|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade en intressant mail dialog med IF ang. min egen bilförsäkring och fick ur dom svart på vitt hur det ligger till med direktimporterade bilar: "Angående påslag för direktimporterade bil är det 5% på trafik, 10% på delkasko och vagn, detta beroende på att skadefrekvensen mellan direktimorterade bilar och inhemska skiljer sig markant och det är inget vi hymlar med att vi lägger på en extra slant som motsvarar risken." Jag gillar ju inte denna "rasism" men dock en eloge till IF som vågar stå för det och visa siffor på det! | |
| Det är lika på länsförsäkringar, de sa också att importerade bilar är dyrare att försäkra hos de än motsvarande sv såld bil, dock vet jag inte hur mycket. | |
|
Snart blir det väl individuellt på vilken ort bilen är såld också, eller om den är svart eller röd? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Är det inte rätt att direktimporterade bilar ska ha en högre premie än svensksålda om dom orsakar en större kostnad för försäkringskollektivet ? Är det inte solklart? Tänk på vilka kundgrupper som använder de olika inköpskanalerna. Visst finns det en viss skillnad?!? Jag tror att päron jämför äpplen här eller? |
|
|
Och exakt vilka "kundgrupper" är det du menar då, Bromsklossen? Vår egen kung kör t ex direktimporterat och sist jag kollade var det inte HELT fel att ingå i samma "kundgrupp" som vår konung... Eller missförstod jag dig nu? |
|
Donk |
Jag har Folksam och där var det ingen skillnad mellan import o svensksåld, likaså hos LF när jag kollade där. Är bilen importerad för mindre än 3 år sedan behöver du dock ha märkta rutor, startspärr och ev godkännt larm. Bilar importerade för mer än tre år sedan är det ingen som helst skillnad. Har även jag svårt att se att det är en viss "kundgrupp" som kör importerat, skulle vi köra sämre eller vara kriminella?? bara undrar... ...själv kör jag iallafall rätt lugnt och bra, likaså gör min far och bror! |
|
I fallet E34 är det väl så enkelt att det finns fler direkt importerade än vad BMW själva lyckades sälja.... så klart import bilarna blir överrepresenterade.... Bromsklossen: meningen med försäkrings kollektiv äv väl att alla med likadamma bilar betalar samma premie eller skall blå bilar ha högre premie än röda för att blå bilar oftare krockar?? Sen säger du "kundgrupper" i lite genarlisernade svepande ordalag, vad menar du egentligen med det?? Är du bättre än oss som kör direktimportead bil på något vis eller vad var din poäng?? |
|
| Donk, jag pratade med LF i Gävle i onsdags, tjejen pratade med sa att en likadan svensk såld (525 t)skulle ha lägre försäkrings premie. | |
|
- Bromsklossen. Som ägare av en privatimporterad bil blir jag också lite nyfiken... Hur ser den kundgrupp jag, uppenbarligen, tillhör ut ? Mvh / Micke R |
|
|
Tja, Man får skilja på import och import, och det tror jag försäkringsbolagen gör (fabriksny / begagnad). Tittar du på skadefrekvensen för fabriksnya direktimporterade bilar är den säkert inte mer frekvent än för svensksålda fabriksnya bilar. Det tror jag beror på kundgruppen som köper fabriksnytt. Det är inte för intet som maskinskador undantas, rutmärkning krävs, teckningsförbud införs etc på beg import. I min lilla glaskupa föreställer jag mig att det i många fall ser ut så här: Den som direktimporterar en bil gör det för att tjäna pengar. Och tjäna pengar gör man nästan bara på de lite ”större” motoralternativen. Ju mer köparen vill spara desto större risk för att bli lurad. De bilar som företrädesvis importeras från Tyskland är ofta rikligt utrustade. De som importerar en bil är ofta 70-talister etc. Om vi vänder få steken, Tror ni att premiesättarna resonerar som nedan på ovanstående argument: - Hmm, stor motor, den ska ha en lägre premie - Ah, mycket utrustning, det drar vi ner på premien för - Ung förare, djärvt och modernt körsätt, det måste vi premiera - Hög skadefrekvens….det kvittar vi mot ovanstående (IRONI) Är direktimporterade bilar mer skadedrabbade så ska det synas på premierna! |
|
|
om den är begagnad skall du kolla om motorförsäkringen gäller, jag tror att Folksam är dom enda som har en gällande motorförsäkring på importbilar som inte är fabriksnya Anyone who tells you money can´t buy happiness... just doesn´t know where to shop!!! |
|
|
Bromsklossen - du svarade ju inte riktigt på frågan om vad du menar... Om du sätter en 18-åring i en privatimporterad M5:a eller i en svensksåld M5:a spelar liksom ingen roll - risken att han orsakar en olycka är lika stor/liten oavsett vilken av bilarna han kör. Och dina argument håller fortfarande inte. Räknar du en kille som köper en fyra år gammal Ferrari i Bremen för 500.000:- i samma "kundgrupp" som den som köper en 15 år gammal VW Polo i Berlin, bara för att båda importerar begagnat? |
|
|
Men bromsklossen lever du kvar i nån dammig trång liten glaskupa i det innre av norrland eller?? Dom tiderna när man kunde käna stora pengar på privat importen är sedan länge förbi , nu är det mera att utbudet är större, bilarna ofta mer välhållna och oftast mer fullmatatde.... Ev Vinst är numera marginell , det är väl bra att Sveriges skjuka beg bil priser har bivit normala ( läs i linje med verkligheten) sen privat importen blev lättare.. annars hade vi fortfarande betalat 200 000 för en 5 år gammal Volvo utan lull-lull med 13500 mil på mätaren Så dina argument för " dom där dom importerar bilar är" är sämre än andra är alltså: Dom är födda på 70 talet Dom gillar motorstarka bilar dom gillar välutrustade bilar GRATTIS du har just beskrivt den typiske BMWPOWER medlemen... |
