AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.956

320d -04 glödnings bekymmer

Sida 1 av 2
Jag har en 320d -04 e46 som har lite start bekymmer.
Glödnings lampan (DDE) lyser bara 2sec oavsett hur kallt det är ute och bilen glöder inte.
Kollade felkoder och datorn sa att alla 4 glödstift var trasiga.
Tog bort insuget och satte in 4 nya bosch glödstift och tog bort alla felkoder fron boxen.
Satte tillbaka allt och körde ut bilen för att se om den börjar glöda när den ståt ute ett tag.
Men det gjorde den inte, sen kollade jag felkoder igen och nu säger den att glödstift 2 och 4 är trasigt.
Måste ju bort med insuget igen för att se om dom verkligen är trasiga.
Någon som har nån aning om vad felet kan vara?
Glödtiden är maximalt 2,7 sekunder vid en kylvätsketemperatur som är lägre än -25 °C så dte verkar ok, men stiften?

Vilka stift satte du i? Keramiska stift är känsliga för stötar så de kan mycket väl vara trasiga fast de är nya om de blivit tappade eller fått någon törn i frakten.
Nog borde den glöda i mer än 2,7s tycker jag
Stiften är kollade före dom sattes i så att dom var ok.
Det är snabbstartsglödstift och då fungerar det så, sen kan man tycka vad man vill om det.

Glödtiden förlängs om motorn inte startas efter förglödningen och tändningen förblir tillkopplad, då sker en startberedskapsglödning under 10 sekunder
Hej.! Eftersom dina glödstift hade gått sönder så har säkert säkringen till det hela också gjort det och den sitter under bakom dina ordinarie säkringar och den är på 100 ampere, byt den och sen fungerar det säkert igen.

Diesel
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
320diesel- Exakt hur kommer man åt 100A säkringen. Nån lucka som måste ttas bort? Jag hittade en 50A säkring som satt bredvid de andra säkringarna som jag trodde var till glödningen och den var hel. Och jag har också lite startproblem när det är riktigt kallt.
Kollat felkoder igen förra helgen.
Nu säger den att alla glödstift är sönder.
Vad kan då vara felet att alla stift går sönder efter 1 vecka
Hej.! Jo den sitter under o bredvid den säkringen på 50 amp, om du tittar riktigt noga så ser du att det går inen massa kablar bakom under all plast, sitter hårt fast men du får bända o bryta lite, ha handskar på dig så du inte skär dig på plasten.!

Diesel
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok, Tack! Då ska jag kolla lite noggrannare. Hade samma problem med min Audi. Där satt säkringen under en lucka i golvet. Tog lite tid innan jag hittade.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har du kollat säkringen Booonie? Undrar om inte den kan generera felkoder på glödstiften?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hittar inte 100A säkringen. Hur ser den ut. Är det på baksidan på hållaren till de vanliga säkringarna och till vänster. Har försökt känna efter men hittar inget.
Underifrån kommer man inte åt så jag antar att det är uppifrån? Eller är jag helt fel ute? Är det en vanlig flatstiftssäkring? Hittade denna 100A säkring på Realoem nr6:
Är det så den ser ut?
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
I såfall antar jag att den sitter på nr1 i så fall, men fattar fortfarande inte hur man kommer åt den?
Länk
100A säkring bakom handsfacket står det i TIS:
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja, jag läste det där också. Får väl gräva lite mer. Var mörkt och kallt och underkylt regn igårkväll så...
Länk
"måste ovilkorligen kontrolleras" Undrar hur många som gör det?
Hej igen.!

Du är på rätt spår nu det är inte en vanlig flatsäkring utan det är nr 6 på denna länk.
Länk

Bökig att komma åt, jag lyfte ner hela handskfacket och sen tog jag ner hela säkringsdosan för att lättare komma åt, som sagt nr 6 på länken ovan.!

Diesel
har inte hunnit kolla säkringen ännu.
Har dock fått mer bekymmer med bilen.
tänder inte alls nåmer så fått boxera den till garaget så får se imorgon vad det är för fel på den
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok!
Tack, då blir det att riva ner handskfacket för jag kan absolut inte hitta säkringen. Kanske bäst att skaffa en ny säkring först också.
Hej igen.!

Ja riv ner allting som jag sa innan annars kommer man inte åt, hade samma fel på min innan, om glödstiften är trasiga så går även säkringen sönder och lampan för glödningen lyser bara 2 sec oavsett hur kallt det är, märkt på min att är det ett par plusgrader så går glödningen i 2 sec men glödningen startar samtidigt som du kör runt startmotorn, är det däremot ett par minus så lyser glödlampan i 5-6 sec, när allt detta var trasigt så gick det knappt att starta bilen när det blev lite kallt, men nu startar den i alla väder.!

Diesel
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Var hos BMW för att skaffa en ny säkring innan jag rev ner allt. De sa att säkringen var på 20A och satt i lådan för styrboxen enligt elschemat. Hittade några säkringar där som det stod motorsäkringar på. Alla var hela.
De hade inte sålt en enda 100A säkring.
Rev ändå ner handskfacket för att kolla. Hittade ingen 100A säkring. Men jag tog inte bort säkringsdosan. Behöver man ta bort den också för att se säkringen?
BMW-mekanikern sa att stiften i kontakten till glödreläet kan smälta. Måste dock lyfta bilen och ta det underifrån, så det får vänta till lite varmare väder.
Hej.!

Mycket konstigt att BMW inte vet eller kanske dom vet men vill att du ska lämna in bilen till dom, hur som helst så måste du lyfta ner hela paketet där säkringarna sitter för du måste in under det hela för där sitter det huvudsäkringar som är ca 4 cm långa och en svart knöl i mitten där amperetalet står, den skruvas fast med en mutter i varje ände som är 8 mm, sitter 5-6 stycken där, har själv bytt på min, jag mätte upp alla säkringar med ohm mätare och hittade en som var trasig och den var på 100 ampere, tog med den till BMW och sa att jag ville ha en sådan och dom tog fram en åt mig, bara att fortsätta riva!!

Diesel
Jag hade krångel med glödstiften på min e87 för några veckor sen, alla glödstift felade samtidigt. Märkesverkstaden sa att det förmodligen var glödstyrenheten när alla larmade på en gång och efter byte har det funkat fint. Har visserligen inte varit så kallt heller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.