|
|
|
|---|---|
|
Vilken sommar! Våren började lite lätt med ett lyckat oljebyte på verkstad. Tack tänkte jag, det här går som smort. några veckor senare började det låta som man hade besticklådor hängande runt hjulen. Kollade i inläggen på bästa BMW-siten(BMW POWER), och lokaliserade problemet. Jag har ju en 528 -98 Touring och det fastnar tydligen lite grus någonstans runt bromsoken. Okej, okej. På verkstaden sa man att det fixar vi och vi sätter på några skyddsplåtar så att du slipper detta i fortsättningen, men vi får ta det efter semestern. Okej, okej, tyckte jag. Bra. Kör runt lite, det är ju sommar! Ett par veckor senare låter och vibrerar det som fan från vänster fram. Hjullagret måste bytas(1950:-). Okej, okej. Lugnt. Lagret bytt och allt verkar fint. Åker inte runt så mycket längre. Jag menar med bestickljudet känns det mest pinsamt men även jag måste handla lite och sånt. Senaste vexkan börjar det låta som om pärlan har tandvärk, det gnisslar och låter riktigt fult. Särskilt när man kör långsamt som vid parkering med stort rattutslag mm. Okej,okej. Tittar på bästa BMW-siten. Lokaliserar felet till något stag som benämns "gnällstag" eller något sådant. Att köra bilen bland folk nu är direkt skadligt för "imagen" ;), folk tror att det är en Lada från -76 som kommer tills de vrider på huvudet och jag undrar vafan jag inte behöll min Renault. Men jag ville ju ha en "riktig" bil... Börjar bli lite besviken liksom. Undrar vad som händer när höstdepressionen sätter in... | |
|
Hehe jag lider med dig Pat och anledningen till att jag sitter här och flabbar lite är din roliga beskrivning av eländet! :) Jag hade också lite strul med gruskorn som fastnade i min 528:a, svängde hit och dit, backade och grejjade med det gnisslade på ändå. Som tur är släppte det av sig självt efter några mil. Hoppas resten av sommaren och hösten blir problemfri för dig!! |
|
|
Du har nog inget problem med "gnällstaget" det är nog "bara" smågruset som hittat/nött sig in mellan bromsskölden och skivan..går att själv plocka loss med hjälp av plaststrips,ficklampa(liten) och avtaget hjul. Kika in mellan sköld o skiva då ser du stenen/smågruset som ger missljudet.Stick ner några hopmonterade strips o ryck till när du "omringat" stenen.Problemet väck(förhoppningsvis).. Prova först med att backa=lite lättare :),men det har du väl redan provat? Mvh Janne. |
|
|
Har testat alla de där knepen. Backning fungerade när jag bara hade en del stenar, men nu med hel sandlåda duger det inte längre. Testade att få upp stenarna med diverse tricks. Resultatet var sämre än torskfiske i östersjön... Blev väldigt oljig... ;) |
|
|
Prova att "slänga ner" ett barn på ca 5år då får du upp skiten ur din "sandlåda"...jag lovar..all sand på sidan om lådan ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.