, samt vakuumbehållaren till avgasventilen för att komma åt. Skruvade tillbaka allt och sedan startar inte bilen. Startmotor drar runt men bilen tänder inte. Åtgärder: 1. Har kontrollerat att sätta tillbaka "original"givaren med samma resultat. 2. Har kontrollerat säkringar i handskfacket samt dem vid databoxen i motorutrymme. 3. Pratat med BMW som säger att någon initiering inte behövs. 4. Kört med diagnosverktyg hemmamodell, får inte fram några felkoder. 5. När startmotor går visar varvräknaren "0" Ska mäta vevaxelkabelkabel idag för att se om spänning finns fram till givaren. - Vad kan jag felsöka med mer i nästa steg? Har jag kommit åt någon annan kabel som "hoppat" ur? Kan kabel till vexaxelgivaren skadats i bytet? Drog ju lite i den men inte så den borde gå sönder. Kan det vara stöldskyddet som ställer till det? kan det vara en säkring som jag missat? | |
|
Du är säker på att du fått på alla kontakter som du tagit av för att komma åt? Var det på in eller utsida som du bytte givaren? Efter din beskrivning låter det som insida. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag är säker på att alla kablar är fastsätta. Jag bytte nummer 8 på bilden: Länk Alla förslag tas tacksamt emot. |
|
| Kontakten sitter inte ordentligt/skit i vägen, peta lite till :) | |
|
Rev allt och började om. Sprutade elektronikrengöring på alla kontakter. Nu startar bilen. Tänkte även dela med mig om erfarenheterna innan bytet. Bytet av vevaxelgivaren har löst körbarhetsproblem vid låga varv. Ex, bilen hackar och dör oregelbundet exempelvis i korsningar mm. 1. Bytt tändstift till NGK 2. Rengjort LMM 3. Rengjort ICV 4. Kontrollerat DISA 5. Åtgärdat vakuumläcka nr 9 hos BMW Länk 6. Köpt Red line insprutningsrengöring. 7. Bytt vevaxelgivare. Vevaxelgivaren hade inga felkoder på sig och det verkar vara ganska stor tolerans innan felkoder ges. Har läst att upp till 90% av felaktiga vevaxelgivare inte ger felkoder? |
|
| Nice att du fick igång bilen. Jag ska också byta min givare på min 325 e90. Bilen kan hacka ibland när man ska accelerera i låga farter. Motorlampan kan också tändas ibland men släckas efter ett par dagar. Har givetvis kollat upp via diagnosen att det är vevaxelgivaren. Vad kostar en sådan ungefär? | |
|
Den kostade 1130 kr. Byter du själv så köp även: 1. O-ring 2. Skruven 3. Loctite gänglåsning. |
|
|
Just det. Märkte även att tomgången höjdes efter bytet. Hade 700 rpm innan byte och 800 rpm efter byte. |
|
|
Har du tid att vänta lite mufc på dem, så beställ dem på ebay. Kan få dem hemskickade för 3-400:- där. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Väntar vakuunläka nr 9 för nånting? Fattar inte riktigt bilden på realoem? | |
| Nummer 9 är en gummihatt som tydligen ofta spricker och ger upphov till vaccumläckor. | |
|
Bra tips i denna tråden. Jag vill ge ytterligare några små tips som kan förenkla för den som hittar tråden i framtiden. 1. Disa behöver ej monteras bort, man kommer åt bra ändå. Bara halva gummibälgen behöver tas bort. Luftfilterboxen kan sitta kvar men två 8mm skruvar mot generatorn tas bort samt 10mm mot fjädertornet avlägsnas. Detta gör att boxen är lättrörlig och lmm lätt avlägsnas samt halva gummibälgen. Vakuumbehållaren till avgasventilen såg jag inte på min bil 525 -01. 2. Skruven som håller givaren är 5mm insex. 3. Man bör rengöra hålet ordentligt, Det kan vara omöjligt att få in den nya givaren ordentligt med följd att den inte kommer fungera och man får fortfarande felkoder på vevaxelgivaren och dme: engine speed kan ej läsas. Alternativt inga felkoder men bilen startar inte.. 4. Ett supertips är att fixa en annan o-ring än original som är ca 1mm smalare. Då blir monteringen mycket enkel! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.