|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja, Är det så att svarta bilar är överrepresenterade i skadestatestiken så tycker jag att dom ska ha en högre premie. Att metalic lackerade bilar har högre premie hos vissa bolag tror jag beror på att det är dyrare att återställa efter skada, inte att de bilarna råkar ut för fler skador (med undantag för uppsåtlig skadegörelse). Sedan tycker jag att Gasar-Magnus har en konstig inställning till försäkringspremien. Det är väl inte intressant vilka premieargument som ett försäkringsbolag arbetar med, det intressanta är slutpriset ?!?! |
|
|
För att citera den gamle författaren Mark Twain: Det finns lögn, det finns förbannad lögn sen finns det statistik........ Kan vi ialla fall vara överens om att Bolagen inte försäkrar våra bilar för att vara bussiga, utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt?? Personligen tror jag sen att statisken är friserad av bolagen t.ex. äldre data underlag från tidigt 90 tal då direkt import bilar stals med extra nycklar, besiktnings systemet med att en nyimporterad bil inte skulle till SBP på 36 månader gav väl även det upphov till en hel del olyckor ( brustna bär armar, leder mm) Jag tror att detta fortfarande ligger import bilar i fatet både hos bolagen och hos gemene man ( som tydligen blir mer skeptisk mot import, ju längre norrut i landet man bor...) |
|
|
Jörgen hade en mycket intressant teori. Vad skulle hända om man skiljer på Svenskar eller Invandrare om det visade sig att den ena eller andra var mer skadedrabbad ? Jag anser att varje försäkring ska gälla hur den används, dvs vilket område den normalt rullar, parkeras i garage/gata och hur långt man kör per år. Om den har stått i garage eller på parkering tidigare är väl ointressant, liksom om den rullat i Tyskland eller Sverige. Omkodning av nycklar kan jag gå med på då det rätt ofta har hänt att bilar simpelt bara stulits/tagits tillbaka... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
tqs |
Jag har hört siffror på att hälften av uppdagade försäkringsbedrägerier involverar importbilar. Visst kan den vara en konspiration iscensatt av bilhandlare som vill hålla uppe begagnatpriserna, men det är ju märkligt att när jag vill ha prisuppgift på försäkring av en importbil så ska fb besiktiga. När det är svensksålt ska det vara något special om det skall vara aktuellt med besiktning. Någon orsak måste det finnas till att dom gör sig detta extra besvär. Å andra sidan verkar det vara en tendens att försäkringsbolag börjar klassa importbilar lika som svensksålt efter att dom varit inregistrerade i sverige en viss tid. Det är säkert sunt då man kan gissa att dom flesta ljusskygga aktiviteterna sker när bilen precis är inplockad i landet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.