|
|
|
|---|---|
|
Hej Var och besiktiga min nyniköpta 520 -94 e34 idag och fick lite mindre roliga avgasvärden. Jag körde 1,5 mil till besiktningen och stod sen på tomgång en bra stund innan jag körde in för att katten inte skulle svalna. Bilen har varit avställd en tid och inte körts mer än någon kortsträcka. Avgasvärdena är som följer: HC= 360 Co= 0,4 Co 2500= 0,7 Dock var Lambdavärdet okej, alltså avgassystemet tätt. Besiktningsmannen tipsa om service så när jag kom hem kikade jag över tändstiften som såg rätt nybytta ut men i en av hålen där stiften sitter var det mycket olja så jag gjorde rent stiftet och "tändkabeln" och montera ihop det hela igen. Ventilkåpspackningen är alltså lite taskig. Det sitter öppet sportluftfilter på så det gjorde jag också rent och smorde in enligt instruktion. Kolla över alla slangar till vevhusventet och dom såg bra ut och var ej igensatta. Gjorde rent i trottelhuset även om det såg rätt okej ut. Passade även på att göra ren MAF-sensorn. Nästa post blir byte av motorolja, den är kolsvart och jag har inte en aning om när den är bytt senast. P g a låg oljenivå så misstänker jag att det var ett tag sen..Jag vet bara att bilen varit stående i långa perioder. Vad bör jag kolla mer? Om vi går händelsena i förväg och bilen inte skulle klara besiktningen, Borde inte avgasvärdet klara sig om jag kopplar ur vevhusventilationen? Lite förslag vad jag ska hitta på för att lösa det hela mottages tacksamt. | |
|
Nej kopplar du ur den förvärrar du nog problemet. Har du ett vinande ljud om du lyfter på oljelocket? Kanske är din temgivare dålig, är lite osäker på om värdena blir högra då? Men ditt hc påminner om mitt värde jag hade när den var paj. Jag hade även ett pysande ljud och så här i efterhand så misstänker jag att den kunde ha varit insugspackningarna. Me de är relativt lätta att byta och då kan man även byta slangarna under ta loss och rengöra tomgångsmotorn om man har den placerad under insuget som det var på min 525 92:a |
|
| Byt oljan och be besiktningsmannen åka ut och gasa runt på 1-2an i höga varv innan mätningen. (Även på tomgång så svalnar katalysatorn snabbt). Tror detta kan räcka | |
| Jag skulle börja med att byta olja sen hittat nån mindre verkstad som för ett bra pris kan koppla upp den på felsökning och kan göra avgasprov. | |
|
Så nu är motoroljan bytt. En grej som gjorde mig lite fundersam var att det var fullt med olja i filterhållare. Har ingett minne av att det brukar vara så. Sög iaf upp ca 3dl olja som var kvar i filterhållaren och motionerade övertrycksventilen lite ifall den skulle ha kärvat fast. Så vad tror ni, kan det vara läge att göra nytt avgastest? En annan sak som jag funderar över är detta med oljelocket på ventilkåpan, brukar inte tomgången förändras när man plockar av det? |
|
|
Hur vore det om man hällde i 20~30% e85? Det borde väl plocka ner värdena? |
|
| Jo tomgången ska börja svaja lite när du tar bort oljelocket på. Provat lägga en plastbit eller tidning i oljelockshålet och se om det sugs in lite? | |
|
Det är ytterst lite, knappt något vad jag kan känna när man plockar av oljelocket. Däremot kan jag känna ett lätt sug när jag drar upp oljestickan och sätter fingret för hålet. Ska göra ett nytt försök att besiktiga bilen på tisdag. Hoppas verkligen att det går nu. Behöver ha bilen så situationen börjar bli desperat. |
|
| Sjunker co och hc om jag leder ur vevhusventilationen i en flaska undagömd i motorrummet och samtidigt pluggar anslutningarna på imsuget? All skit borde ja då åka rätt ut, eller? | |
|
Har nu kontrollerat tempgivaren i toppen och den verkar var okej. Har någon nåra förslag på vad jag ska kolla mer? |
|
|
Kontrollerat tändspolarna i mörker och det blixtrar inte vid sidan av så dom verkar ok. Däremot så är det en sak som stör mig och det är att motorn går en smula ojämt vid 2500 varv.. |
|
|
Jag har testat lite olika metoder och dom flesta trix med vevhusventen leder till höjda värden.Vid start kunde min 4gasmätare visa hoppfulla värden men efter en liten stund blev det oftast sämre. Boven på mina 3 senaste E34 var havererade kattar,en 525a hade blåst ur kattarna helt och den hade ok värden bara 8mån tidigare. Alla fick biltema unikat ditsvetsad och värderna blev kalas. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.