|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, I går blev jag (förhoppningsvis) lycklig ägare till en 320T 2004. Den har tyvärr en del stenskott och jag har även lite surt i efterhand upptäckt några små rostbubblor. Dels långt ner på framskärmen bakom framhjulen och dels på på ena sidan vid hjulhuset i bakskärmen precis där den möter kofångaren. Är denna rost något som åtgärdas på den 12 åriga rostskyddsgarantin? mvh /Magnus | |
| Omfattas din bil av den 12-åriga rostskyddsgarantin? Alla 2004:or gör inte det. | |
|
Jag tror att alla som är sålda efter 1 april 2004 har 12 år. Isf ska det täcka skärmarna, om det inte är ett resultat av obehandlade stenskott.. |
|
| Är bilen tagen i trafik (registrerad) efter 040101 omfattas bilen av 12-årig rostskyddsgaranti. | |
| Tack, då vet jag! Min bil är tillverkad i april 04 och i trafik första gången den 27 maj. | |
|
12 års rostskydd introducerades 040401 men gäller retroaktivt för bilar registrerade efter 040101. Till för ett par år sedan fanns informationen på BMW:s hemsida men är troligtvis bortaget nu. Återkoppla om vad BMW säger för det kan vara intressant att se hur deras inställning är efter 7-8 år. Garantin gäller endast för genomrost om man läser villkoren, men inom den tidigare sexårsgarantin ersatte BMW allt som inte var orsakat av yttre skador. Intressant att veta om de har samma generösa inställning för bilar som är mellan 7-12 år. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Du har råkat ut för några av dom klassiska rostpunkterna på E46. Eftersom du har det 12-åriga rostskyddsgarantin är det bara åka till bmw och visa upp det så får du se vad dom säger. Som jag förstår de behandlas allt från fall till fall, alltså att dom gör en bedömning av det hela. Bara för att man har rostskyddsgaranti så täcks inte allt in. Men eftersom du nu fått rost på dessa ställen som är så pass vanligt på e46 så har nog bmw svårt att komma med ett argument som inte gör att du får detta på garanti. Dom måste ju ha sett detta hur många gånger som helst. |
|
|
hej och tack för "moraliskt stöd" :-) Så fort jag får tid ska jag ta en tur till Lund eller Malmö och visa spektaklet för BMW där och se vad dom säger. Hils /Magnus |
|
| Funkar det inte hos en handlare, prova med en annan. Det gjorde jag ;) | |
| De fixade min som hade samma rostskada på bakskärmen utan något snack, men då var det inom 6-år fortfarande. Dock har de ju medgett att det är ett garrantiåttagande. Det var 1,5 år sen och rosten har inte kommit tillbaks än. | |
|
Svängde förbi BMW i fredags och de var till sist tre personer som kröp runt bilen och hmm'ade, tog bilder och noterade. Får se vad domen blir när de återkommer. /Magnus |
|
|
I dag hörde BMW av sig och glädjande nog tar dom nästan all rost som en garantiåtgärd. Det som fortfarande är öppet för lite diskussion är de angrepp som finns på den "ribba" precis i nederkanten av framskärmarna, bakom framhjulen. De hävdar att det är stenskott och att det är vanligt att det rostar där. Vet inte hur många E46'or jag krupit runt de senaste veckorna utan att hitta någon rost där.... Nåväl, om jag nu ska bekosta den sista rosten själv, är det någon här som känner till någon duktig lackare i Malmöområdet som kan göra vid detta. Och följdfrågan - vad kan detta kosta mellan tummen och pekfingret? mvh /Magnus |
|
| Fråg BMW vart de lämnar bilen, åk sedan dit och prata med firman och säg att du vill lägga till för att de ska ta framskärmen samtidigt. Blir mycket billigare eftersom BMW betalar ställkostnaden. | |
|
Mango Menar du den lilla balken som går mellan skärm och sidokjolen? om det är de så är det ett typsikt ställe för rost på e46. |
|
|
Haas: Ja jag tror vi talar om samma balk - eller plåtveck eller vad man ska kalla det för. Oavsett om det blir en garantiåtgärd på detta också eller inte, så vill jag fixa till det så det inte blir värre. /M |
|
|
har ingen rost under list på framskärmarna än. men tog ner innerskärmen av nyfikenhet av vad som kan orsaka rost och upptäckte att det låg massor av sand/smuts som binder massa fukt. så ett tips till er som inte vill att nederkant/bakant av skärmarna ta ner innerskärmarna och spola rent. |
|
| Elbing: tack för tipset! Svårt att demontera innerskärm? | |
| Nja. Jag borrade bort nitarna som sitter mot tröskeln och vek ut så jag kom åt att spola med vattenslangen till det bara kom ut rent vatten. | |
| Vek ut innerskärmen, inte tröskeln :s. Saknar edit funktion :( | |
|
@mango Vilken bmw handlare har du visat bilen för? Jag upptäckte samma rost på bakskärmen på min idag. Syns lite bubblor i lacken, tror det är galvsläpp och inte rost. Lacken är inte sprucken... Får åka och visa upp min oxå. Anders |
|
| Anders.B: Jag var hos Förenade Bil's skadecenter på Aspögatan i Malmö. Väldigt tillmötesgående får jag säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.