AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.136

523i e39 går varm ibland!?!

Jag har en e39:a 523i -98 som jag köpte i höstas. Bilen gick mycket bra från början, inget konstigt varken med kupévärme eller tempmätaren, den gick alltid upp till normal arbetstemp & stannade där. Vattenpump & termostat var bytt nån månad innan jag köpte bilen, kvitto från verkstad finns så det ska stämma.

Sen före jul började den gå varm, när man kört den kanske 20-30 minuter gick tempmätaren upp, hade jag inte stängt av bilen hade den troligen kokat. På verkstad konstaterade dom att det var viskokopplingen som tydligen var dålig, den byttes sen har den gått bra fram till för nån vecka sen.

Typ 3 ggr nu senaste veckorna (kör bilen ett par mil/dag till vardags) så har tempen börjat sticka iväg igen. Alltså inte varje gång jag kör, med typ en veckas mellanrum. Första gången stack den iväg & då hann jag inte ens svänga av vägen innan den ganska snabbt gick tillbaka till vanlig temp. 2:a gången så började den gå varm, jag körde in på sidan av vägen & stängde ner bilen igen innan den hann in på det röda fältet, lampan lyste inte. Sen när jag startade upp den igen efter kanske 10 sek. så sjönk mätaren sakta ner till vanlig temp igen.

Sen idag hände samma sak igen, den blev varm, jag stannade till & den sjönk ner igen efter uppstart en stund senare, sen åkte jag typ en km innan den började dra iväg igen. Fick stanna igen, sen sjönk den & då hann jag hem, hade bara nån km kvar. När den blev varm (på tempmätaren) kom ingen riktig värme ut i kupén, sen när den gick ner igen & jag var nästan hemma var kupevärmen jättebra.

Vad är det som händer? Ska man deppa ner sig & misstänka topplockspackningen? Den fattas inte just nån kylarvätska i kylaren, har den med ett streck som nivå-markering vid kall motor. Oljan ser bra ut på stickan, lite vitt kladd i oljelocket men inte just nåt mycket.

Tacksam för svar om nån har nån idé om vad det kan vara. Verkar skumt att det händer från & till, inte varje gång jag åker med bilen.
Ska tillägga att det inte verkar röra sig om en ispropp eller så. Verkstaden kollade fryspunkt på kylarvätskan när viskokopplingen byttes.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
I mina öron låter det som luft i systemet, eller en trasig termostat. Kika upp det först.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara impellern på vattenpumpen som har lossnat (kan göra det på de som har plastimpeller).

Låter motorn konstigt när du lyssnar med öppen huv?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nä, det kan jag inte påstå? Inget som jag tänker på iaf. Men om vattenpumpen är bytt i början på september (tror jag det var) är det väl långsökt att den ska lägga av redan? Termostaten byttes ju då också.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Även om du har en relativt ny bytt termostat så kan den vara defekt. Tyvärr så händer det ibland att de är fel på de oxå, Har själv råkat ut för defekt termostat när jag köpt ny o fått byta igen.

M-killen
Ok! Ska prova byta termostat, ingen stor kostnad så får man se om det är det som är fel. Nåt att tänka på när man byter? :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kommer det ånga ur luftningsskruvarna om du släpper på någon av dem när motorn är varm ? Då har du luft i systemet och förmodligen en läcka någonstans.

Byt inte delar på chans, det blir bara dyrt. Skicka bilen på läcksökning hos verkstad istället isåfall. Snabbar, smidigare och förmodligen billigare i slutändan.
Jo
65
Johan__
E92 330d Coupé
Jag har ett liknande problem på min 520i -98. Har haft lite dålig värme ett tag. Igår gick tempmätaren upp så jag stannade och lät den svalna. Sedan fungerade den som den skulle.

Idag hade jag ingen värme och efter ett tag gick tempen upp igen. Innan jag hann stanna verkade det som att termostaten öppnade, tempen gick ner och värmen i kupén kom tillbaka. Bytte termostat för 3 år sedan men gissar att den börjat spöka igen. Men varför påverkas isåfall värmen?? Vad kan det mer vara?

Idag var det fullt med luft i systemet men dum som jag var öppnade jag locket igår då jag trodde att vattnet var slut...
To
7
Tommy Peagle
530iM -06 E60
850i -92 E31
Jag hade en E39 528i tidigare som jag hade ett liknande problem med
och efter mycket om och men hittade jag felet. Det var i mitt fall påfyllnings burken ( expansionskärlet ) som hade spruckit på insidan mot kylaren som
inte syns förren man demonterar den. Svår att se att det läcker där då vattnet följer balkar och rinner ut på annat ställe. Köpte en ny för ca 800kr då för ca 4 år sedan. Luftade och sen fungerade den.

// Peagle
Jo
65
Johan__
E92 330d Coupé
Fick du luft i systemet eller rann kylarvätskan ut?
To
7
Tommy Peagle
530iM -06 E60
850i -92 E31
Kylvätskan rann eller ångade ut och därefter vart det luft i systemet.

// Peagle
Jo
65
Johan__
E92 330d Coupé
Jodå, den drar faktiskt kylarvätska! Bara att lokalisera då... Var bör jag leta mer än expansionskärlet? Ser inget direkt och det är inte så mycket vatten som försvinner. Toppackningen verkar hel iaf.
To
7
Tommy Peagle
530iM -06 E60
850i -92 E31
Sårt att veta men jag vet av erfarenhet att plasten expansionskärlet åldras och blir hård och det behövs inte så stor spricka förren det börjar försvinna vatten då trycket blir väldigt högt när den blir varm och jag tror det mesta försvinner i form av ånga. Nu var det länge sedan jag bytte men jag har inte för mej att det var så mycket jobb med att få bort den så att man kunde se om den var spucken. Jag såg inte att det droppade vatten någonstans heller.
(Den vita behållaren som sitter på / inmonterad i kylaren)
Du kan ju prova att lägga en vällpappskiva under den och se om det droppar på den.
Kolla alla vatten slangar. Tempmätaren under expansionskärlet kan också läka.

// Peagle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.