AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.452

Rost på E46 320 Touring 2004

Sida 3 av 3
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Har nu kollat vad jag har för färg - också Silber grau metallic. Och bestämt mig för att vara 98% nöjd i stället. I vissa vinklar i direkt solsken syns färgskiftning men i skugga är det faktiskt bara skillnad i blankhet - vilket sätter press på att se till att polera o vaxa! Ska också fylla i de små retfulla stenskotten på motorhuven....
Har upptäckt rost på min 320i från -04, bl.a. på höger a-stolpe, under tröskelskoningen vid höger bakdörr och under listen på bakluckan. Denna rost är alltså på ställen där (fabriksmonterade) lister skavt mot lacken. Fick det dokumenterat av BMW (Novation i Uppsala) och fick svar idag att dom inte tar någonting, det anses gå på lackgaranti och inte rostskyddsgarantin iom att det inte är vid falsar.

Ska jag försöka gå vidare med detta, be någon annan verkstad titta på det? Eller tror ni det är kört att få något på garantin?
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Prova att kontakta en annan BMW åf. Min erfarenhet är att det känns som om det är lite godtyckligt vad som går på garanti och inte. Den rost jag haft problem med involverade både falsar och på "öppna" plåtytor. I första instans nekades jag garantireparation för ett par skador då man ansåg att det var stenskott. Det tyckte inte jag, varpå man tog även detta som garantireparation efter lite diskussion.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Åk runt på olika ställen, ligg på dom hela tiden om dom nekar. Va allmänt jobbig kund helt enkelt. Dom kommer ge sig till slut bara för att slippa dig :-)

Okej, då ska jag försöka ligga på och prata med någon annan ÅF! Förslag i norra Stockholmsområdet med omnejd?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
På onsdagar kan du besikta bilen på BMW Solna.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
har bubblat sig lite på min bagagelucka, behöver de va genomträngade rost? eller räcker det att man ser att det "bubblat" sig?

BMW 325ci - 04

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Niklas: Min bil hade bara små bubblor på samtliga ställen. Ingen genomrostning. BMW tog allt. Någon liten diskussion hade vi kring något litet tveksamt ställe - de hävdade stenskott, men jag höll inte med. Det blev som jag önskade:)
Karl-Hilding
Kolla den nya lacken noga....
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
ska in till bmw i Borås på fredag, får se va de säger. Någon som har erfarenhet av auto7h i borås?
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Visade upp rostiga framdörrar på min 20.000 mils -04 på Novation i Uppsala. Mindre än ett dygn senare ringer de och säger att BMW Sverige godkänt rostskadan och nu, fyra veckor senare, har jag två nya framdörrar.

Dåligt att det rostar, men bra av BMW att ta ansvar för problemen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då fungerar alltså goodwill i längre än 6 år likväl. Bra att veta för de som har 12 års garantin. Trodde att det var bara garantin (genomrost) som åberopades efter 6 år..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är fullstämplad servicebok som gäller om garantin ska gälla?
Någon som fått godkänt utan att visa upp boken?
Min är själv-servad dom två senaste gångerna.
När jag fick min förra bil, 330d-04, hade den gått ca 24000mil och hade åtminståne en "missad" service i boken. Den var även importerad vilket iof inte ska ha nån betydelse.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så du fick de på garanti utan problem?
Tid är nu bokad, så får se vad besiktningsmannen säger.
Lät inte som några större konstigheter på telefon iaf, kanske va för att jag prata så långt in i detalj om de :-)
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Hur långt tillbaks tar dom rostskador på garantin? Har en -04 som är uttagen i december -03 som har rostat lite lätt i plåtfalsen längst ner framtill på vänster framdörr. Fått en ny baklucka till den en gång i tiden men då var det inom 6-årsgarantin som gällde från början. Och serviceboken, kan dom verkligen neka en rostskadeersättningpga att man har gjort servicen själv senaste gångerna? Ok om dom nekar motorskadegarantin om den inte är servad efter boken men en rostskada har ju ingenting med en vanlig service att göra.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Den 12åriga garantin gäller endast bilar uttagna efter 040101.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Som jonasjonas säger – garantin gäller efter uttag den 1 jan 04. Vad gäller serviceboken så tror jag inte att de bryr sig så mycket. Hela garantiförfarandet hos BMW verkar vara ganska godtyckligt kring vad som är täckt av rostskyddsgarantin och inte. Det är min erfarenhet i alla fall...
/M
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan säga att det var inga problem att få rosten på garantin även om serviceboken "saknar" några stämplar ifrån en verkstad.
Dock är dom ganska hårda på vissa saker. Tjata verkligen om att få hela bakluckan bytt. Fick bara svar "att då måste de vara värre angripet än så"

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag frågade min BMW åf om garantin. Han hävdade att ma varken måste in på rostslyddskontroller eller serva på BMW för att garantin ska gälla. Men en av servicepunkterna är ju kontroll/föreslå bättring av rostskydd om jag minns rätt så lite skumt låter det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.