AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.358

V60 T6 Black R vs. BMW?

Sida 3 av 4
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
550in är grymt läcker i rött (och ovanlig)! Det är dock en gammal modell och det känns som att värdetappet på en dyr E61 (380' är mycket pengar) kommer bli ganska svettigt dom kommande åren. F11 har funnits ett tag nu och för 380' börjar du få ganska mycket F11 för pengarna!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Lloydan där...tror det är få i dag som är villiga att betala en bra bit över 300' för en E61 oavsett modell. T o m M5 E61 verkar det vara svårt att få så mycket mer för.

___
//Ulf
Verdi
Det fina med den där 550:n är ju dels utseendet men även att den bara gått drygt 3000 mil.

För samma pengar kan du få tag i en 528i F11. Iofs ligger det närmare till hands för mig personligen men jag förstår de som prioriterar annorlunda och väljer 550:n. Dyrt blir det ju i vilket fall.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Hm, jag lade ingen ekonomisk aspekt i mitt uttalande, bara en känslomässig iver att rekommendera 550i. Men ja, 300+ för en "gammal" 5-serie är inom kort ett minne blott.
Verdi : De uttalade liknelserna menar att det bättre/bästa är lika med BMW. Är nog benägen att hålla med många ggr men det gäller också att hålla sinnena öppna även om man har en förkärlek till BMW.

Bag : Jo, jag har nämt 1M för min bror med, men han vill kunna ta med barnen och lite vagnar etc när det behövs.

/Bellamy
Fr
51
Fredrik8
M3 Coupe -96
335IX Sedan -10
328IAM Touring -13
I3 -22
Det närmsta att jämföra med är väl en 328 kombi xdrive när den nu dyker upp. sedanen kostar ju 330´000 lägg där till automat, xdrive och touring tillägg.
Prestandan är rätt bra med 5,9 till 100 och en förbrukning på 6,4, med automat 6,1 till 100 och 6,3 i förbrukning. nu stiger det väl lite med en kombi som är fyrhjulsdriven men inte så mycket max 0,5 om man jämför på dagens e91, volvon siffror är 5,9 till 100km\h och 10,2 i förbrukning.

Alltid dyrare är också fel, i Teknikens värld senaste test var volvo s60 d3 dyrare per mil än bmw 320d, jämförelsen där tycker jag haltar lite då prestandan på 320d ligger inom 0,1 sec 0-100km\h från volvo s60 d5.

Så tänker man köpa en stark volvo kan man lika gärna köpa en miljöbil från bmw.
Volvo är inte billigare än bmw och audi när det gäller s60 och v60.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
I senaste numret av AMS testade de nya 328i och den fick inte jätte bra kritik direkt nästan lika törstig som dem gamla med rak 6a. Skulle man dessutom lägga på kombi och X-drive lär den ju dra någon droppa till. Sen är det ju en 320 turbo du får egentligen men den kommer att kosta som en V60 T6 Black R fast med mindre lull lull och då är tyvärr inte mitt val så svårt.

Verdi
Och vad är det som säger att Volvon klarar sig på angiven förbrukning då? :)
M3
1.024
M34ever

Inget men jag hade valt en V60 iaf, jag refererade mest till Fredrik8 siffror ovan
Verdi
Ja, 329hk är ju faktiskt betydligt mer än 245hk även om 0-100 siffrorna är likartade. Tror BMW:s automat i nya 3-serien växlar sjukt snabbt och att det hjälper 0-100 siffrorna en hel del.

Ska man accelerera från 100-200km/h eller liknande så är nog T6:an betydligt snabbare.

Däremot kommer ju 328:an att vara mycket snålare. 2 cylindrar färre och nästan 100hk mindre gör en hel del på sopparäkningen.

Till sist beror det ju på vad man är villig att betala för. Du tycker kanske inte att mervärdet av en BMW väger upp extrakostnaden. Då ska du såklart välja Volvo, eller nåt annat märke.
M3
1.024
M34ever

Skulle jag välja mellan en FULLT utrustad V60 T6 Black R som bara görs i en begränsad upplaga och som dessutom har en fett sexa på 329hk/480nm jämfört med en snålt utrustad 4cyl 328ix touring hade mitt valt som sagt varit enkelt, även om man ser till förbrukningen. Hade man däremot obegränsat med flis vilket ju vissa verker ha, då hade förstås även jag hellre valt en maxad 335a utan tvekan.

328an som AMS testade i senaste numret vart utrustad för drygt 230000:- vilket är ett skämt enligt mig. Personligen skulle jag aldrig själv ha råd eller jag skulle iaf vara för snål för att lägga så mkt pengar på lull lull, men i Volvons fall får man ALLT därav mitt val om jag skulle välja

Verdi
Jag håller med. En ny BMW med stor motor och extra allt för 600-700' är _riktigt_ dåligt för ekonomin om man nu inte kan göra som flera här på forumet verkar göra och trolla med knäna och bruka bilen 3-6 månader utan större värdetapp.

Kanske kan den där Polestar-versionen hålla värdet hyfsat. Men förmodligen blir det rätt dyra mil i den också.
Verdi
ps. M34ever, Jag googlade lite på den där Black R och hamnade på ett Volvoforum där de gnällde över att specen var låst och att det fanns en massa övrig utrustning som man inte kunde välja till. Så FULLT utrustad är den alltså inte. Men väldigt bra utrustad räcker långt. Jag tror inte jag skulle sakna så mycket iaf. :)
M3
1.024
M34ever

Okay finns ju alltid någon som hittar något att gnälla på men va fan kan saknas?

Drag kanske

Länk!

M3
1.024
M34ever

En STOR BMW? hur menar du då? En fullutrustad 328ixT med 4cyl skulle gå på runt 600000:- och det kan den i min värld aldrig vara värd? men jag är glad är det är någon som tycker det eftersom min egen 325a är fullmatad. Hade svårt att hitta en bil när jag själv letade bil. Hade 4 krav. Aut, M-sport, drag samt Navi. kollade på samtliga 325, 330 samt 335 båda bensin/diesel och det vart inte lätt att hitta något vettigt som inte hade rullat +10000mil eller hade skum historik. Hade helst köpt en 335a men prioterade låga mil och därför blev det en 325a vilket jag inte har ångrat. Den drar i snitt 7,99l/100 och då kör jag främst i stan.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Varför inte välja en 335a som är ett par år gammal?
Om man värderar prestanda så är det ju ett enkelt val.
Volvon är väl redan trimmad original?
Ett steg 1 trim på 335an, för några tusenlappar, sen står sig volvon ganska slätt..
Går ju inte ens att jämföra.
Verdi
Vet iofs inte hur trimvänlig T6:an är. 329hk lär ju inte vara max. Original har ju den likartad effekt som 335i.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror inte att den är lika trimvänlig.
Mycket mer än 329hk blir nog svårt att plocka ut, utan att modda bilen för övrigt.
Iaf enligt vad jag kan hitta på nätet efter en snabb koll..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
335an går enkelt att plocka ur nästan 380hk.
M3
1.024
M34ever

Simon76: Nackdelen är ju att man inte får en NY bil utan en beg. men visst vi prioritera ju alla olika. Personligen är jag inte så märkes frälst så fantastiska är ju inte en 3serie. Har testad det mesta och nackdelen med BMW är att vill du ha mkt lull lull och mkt effekt då kostar det oftast mer än det smakar tycker jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.