AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.949

Nu så startar den inte...

PW
298
PW
E38 735ia-99

Köpte nytt batteri till bilen för ca två veckor sedan. Har låtit bilen stå hela veckan. Nu när man ska starta den så går den inte igång. Klickar bara. Drygt!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
tjuvström.
Eftermonterat larm?
Slutsteg?
bytt bilstereo?
Belysningen i bakluckan är på hela tiden?
Någon dörrkontakt är fel, eller något annat som gör att bilen inte går ner i sleep mode
Sedan:
Def värmestyrning så elventilerna för värmereglering ligger med ström på hela tiden
Reläet för styrning av vindrutetorkarbladets anliggningstryck ligger och matar ström (reläet sitter under baksätet, är det varmt så ryck ur det, du kommer inte sakna det)
Sedan hade jag elfel i passagerarstolens strömbrytare så den låg och drog ström hela tiden. Så jag ryckte ur kontakten :-)
Men det finns egentligen hur många felmöjligheter som helst... Mycket el i dessa bilar...

Ett tips:
Koppla ampermeter på batterikabeln och rycka säkringar för att hitta var strömmen går...
Men då bör man först ha väntat till bilen gått in i sleep mode innan man börjar mäta.
/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ursäkta, jag missade att bilen var en E38, mina tips gäller mest E32

/Mats J
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hur lång tid tar det innan bilen går in i sleep mode?
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
16 minuter vill jag minnas.
Indikeringen vid växelspaken släcks om den går i sleep-mode.

Vad köpte du för batteri? Märke och Ah?
Jag har en 740 99'a och jag har tänkt på att indikeringsdioden bredvid växelspaken aldrig släcks. Är det så att min bil aldrig går in i sleepmode? Använder bilen dagligen och underhållsladdar varannan vecka.
PW
298
PW
E38 735ia-99

Köpte Bosch 100 A. Har nu köpt en Defa batteriladdare och ska införskaffa även en motorvärmare.
Jag lånar denna tråd lite...

Jag själv kör inte särskilt mycket med min 750 e38 vilket medför att jag måste ladda minst en gång i veckan. Jag kan acceptera detta och vad jag vet går bilen ner i Sleepmode som den ska.
Den förra ägaren sa att han köpt ett nytt batteri av de två, men jag tror mig vilja byta båda nu och fråger er här på Autopower vilket märke och och värde respektive batteri ska ha. Jag tror givietvis inte att jag kommer undan med underhållsladdningen, men intervallen kanske kan vara mer än 7 dagar åtminstone :-)

Där har även uppkommit ett bekymmer som gör mig lite orolig vilket är följande:
Drar om nyckeln och bilen tänder och startar jag kör i 20minuter och stänger motorn . startar och kör i 20minuter igen - stänger motorn - försöker starta bilen igen efter ca 20minuter och då går alla elekotronik igång och ratten fälls ner men inget mer. startmotorn starta aldrig. avvaktar, försöker, avvaktar, försöker och till slut går den igen. Detta har uppstått samma dag som bilen stått på laddning under minst 8h. Vid första tillfället hade jag kört längre stunder under dagen.

PW
298
PW
E38 735ia-99

Räcker åtta timmars laddning? Mitt problem löste sig då jag köpte ett orginal batteri och satte i en defa batteri laddare.
Jag har en CTek laddare och enligt den så kommer batteriet upp i grönt läge efter ca 8-9h. Jag har utgått från att den anser det hela vara ok då.

Jag har endast tillgång till laddning när jag kört till jobbet. Så i mitt fall borde väl en Defa laddare inte vara bättre?

Jag får slå en signal till Förenade Bil imorgon och höra vad de tar för batterier, kanske kommer svälja tungan på kuppen :-)
PW
298
PW
E38 735ia-99

Ett 110A batteri ligger på ca 2700 kr ink moms.
Förenadebil tar följande för sina batterier:

Exide: 2500
Gel-baserad: 3500

Enligt dem är Gel-batterier bättre, men är det värt 1000riksdaler mer? Jag måste dessutom ha två stycken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.