AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.134

Lossa inre spindelled \byte bärarmar E46

Har sökt mycket på forumet men inte hittat någon riktigt bra guide hur man byter bärarm på en E46.
Problemet är att komma åt muttern till den inre spindelleden...(nr 7 på bilden)
Är ju rejält tajt att komma åt, funkar ju inte med spärrskaft, knappt med fast nyckel heller.
Länk

Hur har ni gjort när ni har bytt bärarm? använt något specialverktyg? Lossat hela balken(nr1)?

Om någon sitter på en bra guide till hur man byter bärarmar enklast så är det väldigt uppskattat!

När jag bytte på min så fick jag använda en skift nyckel på den muttern som du länkar till på Länkarm vänster fram.

Höger fram om jag minns rätt kom jag åt med hylsan. Minns inte om det var rattstången eller nått som låg nära vänster fram.

Oavsett så gick det bra med skift nyckeln. Jag provade även med att sätta på hylsan och ta en rörtång runt hylsan, men min rörtång (dålig) ville inte få tag om hylsan, så det blev skift nyckel.

Sen var det få ut spindelleden som satt som berget. Satte en kofot mellan och slog med en klubba under ifrån. Kofoten var mer så det var press på själva grejorna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Låter som en härlig måndagsmorgon jag kommer få imon, ska nämligen byta bärarmar på en E46 :)
Le
34
Lefty
420i -20
Hej!

Livar upp den här lite.

Bytte vänster länkarm i helgen.
Gick fint att komma åt muttern som håller
Den inre ledden med två långa och en kort förlängare och en vinkelknut längst ner.
Stick ner detta precis framför oljestickan (M52TU).
Skulle kulleden börja rotera vid ditsättning av den nya,
Så är det bara att supporta leden underifrån med lätt tryck från en domkraft
På höger sida är det värre då motorfästet skymmer access ovanifrån. Bäst där är nog att använda en vanlig blocknyckel eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.