|
|
|
|---|---|
|
Jag har upptäckt att min högra bakre dämpare är betydligt lägre än alla andra sidor. (Ca 2-3 cm) Jag tror jag har det som kallas nivåreglering. Kan det ha något med det att göra? Hur kontrollerar man på ett smidigt sätt att nivåregulatorn fungerar som den ska? Det är visserligen lite lite olja i behållaren för servon, men kan det orsaka att höger bakdämpare har sjunkit? Otroligt tacksam för era hjälpsamma svar!! Är orolig att det kan vara någon dyr historia att fixa... /Ralle | |
|
Skulle tro att du kan köra regleringen i topp och se hur det ser ut kolla även att det inte är olja runt dämparen bak sedan fyll på olja.Är det som jag tror delar styrningen och nivå regleringen servo pumpen så läker det ingen olja är det nog bara att byta dämparen. Men kolla ochså att fjädern är hel. Obs! detta är bara vad jag tror har alldrig skruvat med nivåreglering . Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Tack för svaret! Jag kollade nyss och upptäckte till min lättnad att fjädern var av. En hel "ring" hade gått bort. Inte undra på att bilen lutade! :) Dessvärre såg jag att även spindelleden (den grövsta) var glapp. Någon som vet vad det kostar att byta fjädrar samt spindelleder?? Är det dyrt?! Och, servopumpen (där man fyller på ATF-olja) har kladdiga oljeledningar...är det normalt eller är det något som behövs bytas ut? Återigen tacksam för svar! /Ralle |
|
|
Du bör se till att få den bytt snarast, för säkerthets skull byt båda. HAr endast erfarenhet från E38 fram där komplett fjäderben ink dämp gick på 7500kr. Dock gick det på förlängd garant:) Ang servoolja, var npga med att se till att du fyller på rätt sorts olja, finns rätt olja på BMW. Där kan du även hitta fjädern till hyfsat pris. Mvh Asken |
|
|
Japp, jag skall byta bägge fjädrarna på en gång. Försökte med en "snik"-variant...köpa delar på mekonomen och lämna in bilen hos en vanlig mek. Men tyvärr fanns inte spindellederna där så det får bli dyr BMW verkstad istället. Ang. oljan till servon så köpte jag bara en ATF-olja på macken och fyllde på med. Det blir till att öppna plånboken igen då.... /Ralle |
|
|
ops! på -93'an så är det int ATF-olja så hopaps du inte fyllt fel bara det va nån grön olja som heter CFH 11S 1l för 219:- H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Ralle 7. Pasi har väldigt rätt ang oljan.Har själv en 92:a 750 med ett liknande problem,höger sida ngt lägre och så larmar check contr då och då med texten suspension leveling och p.a.s oil.Har snackat en del med BMW i Vällingby och där är de något osäkra på vad det kan vara.Bytte nyligen en backventil som sitter bak till vänster strax ovanför avgrören som har med nivå regleringen att göra. Kolla om det läcker under motorn på vänster sida då är det garanterat den ventilen som trycker ut olja den vägen.Jag har nu inget läckage nånstans runt dämp eller från ventilen samtidigt som höger sida är lite lägre, dock bara när motorn är avslagen,när jag startar återgår allt till normalt läge. Oljan får absolut inta vara nån annan än typen Pentozin 11,står på serevokärlets lock vilken du ska ha ,sist jag köpte var priset 129 kr,det finns även en fungerande typ på OK för 79kr som heter LME hydral.All annan olja kan paja packboxar och dylikt,ett tips är:byt ut oljan innan du får andra och större problem.Lycka till. Dic. |
|
| På min 735 -92 står det klart och tydligt ATF på locket till servobehållaren, det är inte samma som 740/750 då, eller? | |
| Ja och nej, J.L. Har droskan nivåreglering, ska det vara den gröna CHF oljan. (Även gamla godingar som 528-E28 med hydrauliskt bromsservo vill ha CHF). | |
| Min bil har inte nivåreglering, bara att hälla på vanlig ATF då alltså? | |
|
Så här ligger det till. I min tyska instruktionsbok försökte jag utläsa av bilderna om jag hade nivåreglering eller ej, och trodde så först också, men det var tydligen fel. Jag kollade dämparna och fann inga slangar eller dylikt som skulle påvisa nivåreglering. Dessutom står det på servobehållaren "FOR ATF OIL ONLY" vilket enligt era synpunkter här ovan påvisar att jag INTE har nivåreglering. (Då borde det inte stått ATF OIL på behållaren) Därför köpte jag en liter AFT olja (Dexton III eller ngt liknande) på macken och fyllde på med. Det stod att oljan som jag köpte rekomenderades till bl.a Mercedes....så det går nog bra även i min Beemer! När jag ändå är igång, är det ngn som vet var man fyller på olja till AC:n?? /Ralle |
|
|
det skiljer även på behållarna om man har nivåregl eller inte! jag tror att den är mindra om bilen är utan nivåregl och på dom med så är den iaf helsvart det finns en bild på min sida tagen i motorummet där ser man behållaren och den ska ha CHF 11S H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.