AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.683

Oljeläckage höger sida E39

yo
33
young1
525iA-02
Hej
Jag har på bilen ett litet tag känt bränt lukt inne i kupen. Idag blev det värre och när jag stannade bilen såg jag hur det rök ur motorrummet.
Öppnade huven och så att röken kommer från bränd motorolja.

Läckaget verkar komma framtill på passagerar sidan. Det hade också skvätt runt olja då det var olja lixom upp på motorrumsväggen och till och med upp på behållaren som innehåller "extra bra" spolarvätska.

Det verkar som att det är fläkten som skvätt runt oljan då ändarna på vingarna var oljiga.
Har försökt att torka rent för att se var det skulle kunna läcka men har inte kunnat se något ovanifrån.

Någon här som kan ha en susning om var det skulle kunna läcka?
Bilen är en 525 IAT-02

Mvh Henrik
Med tanke på hur kallt det är och har varit så är det sannolikt igensatt eller frusen vevhusventilation, sök på forumet och kolla om det stämmer överrens med dina symptom.

Du behöver dock lämna in bilen och få detta åtgärdat om du inte är en "gör det självare".

Hur allvarligt det är i just din motor kan jag ej svara på, en del drabbas lindrigt, andra värre.
yo
33
young1
525iA-02
Hej igen

Det verkar stämma som du skriver med detta. För det var lixom mycket olja som sprutat nertill och det rykte ju ordentligt från grenröret.

När detta nu har inträffat så måste jag alltså byta ut en del grejjer vad jag förstog när jag läste lite trådar om detta.

Bilen har dock hela tiden gått helt normalt. Enda skumma var att när vi efter rengöring stog med bilen igång för att kolla efter läckage så dog den en gång. Startade dock helt normalt och verkar gå helt normalt.

Fast brända oljelukten har jag känt för ett par dagar sedan men då kunde jag inte se all den oljan jag såg idag.

Så jag kan nu då bara inte tro att nån propp har släppt och allt är normalt igen även fast bilen verkar funka ok?

//Henrik
young1: Vet ej, det varierar nog från fall till fall om det är vettigt fortsätta köra med bilen eller inte.

Jag gör inte så mycket mer med min bil själv förutom att byta olja och filter. ;-)

Men det finns många andra 'gör det självare' och duktigt folk här med erfarenhet av vv problematik som förhoppningsvis kan ge dig goda råd.

mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Jag råkade ut för frusen vevhusventilation på min min E39 förra vintern. Det du beskriver är samma sak som jag upptäckte luktade bränd olja m.m. Jag fick rådet att inte köra med bilen men om jag var tvungen skulle jag hålla koll på oljenivån. Eftersom jag inte är så händig lämnade jag in den på BMW vilket kostade ca 9500:- inkl allt. De bytte div. saker som hade med vevhusventilationen att göra plus ventilskåpspackningen dem som gav sig och gjorde att det kom ut olja i motorutrymmet.

har lite bilder på hur det såg ut för mig, oljan var inte vacker :)

Länk
hej

Samma sak hände mig i helgen, 525i -02.
Läcker olja från ventilskåpspackningen ser det ut som så den lär behöva bytas. Men hur vet jag om det är bara den som skall bytas eller om även vevhusventilation är kass?

Tacksam för hjälp
Omöjligt för oss att avgöra med rent logiskt:

Eftersom motorn ofta i samband med igensatt vevhusventilation trycker ut oljan genom ventilkåpspackningen är det nog ofta packningen tar stryk men det kan förhoppningsvis en verkstad avgöra.

Att den lyckas trycka ut oljan just där ska man nog vara glad för i sammanhanget.

När det hände på min 530 01a nära årsskiftet 09-10 så körde jag med den ett par veckor innan verkstaden fixade allt efter telefonsamtal med Perre på Bil&Motorteknik. Vevhusventilationen byttes då till cold climate variant och även ventilkåpspackningen byttes ut, men det kan väl hamna olja lite var stans, tändstiftsbrunnar och överallt.

Men jag hade en lindrig variant och det verkar variera enormt mycket hur igensatt vevhusventilation slår från fall till fall, hur allvarligt det är.

Finns mängder med trådar om detta på forumet och har man någon av de utsatta motorerarna bör man nog följa de råd om isolering osv som finns.

Min slutsats är att majoriteten av fallen inträffar när det är riktigt, riktigt kallt.

Kylan är den största faktorn, åtminstone det som gör att det slutligen täpper till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byt för allt i världen inte ventilkåpspackningen om den håller tätt vd normal drift. Det är den bärsta säkerhetsventil man kan ha mot motorhaveri.
Anders: Så kan man också se det, ventilkåpspackningen som en ventil, absolut ;-)

Jag tvivlar på dock på att den verkligen håller ordentligt tätt under alla former av körning efter ett haveri. Lukten av bränd olja är minst sagt äcklig, barn som får kväljningar i bilen är ingen hit. ;-)

Frågan är om det är någon verkstad som inte byter ut den packningen efter ett haveri, möjligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om tätningen krupit ur spåret kan det såklart läcka och lukta illa. Oftast så bågnar nog bara kåpan som har en väldigt stor yta som blir tryckutsatt och då går den tillbaka när trycket försvinner. Det tråkigaste som kan hända är att trycket pressar upp oljan via oljereturslangen och in i motorn via insuget. Leder ofta till vevstakshaveri när det händer, men är tack o lov relativt sällsynt. Därför är det bra att ha en motor som är tät vid drift (lätt undertryck) men som läcker vid övertryck.
Så inte byta bara ventilkåpspackningen alltså, utan bara i samband med vevhusventilation eller inte alls om den ine läcker vanligtvis?
Är det ett måste att byta vevhusventilationen?
Har man en ventilkåpspackning som läcker kan man självklart byta den om allt annat är ok. BMW´s packningar blir som hårdplast med åren och läckage pga det är inget ovanligt. Läcker inte packningen finns det ingen anledning att byta den.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Packningen är hård som backelit efter 10 år och börjar aldrig täta igen om den börjat läcka. Kostar väl 500 spänn och byts rätt enkelt om man har lite basic rutin på att meka. Vevhusventilationen däremot kräver några extra leder på underarmarna ;)

// Magnus

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Young 1:
Låt en (bra)verkstad titta på hur stora skadorna egentligen är. Jag hade tur i oturen då det räckte med en ordentlig sköljning av motorn som tog bort "oil sludge" - Jag har alltså inte behövt byta en enda del. Kostnaden för spolningen och tillhörande olje och filterbyten mm. blev ca 3000 kr. (Det blev en "liten service" - Detta hände för två år sedan och felet har inte återkommit)
Det finns en tendens att ibland byta en rad delar - för säkerhets skull - och det kan väl vara klokt i vissa fall. I mitt fall lade jag pengar på tätare oljebyten = en gång om året efter ca 1500 mil iställer för rekommenderade 3000 mil.

Symptomen var precis som för dig, oljelukt/rök in i kupéutrymmet och konstaterat oljeläck vid ventilkåpan-givaren/passgerarsidan. Körde bilen ca 10 km i detta tillstånd. (sträckan till mekanikern)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.