AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.345

E39 hur mäta halvljusbild mot vägg?

Med de gamla trötta bakfjädrarna var halvljusbilden korrekt men efter att verkstaden monterade nya bakfjädrar försvann zigenarsänkningen.

Bilen är nu lika hög/låg runtom men jag får känslan av att halvljuset samtidigt borde justeras upp (eftersom bakvagen höjts). Hur mäter man upp mot en vägg för att kolla detta?

Bilen är en 97:a med hela plastpinnar för höjdjusteringen av halogenljusen. Alla befintliga trådar om låga halvljus handlar om trasiga plastpinnar, vilket inte är vårt problem. Vad jag undrar om är "fortsättningen" hur man kollar att allt är rätt när allt är helt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
halvljuset ska doppa 1 cm per meter, mät med en tumstock nära strålkastaren, läs av, ställ bilen 3 meter från väggen, justera 3 cm lägre.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bavega, jag hittade följande citat på Subaruist forum via Google.
"Halvljuset ska lysa 1 cm neråt per meter från bilen."
Jag går inte i god för att måttet är korrekt men det verkar rimligt.
Båda halvljuskäglorna ska lysa lika högt, och sammanfalla på ett visst avstånd från bilen, kanske 30 meter.
Det lämpliga är nog att du anlitar verkstad, som du har förtroende för, för ljusinställningen sedan kör upp bilen mot din vägg för att markera utgångsläge. Därpå kan du kontrollera halvljuset på en horisontell vägsträcka så att det lyser upp vägen till vänster så långt som möjligt utan att blända mötande bilar. Om det lyser för kort så kan du skruva upp ljusetllite i taget tills du och medtrafikanter är nöjda.

Du bör ha marginal för att kunna köra med fullt bagage utan att blända.

Alltför många bilar kör faktiskt omkring med för lågt inställt halvljus.
I alla moderna bilar finns det ett reglage i instrumentbrädan som man kan justera höjden på ljuset. På bilar med original xenonljus sköts det automatiskt.

Den finns till för att man ska kunna justera ner ljuset så att man inte bländar mötande fordon när man kör med tung last baktill på bilen. Men det verkar som om de flesta inte känner till att de har en sådan i sin bil. Ungefär som med blinkersspaken nuförtiden...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det reglaget är inte till för att göra en korrekt grundinställning av halvljuset.

Ljuset skall vara parallellt rakt fram och falla med så många % som det står stämplat på lyktan, typiskt 1-1,5%.

Mest exakt blir det om man parkerar bilen plant, med full tank och en person i förarsätet, sedan kryper man 10 m framför bilen framför en vägg och lyser sig själv i ögonen. Då blir det väldigt lätt att se var "krysset" i ljusbilden är (om strålkastarna är ok) för varje strålkastare. Först sätter man dom parallella, dvs t.ex. så att vänstra lyser rakt och sedan så att avstånden mellan kryssen är detsamma på 10m som framme vid bilen. Sen mäter man avståndet mellan marken och glödlampans mitt och räknar ut höjden det blir på 10m och sen ställer man in det.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Problemet är att hitta en helt plan yta då det mesta utomhus lutar några grader. Skiljer det dessutom någon centimeter i nivå mellan hjulaxlarna påverkar det resultatet. Jag använder en rotationslaser som ger en vågrät linje som jag först låter löpa längs hjulen för att se att axlarna står plant. Sedan lägger jag en ny linje i höjd med strålkastarens "brännpunkt". linje fortsätter mor väggen som jag tänker mäta mot. Jag har nu en säker referenspunkt att mätas och justera mot.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ibland finns det något p-hus eller större gjuten platta i närheten som man kan använda just för att slippa lutande och ojämn mark.

När det sedan är dax för besiktningen så har man med rätt verktyg i handen när det är dax för att kolla inställningen, då ska det mycket till om man inte kan får en 30 sekunders justering också.

//Magnus

Tack för svaren- det var precis vad jag letade efter!

Tänkta prova i ett parkeringshus så snart tillfälle ges. Det blir säkert tillräckligt bra för att funka till besiktningen i sommar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.