AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.725

Punkteringslampan lyser?

em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej! Var ute och körde en stund förut i stan, då till min förvåning punkteringsvarningslampan tänds. Jag går ut och gör en snabb koll om något däck värkar vara punkterat men allt verkar vara i sin ordning. Tänkte att jag får undersöka det hemma så jag försökte nollställa systemet. Problemet är då att fast än jag trycker reset så fortsätter lampan att lysa. Den slocknar inte ens.

Vad gör man? Antar att det inte är fel på däcken utan snarare någon givare eller något.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hur gör du när du försöker nollställa? Har du observerat att du ska slå på tändningen men inte starta bilen när du nollställer den? Min tändes förra veckan när jag körde en längre sträcka i snöslask, antar att sådana förhållanden kan påverka systemet.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Jag gjorde inget annat än att stanna bilen, och gå in i menyn och leta upp 'Reset', sedan trycka OK. När jag hade gjort det försvann alternativet i menyn.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är en sak att kvittera varningen, och en annan att initiera systemet.
Punkteringsvarningen på E90 (och de flesta andra BMW) jämför signalerna från ABS-givarna.
När ett däck tappar luft, trycks det ihop och hjulets effektiva radie minskar - det betyder att att däck med lägre tryck snurrar lite fortare än det gör med korrekt tryck, och det syns såklart på signalen från ABS-givaren.
För att systemet ska fungera som tänkt, måste det initieras - dvs systemet måste få reda jämförvärdena för "normalt" luftttryck, och lagra dessa i systemet. Detta ska t ex göras då man skiftar från sommar- till vinterhjul och tvärtom. Om det inte gjorts, kan den lilla minskning av däcktrycket som orsakas av riktigt kallt väder vara tillräcklig för att "trigga" systemet....
Hur du initierar systemet står i instruktionsboken - har för mig att det är som Thorssa skriver, att man med påslagen tändning men utan att starta motorn startar initiering via "vippknappen" på blinkersspaken.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Det var en så kallad initiering jag gjorde. Har gjort det innan då lampan tänts, och då har den slocknat. Denna gången slocknar inte ens lampan...
Var ute en sväng och provade igen, denna gången med enbart tändning. Ingen skillnad...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du har Run Flat tyre så kanske det är så enkelt som att du har punktering?!

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kör på macken om du inte har kompressor hemma
Och kolla trycket i däcken

Ha deT
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hade run flat-däck i somras som jag bytte till icke run flat michelin i juli ungefär. Nu har jag icke run flat dubbdäck. Däcktrycket är precis som det står på B-stolpen.
Ska åka in och göra en OBD-felsökning på fredag.
Fick samma problem i höstas när jag drog en tung släpkärra.
Tryckte bort larmet flera gånger men det kom tillbaka efter en stund hela tiden.
Börja läsa instruktionsboken lite mer noggrant,och där står det att initiering skall ske före och efter man har kört med släp.
Höll inne knappen över 10 sekunder,och då försvann larmet.

em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Jag provade att hålla inne en stund utan resultat. Ska gå ut och prova igen direkt.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Provade att hålla inne "Reset" längre, nu är saken åtgärdad. TACK!!!
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Har samma problem på en E91 men det löste sig med isntruktionerna ovan. Dock undrar jag:

Varför hamnar den i RESET-läge och inte i INIT?

Vad är skillnanden?

Det står inget om RESET i manualen, bara om INIT..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.