AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.948

Ska man kanske byta bränsle?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Sambon har nyligen köpt sig en BSR-trimmad Saab 9-5 som en annan varit ute och kört en del i och jag måste ju såga att vridmomentet verkligen är beroendeframkallande.

Min 530 ska väl inte ha så mycket mindre men det upplevs ju inte på samma sätt på en sugis.

Tankarna går åt en överladdad E39 Touring och då är det diesel som gäller i form av 530D.
En "chippad" sådan borde väl utan problem pinna i från bensinar 530:in?

Lastbilsregg känns lite scary.. Vad händer om man har folk med sig i baksätet och blir stoppad? Kan polisen tvinga folket att behöva gå till fots från platsen?

Jag kör inte så många mil om året så att motivera en dieselbil är väldigt svårt med tanke på den höga skatten så ska det bli så måste det nog bli en lastbilsreggad.

Skatten på en sådan verkar vara ca 3700:- och en icke lb-reg ca 8000:-

Hur många mil måste jag köra om jag ska gå jämt ut på den lastbilreggade respektive personbilsreggade bilen om man i dag räknar på att min 530 bensinare drar 1,1liter/milen (åker mest stad) (har ingen aning om vad en 530D Touring drar?

5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Glömde säga att det är manuell som gäller! :D

Anders-72
525i Touring -01
Blir väl kanske inte helt lätt att hitta en manuell, men som sagt att trimma en automat är att be om bekymmer. Kvalitén kanske inte är det största bekymret utan snarare att det finns inte så stora marginaler vad gäller ökat vridmoment. Lådan tål vad 530D levererar orginal, men inte mycket mer.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Som jag förstår det så tål automatlådan knappt original :)
Man ser allt för många där lådan är bytt och miltalet kan vara under 20K mil.

En manuell är det i alla fall som gäller i så fall.

Hur ska prisbilden se ut jämfört mot en bensinare (E39 530 vs 530D)?
Är endast Touring och M-sport som är intressant

deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är känns ganska snabbt? Länk

Vad gör en bensin 530 E39 0-200 km/h på? (nej jag tänker inte åka ut och testa det nu :D )

Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vill du slippa skatten så köp en 540 så får du garanterat vridkänslan och en sexväxlad kanonlåda.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Been there done that :)
Går inte komma i från att det drar lite mer än en Diesel :)

Efter att ha ägt en M5 V8 så känns 540 inte värt det. Som en handikappad M5:a typ :D

GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Diesel is da shit!
Efter ca 4 månader o ca 1500mil med 530D manuell så ångrar jag inte en sek att jag köpte den! Inga ekonomiknäckande bensinräkningar längre! En oerhörd skillnad då diesel går att komma över betydlgt billigare än bensin oxå! Tankade fullt i dag o det är en härlig känsla när man får upp en räckvidd på bra över 100mil!!
Bilen känns supertight o stadig för sina 31.000mil o motorn är en pärla!
Vilket bottendrag i den! Hade 528 o 523 och 530 innan men denna slår dessa i karaktär....
Blivigt en del meckande men nu så verkar allt o lira riktigt bra!
Glöm inte smörjtillsats i bränslet bara....

Riktiga män luktar diesel.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det låter ju bra detta.
Har läst lite vad som behövs att göras för att lastbilsregga och det verkar relativt krångligt.

Enklast kanske är att handla sig en bil där detta redan är gjort.

Med mina krav (lb-reg, manuell, touring, M-sport, skinn) så är utbudet väldigt smalt.

Enda som jag kan hitta ute nu är denna och den är alldeles för långt bort för mig: Länk

Ta och fundera en vända till på det upplägget.
Lo
55
Lojvet
325-88
X5 40d 2011
535 e34 525 e34 touring folkracebilar
Ja har haft min 530-03 i 1 1/5 nu och trivs jävligt bra fin bränsle ekonomi fast den går me 17tums vinterhjul tycker du ska fundera på en 530 me M och manuel så jävla trevlig bil. Har inte mätt nått på bränslet än men ska göra de och komma me lite info. Tycker du ska kolla där uppe på bil fint när dom inte gått på salt. Med vänlig hälsning, Robin

Lojvet med bmw
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bavega:
1. Kan dom verkligen göra så.
2. Om olyckan ej visar uppstått för att jag inte har gallret i ska det väl inte vara några problem?

Lojvet: Ja tror absolut bilarna är finare där uppe men att ta ex. flyget upp och upptäcka att bilen inte var något att ha känner jag mig inte jätte sugen på :(

Kolla upp det väldigt noga med såväl Polis som ditt försäkringsbolag. Se till att få skriftligt på att dina försäkringar täcker skador på baksätespassagerare eftersom grundprincipen med LB-reg är att bilen inte längre är godkänd för baksätespassagerare.

Jag skulle inte sätta mig i baksätet på en LB-reggad personbil utan skriftligt bevis för att försäkringarna gäller. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att sätta någon i baksätet på en sådan bil om jag som bilägare inte var säker på det.

Jag säger inte att du tänker göra fel, bara att du måste kolla upp exakt vad som gäller. Ta inte ett ja från någon anonym forummedlem som sanning, prata med ditt försäkringsbolag.
Verdi
Måste det vara en BMW?

En A4 Quattro kanske? T ex: Länk

Sen slänger du på ett chip: Länk

Resultatet blir 230hk/368Nm. Ingen raket kanske men klart godkänt.

Årsskatt, kr: 2520
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,5 L/100KM
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bavega: Is see your point. Kloka ord.

Verdi: Audi? Vad är det för nåt? :D Klart som korvspad att det måste vara en BMW!!

Är du redan användare? Logga in i menyn.