AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.200

Avgas rör montering 320d e46 -04

Hej

Jag var tvungen och montera ett nytt främre avgasrör + kat på bilen. Bytet gick bra, men nu undrar jag om mellan delen av avgas röret skall ligga på eller "sväva" ovan de två tvärgående metall plattorna som sitter i mellan första och den andra ljuddämparen.

Saken är den att när jag nu statar bilen slår avgas röret till dessa metall plattor och ljudet fortplantar sig mycket bra inom bilen.

Så skall jag trycka upp avgasröret plus katalysatorn vid monteringen, eller skall jag trycka ner den så att den ligger stadigt på metall plattorna.
Avgasröret ska dras över dessa 2 plattor. När jag byggde nytt 3 tums till min, så blev det tajt pga de är formade lite grand. Skuvade av dem och platta till dem i skruv städ, så de blev helt platta och det räckte för min del.

Om du inte kan få upp avgasröret så det går fritt, så kanske du kan ta och lägga en bussning mellan avgasrör och platta. Du kommer känna av vibrationer endå, men slipper höra metall mot metall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ang din nedersta fråga.

Du ska trycka upp avgasröret, inte ner mot plattorna. Lägg något mellan under själva monteringen. Något verktyg eller träbit, så kan du pula i lugn och ro. När du är klar så bara att ta bort det som du lagt mellan. Avgasröret sjunker något när det får hänga utav sig själv.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.