|
|
Gasar-magnus.... nu jämför päron äpplen igen! Trafikpremien borde inte skilja huruvida bilen är importerad eller ej (förutsatt att importerade bilar inte orsaker fler trafikskador än andra). Delkasko kan mycket väl vara högre med tanke på ökad stöldrisk etc. Vagnskada kan jag inte uttala mig om. Sen en sak till: Att importerade bilar skulle vara finare tror jag det fanns en glimt av ironi i ?!? |
|
|
BK: nu är du fel ute och säger emot dig själv igen.... Samma bil skall väl ha samma grund premie i alla del momenten ( Trafik,Delkasko,Vagn) ( sen tillkommer ju som vanligt lägre/högre premie p.g.a. ålder, ort osv.) I mina ögon är en 525 alltid en 525, oavsett om jag köpt den i Aborrträsk eller München och skall därför ha samma premie!!! |
|
|
Jag hävdar med en dåres envishet att om importerade bilar har en högre skadefrekvens så ska det synas på premien. Och en 525:a som är köpt i München är inte att jämställa med en svensksåld. Vet du vad en fulltecknad servicebok till en BMW kostar tillsammans med en "justering" av mätarställningen ? Sen förstår jag inte i vilken mening jag har sagt emot mig själv ? |
|
|
Tja du BK skulle folk i Aborrträsk vara mer ärliga än i München?? eller vad gör den "svenska" 525 an " så mycket "bättre" att den skall ha lägre premie?? Med dom krav som försäkrings skojarna ställer ( omkodade nycklar, märkta rutor osv) torde det tidiga 90 tals fenomentet med återexporterade importbilar vara tämligen utrotat ( mycket skrönor figurerar om importbilar och importbils stölder ...) Så vad finns kvar som är en större risk än på "svenska" BMW??: Maskinskada: den delen näst intill omöjlig att teckna på direktimporter knappast därför premie höjande Stöld?? nää tjuven vet väl inte om din bil är svensk eller inte.. Brand?? nä skulle det vara större brand risk i en direkt import?? Räddning?? en BMW hamnar även den i diket oftast p.g.a. föraren, inte bilens ursprung.. Vagnskada?? blir direktimporterade bilar buckligare än svensk sålda ex vid ev olycka?? nä... Glas: snarare mindre slitna rutor på direktimporterade bilar då man inte har vinter lika länge i mellan europa som i Sverige... Så precis som nu skall risk bedömingen ske med hänsyn till ägarens ålder kön bostad osv inte huruvida bilar är direktimporterad eller ej... Bilar kostar försäkringsskojarna pengar och kan dom klämma oss bilägare på mer pengar av ngn anledning är det klart dom gör det , enkel kapitalism.. Så skadetyngda direkt import bilar är nog en myt som försäkringsbolagen gör allt för att hålla liv i.... eller ser nån ngt annat som skulle tvärt om göra direkt import bilar mer skade benägna?? |
|
|
Gasar-Magnus: Jag tror inte att bromsklossen menar att en importerad bmw blir mer bucklig, brinner mer osv. Problemet är att importbilar står för en majoritet av skadorna medans dom är i minoritet till antalet. Dvs enligt försärkingsbolagens statestik så är det mer troligt att en importbil kommer att åka ut för en skada. Detta har ju flera förklaringar. Dumma svenskar som tittar efter pris snarare än skick och försöker få igen pengarna man la genom att elda upp bilen och andra liknande orsaker. Tyvärr är det fakum att importbilarna är mer problem än de svensksålda. Jag tror säkert att du inte är den typiska ideal personen Magnus som försäkringsbolagen baseras deras premier på. Inte jag heller 0 skador osv. Men jag får lik förbannat betala för alla andra som kör samma bil, har samma ålder och bor i liknande städer som kvaddar. Så länge importbilar kostar mer än svensksålda generellt så kommer givetvis försäkringsbolagen försöka få ut pengar för det. Hmm svårt att kolla på beck och skriva samtidigt :) |
|
tqs |
Citat från www.spray.se/smart/news.jsp?cat=7&type=23&page=0&art=4378 "Enligt statistiken stjäls också privatimporterade bilar i högre omfattning än svensksålda. Varför är inte fastställt, men en misstänkt orsak är att misslyckade bilköp ”räddas” genom försäkringsbedrägeri. Bilen dumpas och anmäls stulen." Sant eller inte, men jag betvivlar att försäkringsbolagen helt utan orsak belastar importbilsåkarna med högre premier. |
|
Ok, då ställer vi saken på sin spets: Bromklossen: Om vi antar att svarta bilar är överrepresenterade i skade- och stöldstatistiken, tycker du att svarta bilar borde ha högre premier? Svara gärna ja eller nej på frågan. Jag gissar att du kör en svensksåld bil, stämmer det? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
wolv, vissa bolag har ju en parameter som är metalic lack. Frågan är ju vad som skulle hända på kvällpressens löpsedalar om försäkrningsbolagen tog hänsyn till om man är invandrare , och tex kommer från ett land där man kör bil som tex i Frankrike, eller Italien. Och har derase körstil i blodet. Visst förstår jag Fb, de är ju vinstdrivande. Och komihåg, Fb är alltid bra att ha och göra med , så länge pengarna går MOT dem. Så tänkte inte bara på lägsta premien. /Jörgen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.