AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.293

Kupéfläkt helt död på min E32:a..snabbfix/trix någon ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...nu när det blev kallt ute så dog kupéfläkten helt...
Inte en tillstymmelse till "rotation" vad gäller fläkten.

Vet naturligtvis att det egentligen finns två mest troliga fel, dvs "svärdet/styrkortet" eller själva fläkten som "brunnit ihop"(säkringen är kollad såklart).

Men är det någon här som har gjort någonting snabbt och fått igång fläkten, just nu inte taggad att börja med att riva ut fläkten eller svärdet pga kylan.

btw, fanns tydligen två olika typer av styrkort(Bosch eller Behr, kommer nu inte ihåg vad jag hade när jag hade bort kortet sist) det ena kostade drygt 7000kr och det andra dryga 6000kr så dessa går bort iaf till att börja med.
Kupéfläkten gick loss på strax under 3000kr hos BMW(inte så blodigt ändå).

Någon som fått in någonting att peta med i luftintaget och lyckats få enheten i snurr och s.a.s. hjälpt igång fläkten på så vis ?
Brukar upptining av vagn hjälpa i dylika fall ?
Kan lite "mekanisk beröring "(tänker mest på att slå på instr. panelen på lämpligt ställe) hjälpa ?

Snabbfix tips önskas sålunda :)

Mest troligt scenario är att lagren är dåliga i fläkten och att kolen och släpringar är slut och den orkar inte dra runt "skiten" i kylan...tror faktiskt inte på svärdet/styrkortet denna gång :/

Har någon något snabbt sätt som har fungerat på antingen E32 eller E34 vad gäller fläkt?
Ok, att jag är för lat för att fixa detta vet jag, men någon här kanske har lyckats få detta igång tillfälligt på något smidigt sätt.

Om ni inte har det, så får man såklart bita i det sura äpplet och börja riva(när det blir liiite varmare ute). :)

Mvh Janne.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om fläkten inte går igång då man kör fläkthastighetsvredet till max, så det klickar, då är det troligen fläktmotorn. (eller säkringen, men den har du ju kollat)
Isåfall är väl kolen slut. Kanske kan man öppna lite någonstans så att man kan komma åt att bända i kolhållarna så det går ett tag till, jag har aldrig behövt testa. Eller komma åt att smörja lagren.

/Mats J
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sitter fläkten lika illa till som på E34 förstår jag varför du inte vill börja i den änden. Via elschema borde man ju kunna härleda fläktens strömkälla och testa att mata den med ström externt. Svarar den inte då är det ju bara byta den.
Jag skulle ju köpt en begagnad, har har sålt ett flertal kupefläktar för 200kr styck. Tyvärr slut på lagret nu ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mats:
Ok, ja det lutar nog åt att själva fläkten är "lite halvkass"(pallade inte att starta i minus 28 och därefter "död")...
Nix, fläkten startar inte ens när vredet är ställt i maxfartsläget.

Japmax:
Jo, ska börja leta fläkt "om ett tag"(om det är fläkten, vilket det kanske mer lutar åt)...men som sagt, att byta den ute nu är ingenting jag önskar(garaget smetfullt med "skrot" och svårt med annan plats med värme just nu).

Hmm...man kanske kan testa att mata ström till fläkten via styrkortet på något vis OM nu kortet ändå är väck ?

Ja...får undersöka.

Tack för tipsen!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.