|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet vilken modell av Motorola 8000 serien som funkar ihop med multiratten och navi på en 528 -99.Har provat 8700 och 8900 men texten "Telephone" i navifönstret svartnar efter några sekunder jag kopplat in telefonen.Kan det vara så att bara BMW's telefoner passar. Alltid först, inga stenskott! | |
|
Det kanske är så att tfnen måste ha en speciell programvara? Hör efter med närmaste större handlare är mitt tips. Vet att V3690:an fungerar i bilar 00/01 och V50 serien efter det. Säker på att det är 8000 serien och inte 3690? Mvh Asken |
|
|
Vet inte hur 3690 ser ut men Motorola 8000 serien är den telefon som passar i hållaren mellan sätena. Du har rätt om pgmvaran, ringde BMW "supportcenter" kille där sa att man måste ha BMWs "egna" telefon. Vet inte om det är ett försäljningargument men jag får väl snoka upp någon lur. Någon till salu nån???? Alltid först, inga stenskott! |
|
modano |
har själv haft enormt "strul" med BMW vad det gäller deras Motorola-förberedelse... bestäälde min bil med denna förberedelöse men vägrade att köpe BMW´s motorola som kostar 3-4 gånger mer än vad V50-an ska kosta. fick höra att det är livsfarligt att sätta i en ickeprogrammerad v50 i BMW´n.. *suck* fick en tysk adress från BMW sverige till Motorola Tyskland dit jag skickade telefonen, fick tillbaka den där det stog att de inte utför denna service.. nehe... *suck** sen kom min bil... tryckte försiktigt i min telefon som inte är BMW´s motorola... och allt fungerar... förutom en sak som jag inte vet om den ska funka; vissa påstår att när man blir uppringd så ska man se nummerpresentationen i displayen på bilen.. detta gör jag inte.. däremot så kan jag ringa pp från ratten, se SMS på monitorn osv... som asken säger så är det V50 telefon efter 01 och V3690 före... MEN vet att original Motorola V3690 kan strula i modellerna före 01... testa och se, värsta som kan hända är att du får ladda om mjukvaran i din bil... kanske inte så kul.. men värt att slippa köpa BMW´Egna" motorola-telefoner... ett flummigt meddelande men jag är lite trött... *Ler* mvh Johan |
modano |
tilläggas bör att innan min bil kom så pratade jag typ med alla personer på BMW om hur jag skulle kunn få programvaran nerladdad i min telefon.. ingen som visste... ingen som brydde sig.. osv... enda utväg var att köpe deras telefon... enda svaghetstecknet jag fått från BMW.... någonsin... har man en produkt måste man kunna svara på frågor om den... |
|
Japp sitter i nästan samma situation som du.. ville ha en V50 som gick att sköta från ratten och få upp infon på naviskärmen. Bilen är förberedd med 640 (telefonförberedelse) så jag gick glatt ned till lokala bmwhandlaren, samma visa där att det gick absolut inget annat än original-telefon som skulle kosta 7000kr!! Utöver telefonen kom batteriet för 1250:- ...man undrar i vilken fantasivärld de lever i när det kommer till telefoner :) För att V50n skulle funka så krävdes en sats som heter "RETROFIT KIT HANDS-FREE FACILI.BMW V-SER" eller 84 63 0 143 184 vilket skulle kosta 8200:-. Någon som vet om man kan få tag på den billigare och om man själv kan installera det? ..får hoppas en "vanliga" mot.V50 funkar med den.. |
|
|
Vanliga Motorola telefoner fungerar tyvärr inte med alla funktioner i bilen! Det krävs en speciell programvara i telefonerna för att allt ska fungera. Och det går inte heller att uppgradera vanliga telefoner efteråt utan man måste köpa Motorola telefonerna hos BMW. Något ska väl BMW ha för utvecklingen av denna programvara till telefonerna men jag håller med om att det är alldeles för mycket pengar! BMW har två olika retrofit kit att köpa. Antingen det vanliga hands-free kitet som också går att beställa ifrån fabrik som option där telefonen sitter mellan framstolarna eller i armstödet eller också tillbehörs hands-free kitet där telefonen monteras på instument panelen i mitten och som innehåller telefon tillverkarens hands-free sats plus kablage och adaptrar för att kunna ansluta den i bilens vanliga kablage. Med det senare tillbehörs hands-free kitet så fungerar t ex inte kommunikationen med navigatorn. /RS2 |
|
|
Mafqa, Beställ ett Bluetooth hands-free kit till din bil istället! Om du har option 640 så är det bus-enkelt att montera själv och det fungerar dessutom med navigatorn! /RS2 |
|
|
Det finns olika Bluetooth kit beroende på bilmodell och om man har telefon förberedelse eller inte (option 640). Nedan har ni hela listan jag fick ifrån BMW i november inklusive preliminära priser. Det kommer också flera telefon adaptrar ifrån BMW när det kommer nya Bluetooth telefoner. Adaptern behövs bara för att ladda telefonen samt ansluta den yttre antennen. Annars fungerar telefonen i bilen även om mobilen ligger i jackfickan i baksätet. Fördelen med dessa kit är total integrationen med navigatorn och att man kan använda knapparna på ratten samt röststyrningen för både telefonen och navigatorn. Men det är inte det billigaste alternativet det heller... :-) Det går också att montera kitet i äldre bilar men då måste man byta ut lite mer kablage. /RS2 European and US E46 3-Series Coupe and Sedan: 84 64 0 152 501 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) $450 exkl. VAT 84 64 0 153 221 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) $650 exkl. VAT Adapters for all models: 84 21 6 925 216 Ericsson T39 Snap-in Adapter 84 21 6 930 108 