|
|
|
|---|---|
|
Hej. Blir galen på bilen, i går morse, efter 36 timmar i -20c så startade bilen utan större problem. I dag var batteriet helt dött trotts att vi gjorde en reas på 23 mil igår. Den har oförklarligt dragit ur batteriet ett antal ggr under de gånga veckorna vilket gör att jag misstänker att något drar tjuvtrsöm då och då. Jag har bytt mellan 3 olika batterier, och generatorn laddar 14,5-15 Volt enl mätning. Tips på kända strömtjuvar mottas med största tacksamhet. Mvh Skalman | |
| Usch min drar oxå massa ström....vad kan det vara? Blir till att montera en batterlidaddare....Har aldrig haft detta problem på någon annan bil tidigare. | |
|
E32 eller E38? Jag vet några möjliga på E32 men inget om E38. /Mats J |
|
|
Verkar som att dessa bilar (i alla fall min och troligen din) aldrig laddar fullt "för egen maskin", hur långt man än kör. Du sög ur den mesta kraften vid din -20-start, och enda sättet att få full fräs i batteriet är att ladda det med laddare. Nu tror jag din laddar med högre spänning än min faktiskt, har för mig att den visade 13,8V ca när jag mätte. Men har för mig det kan vara beroende på hur mycket förbrukare man har igång. Riktigt uselt faktiskt. Vet ju inte om den "ska" vara så här, eller om något är lite defekt, men irriterande är det. En tid hade jag en plan på att montera ett extra batteri som automatiskt kopplar ur när tändningen stängs av, och sedan kopplas in när tändningen slås på (alternativt endast när startström skickas till startmotorn). Då riskerar man iaf inte att stå helt utan om man slösar med ström med avstängd bil (och av allt som drar ström innan den går i sleep-mode). Är nästan lite sugen på att fixa det igen... eller byta bil :) --- Min bil: Länk |
|
| Min drar ur hela batteriet på ett dygn ibland, och ibland kan den stå i ett par veckor utan problem! men efter jag drog ur säkringen till nav/telefon/radio etc, så verkar den ha sansat sig. - har det som vana nu för tiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.