|
|
|
|---|---|
|
Jag Var inne på BMW.se och tittade på originaltillbehör till min e91 -07. Hittade då denna iPod-anslutning som verkade intressant: //// iPod-anslutning Den perfekta kombinationen av körglädje och musikupplevelse. Din iPod kan anslutas direkt till bilens musikanläggning via gränssnittet. Det är möjligt att spela upp t ex ett urval av dina favoritlåtar, enskilda titlar, musikstilar eller individuella listor, vilka visas på Control Display eller radions display. Hantering- en sker över kontrollreglaget för iDrive eller multifunktionsratten eller radion. iPod förvaras säkert i handskfacket och laddas under uppspelningen genom bilens elnät (iPod ingår ej). Pris vid förfrågan Installationstid 1 h Finns till: 3-serien Sedan fr om 03/05, 3-serien Touring fr om 09/05, 3-serien Coupé fr om 09/06, 3-serien Cabriolet fr om 03/07 //// Jag ringer till två olika BMW-återförsäljare för pris, inklusive montering. Ingen av dem har hört talas om att det skulle gå, men båda ska kolla upp det och återkomma. Den ena firman hör aldrig av sig igen. Den andra återkommer efter mailkontakt med BMW-sverige (eller vilka det var..) Svaret de hade fått var att det inte går att garantera att det funkar, såvida man inte har nav med TV-funktion?? Nånting med upplösningen i skärmen?? Jag blev väldigt förvånad, och har nu kollat igen vad det står i texten. Så vitt jag kan tolka texten så ska man inte ens behöva nav för att den ska funka. Där står ju att man får texten antingen i naven eller i stereons display. Står även att man styr den antingen från idriven eller stereons knappar. Men har man det ena så har man ju inte det andra. Kan det vara så att BMW-sverige inte har en aning hur man gör, och bara har översatt den tyska texten? Det verkar ju inte så kompliserat, med en timmes monteringstid.. Man kanske skulle beställa kabeln och montera den själv, om nu bmw-verkstaden inte klarar det.. | |
| Be verkstaden plocka upp artikeln i beställningssystemet och ta fram installationsinstruktionen. Be dem snällt att du får läsa den innan du beställer tillbehöret eller åtminstone första delen där det står exakt vilka förutsättningar som gäller. | |
| Det där är intressant för min del också, säg till om du lyckas gräva fram något mer :) | |
|
Nåt sånt här ni menar? Länk |
|
|
Ja bianca, det måste vara den. Ska kosta ca 3000kr hos svenska BMW-ÅF, om de bara lyckas hitta den. Helt otroligt att de inte klarar det!! Jag ska fortsätta gräva, återkommer senare.. |
|
|
Jag ringde till min BMW-åf igen och tjatade lite. Till sist så verkar det ha löst sig. Interfacet är beställt nu, 3000kr + montering och programmering. Nånstans mellan 4-6000kr kommer det att sluta på. |
|
|
Men det går endast att spela ITunes och inte spotify =( BMW CS #07491 |
|
|
Är det så, eller läser du ut det ur texten? Jag får tillbaka bilen i morgon. Håller tummarna att det går att spela spotify om man pluggar in mobilen i stället för ipoden. Men troligtvis så går det inte.. |
|
|
Samtliga som jag känner som har IPODSTYRNING kan inte spela spotify. Ena polaren har en fullmatad Z4 -2011 med Blutooth, Navi, IPOD, Lodgic 7 mmmmmmm... Funkar ej tyvärr!=( BMW CS #07491 |
|
|
Beolab: Spotify funkar visst det!! :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Det beror på. Givetvis kan man ta ut allt ljud, oavsett källan ur hörlursuttaget. Det som Apple har begränsat är möjligheten att ta ur ljudet via dockningskontakten tillsammans med styrning via bilens databuss. Det lär ha med bl.a copyrightavtal med Spotify eller musikproducenterna att göra, man tillåter bara att ta ut ljud denna vägen som redan lagrats i enhetens minne, och som då förutsätts ha skaffats på "laglig" väg. Av liknande orsak kan du inte jacka in din I-pryl i kompisens dator och kopiera ur innehållet till en annan hårddisk osv, bara till din egen. Kraschar du din egen dator så kan du som bekant inte lägga tillbaka innehållet till en ny hårddisk heller, även om det säkert finns vissa "fix" för detta, givetvis utanför Apples välsignelse.. FP |
|
|
folke: Givetvis så menar jag att det fungerar genom interfacet! Pluggar jag in min iPhone 4s i interfacet så startar den iTunes, men om jag då startar spotify i mobilen så skiftar den till spotify. Låten som spelas kommer upp i navskärmen. Däremot så verkar det inte som det går att byta låt med bilens knappar, då skiftar den tillbaka till iTunes.. Men det kanske går, bara jag som inte vet hur man gör? Jag menar att den kanske måste stå i ett visst spelläge. Tex "spellistor", "album" eller något annan.. Ska kolla det närmare en annan dag. Men funkar gör det, bara att starta en lista i spotify så spelar den hela listan :) Och med betydligt bättre ljudkvalite än genom aux. Jag har inte provat, men det borde även betyda att det går att köra alla internetradiokanaler som finns som appar. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Bara så att det inte blir något missförstånd eftersom jag skrev "starta en lista"... Givetvis kan man spela vilken låt man vill från spotify, även söka, bara att man måste byta låt i iPhonen istället för med bilens knappar.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.