Nokia 6310 Snap-in Adapter $60 exkl. VAT European and US E46 3-Series Convertible: 84 64 0 152 504 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 223 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) European and US E46 3-Series Touring: 84 64 0 152 502 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 219 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) European and US E39 5-Series Sedan: 84 64 0 152 506 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 224 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 02/2001 without option 640) European and US E39 5-Series Touring: 84 64 0 152 507 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 226 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 02/2001 without option 640) European and US E53 X5 SAV: 84 64 0 152 505 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 04/2002 with option 640) 84 64 0 153 227 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 04/2001 without option 640) |
|
|
Tack för infon RS2! Verkar som min ETK är för gammal för jag hittar inte dessa produkter ..ser att dem kostar ca $450 utan moms, skulle det betyda att det ligger runt 5000:- SKR med moms? En sak till står i texten nedan "from 03/2002" ..verkar inte funka bra med min E39a som är en tidig 01a? European and US E39 5-Series Sedan: 84 64 0 152 506 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) |
|
|
Bluetooth hands-free kitet började levereras i bilar tillverkade fr o m 09/2002 och har först nu kommit som eftermonterings kit. Om din bil är tillverkad efter 03/2001 så tror jag det går ändå. Du har ju redan telefon förberedelsen med allt kablage i bilen, antenn och mikrofon hållaren i taket. Jag har dock inte lyckats ta reda på varför det inte går att montera i bilar innan 03/2001. Kanske det är ratten med multi-funktions knapparna eller något annat. Det bör ju gå att ta reda på vad som skiljer de olika kiten åt för din bil och köpa till eventuella adaptrar och kablar som behövs. Se nedan vilka delar som ingår för min bil (E46 3-Series Coupe and Sedan). /RS2 84 64 0 152 501 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) - hands-free microphone - insert for phone console - mobile phone eject box - charging electronics - bluetooth antenna - misc brackets - hex bolts and nuts 84 64 0 153 221 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) - hands-free microphone - insert for phone console - mobile phone eject box - charging electronics - bluetooth antenna - misc brackets - hex bolts and nuts - headlining cover - frame for microphone - microphone cover - retrofit wiring harness - cable adapter - mobile phone antenna - antenna cable |
|
|
Ska höra med bmw om de har koll på läget :) Med en tidig 01a syftade jag på januari så man kan ju undra vad som skiljer den mot en mars modell. Läste av ngn annan att de hade haft ett helvete med att installera sitt bluetoothkit (dock utan 640). |
|
| En sak till.. måste man även med bluetooth ha en bmw-originaltelefon? | |
| Nej, du behöver inte ha en Bmw tele. | |
|
Jag måste nog ta tillbaks det jag skrev tidigare om att man inte kan uppgradera vanliga Motorola telefoner med BMWs programvara om man har köpt dem någon annanstans. Enligt BMW i Tyskland så ska man kunna lämna in sin vanliga Motorola telefon till en BMW verkstad som sedan skickar den vidare till Motorola för uppgradering. Motorolas pris för uppgraderingen är ca 800 SEK exklusive moms för Motorola V50 medan det ska vara kostnadsfritt för V3690. Så frågan är vad man som kund får betala för detta hos BMW? Man kan inte skicka telefonen till Motorola direkt utan detta måste gå via BMW. Här är numren på BMWs interna service meddelande som beskriver hur man gör. SI 84 11 01 773 Handy Motorola V50 SI 84 03 00 598 Handy Motorola V3690 Jag har fått uppgifterna ifrån BMW i Tyskland så jag hoppas de är korrekta och även gäller här i Sverige. /RS2 |
|
|
Jag måste nog ta tillbaks det jag skrev tidigare om att man inte kan uppgradera vanliga Motorola telefoner med BMWs programvara om man har köpt dem någon annanstans. Enligt BMW i Tyskland så ska man kunna lämna in sin vanliga Motorola telefon till en BMW verkstad som sedan skickar den vidare till Motorola för uppgradering. Motorolas pris för uppgraderingen är ca 800 SEK exklusive moms för Motorola V50 medan det ska vara kostnadsfritt för V3690. Så frågan är vad man som kund får betala för detta hos BMW? Man kan inte skicka telefonen till Motorola direkt utan detta måste gå via BMW. Här är numren på BMWs interna service meddelande som beskriver hur man gör. SI 84 11 01 773 Handy Motorola V50 SI 84 03 00 598 Handy Motorola V3690 Jag har fått uppgifterna ifrån BMW i Tyskland så jag hoppas de är korrekta och även gäller här i Sverige. /RS2 |
|
|
Angående Bluetooth, och andra telefoner än de som är BMW-specade. Jag skulle inte alls bli förvånad om det finns funktioner som inte funkar med icke BMW-telefon. Visserligen är Bluetooth en standard, men en mycket öppen sådan. Jag sitter dagligen och frotteras med problem pga att de olika tillverkarna ändrar i sitt Bluetooth protokoll. FP |
|
|
finns det nyare telefoner som passar med telefonförberedelsen för motorola? tror min bil är förberedd för motorola v50 har kod 632 blir det omfattande ombyggnad för buletooth om man har 632 istället för 640? vad är skillnaden? nån som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.