AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

Problem med mätare efter mätartavlor byte

markus00
Nu har jag bytt mina mätartavlor till vita blev väldigt snyggt.
Men nu visar alla mätare utom motortempen och varvräknaren fel.
Jag vet inte hur jag ska lyckas få mätarna att visa rätt
Innan jag tog bort visarna så noterade jag "död" läget och har nu monterat visarna igen på samma ställe. Men det visar inte rätt
Någon som vet hur jag ska göra?
markus00
Någon som kan hjälpa mig??
Har du monterat dom exakt som dom satt innan så tror jag inte att det är nålplaceringen som är fel. Kolla så att du har ordentlig kontakt till alla instrument, så att du inte lyckades knixa loss något, t.ex en dålig lödpunkt.
Ska själv byta till vita tavlor på min (inkl klockan ! ) och har precis scannat in tavlorna.
Tänkte hitta nån vit plast och skriva ut med färglaser på.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

markus00
Problemet är inte att visarna inte rör sig utan att dom visar fel.
Så det är nog inte kontakterna det är fel på.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej, en liten spekulation kommer här... Om du markerade mätarna i noll-läget finns det inte en risk att mätaren når ett stopp med nålen och själva axel "snurrar" ned en bit till?
En annan undran, du tipsade annan om att man skulle vrida nålarna 1/4 varv moturs för att få loss dem... du är säker på detta ingrepp? Annars kanske du vrider axeln ur läge på nått sätt så visarna går galet.?
Som sagt, ren spekulation då jag inte mixtrat med dessa mätare själv, har dock haft loss nål på E28:ans mätare och fått dem att funka korrekt efteråt...
markus00
När jag bytte mina tavlor gick jag efter denna beskrivning.
Länk

det är ju möjligt att det står fel där iallefall...

Jag kommer nog att få ett helvete nu för att få mätarna rätt kan jag gissa...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Har du följt den så kan du ju hoppa över min första spekulation om stoppet på nålen eftersom ursprungsläget ju skall markeras efter det man lyft över nålen från nålstoppet...

Kan du inte försöka lista ut hur mycket mätarna visar fel och sedan flytta nålen motsvarande grad? Om det nu är på detta sätt de visar fel, dvs att de rör sig "rätt längd" men står fel. Rör de sig fel "längd" så är nog felet mer av elektrisk natur.

Always Diesel
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Nån som har dessa tavlor att maila? De passar väl ävan på min 540IA -93 ?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
markus00
Nu fick jag iordning på mätarna
lite pill fram och tillbaka men nu är det riktigt

tack för alla svar
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Eftersom tavlorna är limmade hur ska man ta bort dem med??? man ska väl inte repa plastet bakom eller???

MvH BMW 4-ever

markus00
Det är inga problem att ta bort tavlorna det märker du när du kommit så långt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.