|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
OK, tack för svaret. Ska kolla i helsingborg först... Är din bil fullservad på bmw verkstad? Vet inte om dom är hårda med det? Anders |
|
| På min bil var inte senaste servicen (inspektion 2) inte gjord på BMW. Men å andra sidan varken frågade eller kollade dom. | |
|
Anders.B: Nix min bil är servad på BMW under de första åren, sedan har den servats på Mekonomen. Inga servicar har dock hoppats över. Killarna på Förenade Bil tog kopior på serviceboken, men kommenterade inget om att bilen inte servats hela tiden på BMW. /Magnus |
|
| Annars är de bara o bita i det sura äpplet o börja slipa eller använda rostkonverterare! =D | |
|
Sandbläster/punktbläster! Sedan rostskyddsprimer/epoxyprimer, grundfärg/slipgrund, finslipa ytan om perfekt finish önskas, sedan lack och klarlack är det korrekta receptet! :) |
|
|
Ja, ni som kan det här med omlackering, finns det något medel som stoppar rosten innan man duttar i med färgpenna eller dyl? Jag tänker på alla små stenskott på huven kring njurarna... en del av dem är rostbruna och borde väl göras vid. Hade tänkt skjuta upp omlackering av huven ett tag till.... mvh/Magnus |
|
|
Tumregeln är att ta bort rost och fukt innan man "stänger in" skadan, annars fortsätter rosten inuti. Det finns rostomvandlare som är bättre än inget för att ta det sista i porerna om man inte kommer åt att blästra och inte vill slipa ner för djupt (det fantastiska med en bläster är att den på en sekund blästrar ytskiktet=rosten UTAN att man behöver slipa bort en massa frisk plåt som man måste göra om man slipar, eftersom ytan är ojämn), men jag har ingen erfarenhet av att använda dessa på små stenskott, svårt att avgränsa området då man inte ska ha rostomvandlare på lacken. De stenskott jag hade med synlig rost i punktblästrade jag (maskerade med maskeringstejp, fungerar utmärkt!!) och pillade i Hagmans utmärkta primer Länk på plåten innan jag fyllde i med lackstift och klarlack. Detta blir inte estetiskt perfekt. Det är några ställen jag "roststoppat" utan bläster och då är det bara att ta fram kniven och skrapa bort rosten! Alla "små" stenskott blir alltid större innan man kan fylla igen dom, om man vill slippa göra om samma lagning igen efter två månader. Om lacken runt stenskottet släpper utan våld när man pillar med kniveggen är den kass och SKA bort. |
|
| Det låter som om det får bli vass kniv som rostbehandlare:-) Har tyvärr inte tillgång till bläster. Ska bara avvakta att den verkliga vårkänslan infinner sig! | |
| Om du har eget garage så kan du ju skaffa billigaste kompresorn på biltema, en punktbläster och blästersand för 1200kr. En investering du har nytta av i 20år :) | |
|
Resultat av att hålla på själv beror till stor del vilken kulör du har på färgen. Jag vet, har hållt på massvis med timmar under vintern att försöka få till små förbättringar,men de är hopplöst! blir inte helt bra hur man än gör. Nu har jag ju en silvrig bil som är en hopplös färg redan innan man börjar. Sen handlar det väl lite också om hur kräsen man är... |
|
|
Hej! Har varit inne med min bil hos Paulssonsbil i helsingborg nu. De tittade och tog lite bilder på skärmkanten. Efter bara några timmar ringde dom tillbaka och sa att garantin tar skadan. Ska lämna in den redan på onsdag, nu hoppas man bara på ett bra lackjobb så man slipper nyans skilnader... Mvh Anders |
|
| När jag fick en ny dörr fick jag komma och titta på tre färgprov som lackverkstan förberett ca 1dm2. Vi höll dessa mot bilen och valde tillsammans den kulör de skulle lacka med. Länk | |
|
Hej på er! AndersB:Låter som om de är lite rappare på att återkomma i HBG:-) Bra att jobbet går på garantin. Det där med nyansskillnader är jag också lite rädd för men får se hur det blir innan jag oroar mig för mycket... Ska gå en rond till med Förenade Bil för att se om de inte kan ge med sig på rosten i nederkanten av framskärmarna. Marin849: Har tyvärr inte tillgång till något bra garage, annars hade jag nog grejjat lite själv. Kom just på att jag faktiskt har en kompressor redan dock:-) |
|
| Ok, bilen inlämnad för garantirostlagning. De fixar alla punkter, inklusive den rost som finns bakom framhjulen! Jag är nöjd och glad för det. Nu återstår att se resultatet om det lyckas utan en massa färgskiftningar. Mindre kul med en bil som ser ut som ett lapptäcke. | |
|
@ marin849 Det är en ruskigt snygg bil det där!! Niklas Fransosen |
|
|
Fick tillbaka bilen från lack för ett par dagar sedan. Är nöjd till 90% med resultatet. En lätt färgskiftning syns, men det är så bra det kan bli enligt BMW. Kanske jämnar det ut sig lite med en rejäl polering av resten av bilen. AndersB, har du fått tillbaka din bil med gott resultat? mvh /Magnus |
|
|
Hej! Jag fick min bil igår och det ser mycket bra ut. Ska kolla mer nogrant när bilen är nytvättad, men kan inte se någon nyansskillnad nu. Jag har silbergrau metallic kulör, dom sa att den är bra att lacka om. Vet inte om det stämmer men som sagt, nöjd så här långt. Anders |
|
|
Silvergrå är mycket mer tacksam än tex vanlig silver så ligger lite i det dom säger. Magnus; Vad hade du för färg på din nu igen? |
|
|
Vet faktiskt inte vad färgen heter på BMW språk, men det är en mörkgrå metallic. Fick tillbaka bilen både tvättad och städad invändigt, vilket var trevligt. Hittade dock ytterligare ett litet retfullt rostställe - så funderar på att ta ett varv till hos BMW om jag har tid och ork att dona med det. Ska se om jag kan ta en bild i dag ch se om färgskiftningen är att acceptera enligt er... |
|
|
Färgens BMWnamn brukar stå på en klisterlapp i motorrummet - på ett av stötdämpar/fjädertornen eller vad den puckeln kan heta. Kan vara bra att veta om man vill köpa spray/lackstift hos BMW. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.