AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.020

E61 Startar inte, batteriet?

Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Innerbelysning ok, instrumentbrädan ok. Men bilen startar inte när jag trycker på startknappen. Det klickar till och så dör instrumentbrädan.

Är det batteriet eller något annat tror ni?
Jag har satt batteriet på laddning nu över natten.

Om jag ska byta batteri, vilket ska jag då köpa. Tips??

/Fitch
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Batteriet skulle jag också gissa på.
Batteriet är urladdat. Det behöver minst 20-25 timmar för att laddas helt fullt. Om du skall byta batteri så satsa på minst samma kapacitet som originalet. IBT måste kodas in till det nya batteriet, om du bara byter rakt av till ett med samma kapacitet så funkar det utan kodning men systemet får ingen ny referens/datum för bytet.
Enklast/dyrast är att låta BMW sköta hela kittet, annars kan du hitta likvärdigt eller bättre batteri hos t.ex Tudor (Exide är tillverkare). Varta, Bosch m.fl brukar funka bra, men kanske lite osäkrare pga att de inte tillverkar själv, man sätter sitt varumärke på en annans produkt.
Exide ligger bakom det mesta på blybatterimarknaden.

FP
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
så här skrev jag i en annan tråd:
"Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting.
Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe.
Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)."

Bytet gjorde jag själv på 15 minuter. Allt har fungerat utmärkt för mig i vinter, utan programmering. Startmotorn snurrar som aldrig förr, även vid kallstart, har alltid gott om ström, har inte underhållsladdat en enda gång efter bytet (tidigare laddade jag titt som tätt!) och jag har kommit ifrån en del elproblem och driftstörningar.
Om man vill sätta i ett "större" batteri med fler Ah, och utnyttja Amperetimmarna fullt ut, så ska man säkert programmera. Men om man som jag är nöjd med Ah men framförallt prioriterar köldstartegenskaperna så tror jag inte att utebliven programmering i praktiken påverkar någonting.
Jag är helnöjd, sannolikt så har jag ett betydligt bättre batteri än ett BMW-märkt s k "original", och till halva kostnaden!
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Ok, bärgaren från "BMW assistans"'var här med starthjälp. Bilen startar utan problem. Har haft den på tomgång i 2 timmar. Generatorn laddar 15 ampere enl bärgaren.

Vågar jag stänga av bilen och starta imorgon igen?? Kommer köra motorvärmare innan start.

Hur som helst blir det ett nytt batteri imorgon. Exide/tydor vinner kampen och det kommer bli fler ampere än originalet. Omprogramering kommer göras efter behov.

Återkommer med eventuell feedback på processen..

Mvh

Fitch
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Jag hade stängt av bilen och provat starta igen.
Hade det snurrat igång med bra drag så hade jag laddat över
natten , därefter åkt o bytt batteri. Frågan är ju också om
bilen stått länge då bilen inte startade. ett batteri kan ju
kortslutas under tiden man är på konsum o handlar.Då är
det ju kört.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Jag stängde av och startade igen. Då gick det utan problem, som en sommardag!
Får se hur det blir imorgon... Motorvärmaren kommer gå för högtryck i ett par timmar innan start.

/Fitch
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Jag stängde av och startade igen. Då gick det utan problem, som en sommardag!
Får se hur det blir imorgon... Motorvärmaren kommer gå för högtryck i ett par timmar innan start.

/Fitch
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Vi håller tummarna.
Ha det bra i kylan.
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
har samma strul, bytte till Tudor 100 ah,men gick inte att koda om bilen för det,
Skulle byta till det som skulle passa i bilen,Tudor 77 ah,det skulle inte vara ngr problem med prog enl ÅF
Vad händer när man sättter i tudor 77 i E61? jo den passar inte.
Så nu får det bli Bmw orginal endå :(
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Pelle_530: Har du läst mitt inlägg ovan?
I min 530 XD T -06 passade Tudor High-Tech TA1000 helt perfekt, bara att skruva dit och köra, utan någon omprogrammering eller någonting.
Skulle bli mycket förvånad om inte samma batteri skulle passa i din bil!

Jag tror att någon försöker skrämma dig och lura på dig ett s k "originalbatteri"
(som enl min uppfattning är ett sämre batteri men ändå mycket dyrare!).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.