|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop. Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med... Min nya 520dT F11 tycker jag tar väldigt lång tid på sig att komma upp i motor temp (100 grader i mitten av instrumentet?) Eller vid vilken nivå ska den upp till för att ha normal arbetstemp? Var ute och körde lite längre i helgen och det tog 45 min och ca 6 mil innan nålen visade rakt upp på 100 grader. Känns lite väl segt tycker jag om det ska vara den normala arbetstempen på bilen. Blogg för er med stort bilintresse: Länk | |
| Jag tror att beteendet är korrekt för din modell vintertid. Din motor är så effektiv att den producerar väldigt lite värme till kylvattnet. Är det kallt ute och mycket värme tas ut till kupen så tar det lång tid innan arbetstemp uppnås (om den ens uppnås). Många dieslar är beroende av stödvärmare (webasto, elpatron etc) vintertid för att kunna bli varm och mata kupen med värme. Ang arbetstemperatur så har jag inte facit för din bil men alla bilar jag har ägt av olika fabrikat har haft 90°C som arbetstemperatur. | |
| 100 grader låter mycket, är det inte oljetempen du ser. På min gt tror jag man ser oljetempen. Tar ganska lång tid innan den blir varm så här på vintern. | |
| Det är oljetemp och på min kom jag idag tex upp efter 5 mils körning med drygt -10 | |
|
Ja det kan nog vara olje tempen som visas i det högra instrumentet...? Den känns ju inte kall i gången och så om ni förstår vad jag menar. Man vill ju inte direkt gasa på för hårt om motorn e för kall. E ju inte direkt nyttigt. Men kanske inte nån fara då ändå...? Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Dagens effektiva små dieslar är väldigt känsliga i kallt klimat. Om du vill få upp värmen måste du nog tillgripa det gamla kända och väl beprövade knepet att skärma av luften genom grillen/kylaren. Det är mycket effektivt och fungerar lika bra i dag som det gjorde förr... Vid -10°C eller kallare kan du säkert skärma av minst 95% all inströmmande luft, vid lätt/normal körning, man får prova sig fram... Vid -25°C eller kallare skulle jag inte bli förvånad om man kan skärma av 100% utan att tempen stiger för högt(?). Dieselvärmare/tillsatsvärmare är guld värt när det är kallt... F ö så misstänker jag att man på de nyaste bilarna har snålat in en del på ansträngningarna för att få till en bra vinterbil som klarar extrem kyla på ett bra sätt. Kanske har vi idag t ex samma termostater oavsett om bilen är såld i Norden eller i Italien? Under årens lopp har det förekommit många gånger på olika bilmodeller att den svenska återförsäljaren (åtminstone åf i norrland?) har bytt termostat mm på nya bilar innan kundleverans, för man har vetat om att kunden annars kommer bli missnöjd. Ibland har åf fått ekonomisk ersättning från tillverkaren ibland har åf fått stå för det själva (man har givetvis lagt kostnaden på bilpriset...). Kanske skulle sådana åtgärder vara påkallade även i dag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.