AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.262

Klent batteri på Tysklandsimport? Hur funkar "Pre-heating"?

Har köpt X5a från Tyskland och den gillar inte minusgrader. Köpte en Grand Cherokee från Tyskland för några år sen och fick byta till kraftfullare batteri när vintern kom. Är det ett känt problem?
"Pre-heating" när man ska starta, hur funkar det? Ska man vänta en stund med tändningen till innan man kör startmotorn eller sköter bilen det själv?
Har hittat en låda som det står Webasto på under huven. Hur vet jag om den kan förvärma motorn eller om den bara ska hjälpvärma kupén?
Har en CD-växlare där bak men får inte kontakt med den via stereon. Hittar liksom ingenting om CD alls på stereon. Däremot tittar ett kassettbandsinkast fram om man knappar lite på stereon. Nån som har nåt tips?
Hoppas mina frågor inte känns för dumma...jag är jättetacksam för alla tips!
Med vänlig hälsning,
Jenny
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Hej
jeg kan inte svaren till alle dina frågor. Men du måsta venta till at "preheating" info er borta föran du starter bilen.
BMW X5eren kräver ett kraftultt batteri, och det är dyrt, annars kan du få poblem ved kall srart, fik jeg selv..

kan tyvärre inte hjälpa med dom andra frågor..

lycka till
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror det är någon skillnad på batteriet mellan Tyskland och Sverige. Pröva att ladda batteriet med en CTek-laddare eller liknande och gör detta ett par gånger per år. Funkar det ändå inte så kan det ju vara att batteriet behöver bytas. Fick själv nyligen byta på min 550 och den är drygt 4 år gammal.

Avvakta med CD-problemet tills batteriet är uppladdat eller bytt. Dåligt batteri kan ge diverse olika elrelaterade problem i bilen.

___
//Ulf
Tack för tips! Just nu står den på verkstad för den vägrar starta ens med starthjälp. Verkar inte vara ström fram till glödningen även med friskt batteri. Hoppas inte ett verkstadsbesök per månad ska vara genomsnittet även framöver...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Montera in en laddare som kopplas till motorvärmaren, har en 10A laddare på min så batteriet är fräscht varje gång man ska ut nu på vintern. Har inte upplevd dom problem som många beskriver här på forumet med batteri på X5, kör ofta min dieselvärmare när bilen inte står hemma i garaget, funkar klockrent.

Crille
Ma
13
Mange61
X5 3,0D -04
Hej!

Hänger på den här tråden!
Åkte upp till fjällen den här julen och nyåret, satt på timern och trodde att bilen skulle vara varm på morgonen men det blåser bara kalluft, är värmaren trasig eller är det så att jag inte har någon värmare utan bara ett kallufts blås? Någon som vet?
Se bilder på utrustningen i mitt galleri.
Tacksam för svar!

Gott Nytt År allihop!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vad jag har förstått så ska det finnas ett "aux. heating"-läge inne i menyn för aux. ventilation om man har bensin/dieselvärmare, vilket jag inte ser något av på dina bilder. Alternativt så kanske värmaren inte är inprogramerad av någon anledning.
Ma
13
Mange61
X5 3,0D -04
Tack för ett snabbt svar på det nya året.
Då är det "bara" att försöka få tag i någon som kan programmera min bil då, alla komponenter är ju på plats om jag inte missat något.

Kan höra ett tickande en stund efter att jag stängt av bilen, men inget kommer igång.
Häromdagen så satt jag på timrarna på två tider, en på småtimmarna och en på morgonen, men ingen värme men dock ett så gott som urladdat batteri.
Haft problem med batteriet så jag får väl byta nu som det ser ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.