AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.153

Bytte ventilkåpspackning gjorde ingen skilnad

Sida 1 av 2
Hej har ett lite klurigt problem med tomgången på min m60 motor, har precis byttat insugningsmembran, ventilkåpspackningar, olja och tändstift med endast en liten förbättring och den går fortfarande dåligt på tomgång, någon som vet vad detta problem kan vara.

Fredrik
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
"Går dåligt" ? Går den ojämnt? Pendlar den i varvtal? För hög eller för låg tomgång?
Lite info tack.. ;)

Kolla över alla slangar så att det inte är sprickor (kan vara svårt att se ibland) Vad köpte du för tändstift?
Mät om tändkablarna är hela.
Den går bara ojämnt på tomgång, tändstiften är av märket NGK BKR6EK och tändkablarna är hela. Har även kollat slangar och liknande men allt ser helt och fint ut.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har samma problem med min,blir galen på det!
Min ryker även nått kopiöst,luktar avgaser.Drar ingen olja eller vatten heller.
Var ute och testade bilen idag och upplever även att den vibrerar väldigt mycket på tomgången, den går ojämt och har aningen för låg tomgång. Jag har testat med startgass runt alla slangar och dylikt men utan resultat. Någon som vet vad felet kan bero på.

Fredrik
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Kan vara "tomgångsmotorn" #9 på länken som kärvar. Den sitter lättåtkomlig under motorkåpan. Tar du bort den och håller den i handen och "vickar" lätt på den så skall sliden inuti slå i ändlägena. Om inte så kan sliden kärvat, då funkar 5-56 som sprutas in i något av de båda hålen, ev kan man peta lätt på sliden med en trästicka för att se så den löper friktionsfritt. Hade detta problem på min 540 då tomgången var kass.
Länk: Länk

/Stefan
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Rengöra går bra med 5-56.men spruta gärna på nått som smörjer efteråt.5-56 är fettlösande och ställer bara till det i långa loppet.
Jag har redan smörjt upp tomgångsmotorn men tomgången går lika dåligt ändå. Kan det vara något annat som spökar.

Fredrik
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Kamkedjorna kan ha börjat slacka! Ett ej alltför ovanligt problem.
Dessa vagnar körs ju tyvärr oftast ganska vårdslöst också...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Kamkedjorna är rätt så nyligen bytade av en bmw mekaniker så jag tror inte det kan bero på det. Några fler förslag?.

Fredrik
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Tja, det kan ju vara någon/några av tändhattarna som ger upphov till visst överslag mot godset. Detta fel hade jag på en av mina 530v8:or. Det är inget man tänker på i första hand, men jag passade på att byta samtliga, och då försvann mitt tomgångsproblem.

Tilläggas kan att den ibland missade lite på högre varv. Tändhattarna kostar nånstans runt hundringen stycket, o det var det värt :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ok kan man se på tändhattarna om de behövs bytas med tanke på att det blir dyrt att köpa nya om man inte e helt säker på att det e dom, hur såg dina ut KRAFTWERK. Det lustiga är att motorn går relativt bra när den är varm men inte när den är kall, då vibrerar den och går dåligt.

Fredrik
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 740iA -93 hade samma problem, dålig tomgång. Efter att byt membran och två tändspolar blev det bättre men inte bra. Jagade sedan vakuumläckor och alla andra möjliga fel i två år utan att lyckas lösa problemet helt. Körde man alltid med AC-knappen inne så får man lite högre tomgång och då gick det rätt bra. Kamkedjorna kollade jag aldrig vetenskapligt utan bara lyssnade så de inte lät för illa. Med lite gas (eller mycket! :D) gick den fint.

//Magnus

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kamkedjan till min låter illa,och skall bytas.Återkommer när den är bytt.Är TVÅ (2) månaders leveranstid från skruvat.se.Men så kostar den bara 320 spänn.
För att sammanfatta mitt problem med Bmwn så ser det ut såhär: När jag startar motorn kall så tar det två sekunder innan den tänder igång, och när den har startat så vibrerar den en aning och går ojämnt, låter jag motorn stå på tomgång tills den blir varm så försvinner vibrationerna lite och tomgångsproblemet avtar rätt så mycket. Det är liksom bara när den är kall som den går dåligt.

Fredrik
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Okej!

Vad sitter det för tändstift i den? (Inga 4-elektrodsstift skall monteras) Har Du originalluftfilter?
Har Du kollat så att dubbeltemperaturgivare 12 62 1 747 281 är hel? (sitter på kylröret).

Jag tror inte på tomgångsmotorn, för den behövs även när motorn är varm.

Den kanske får fel och alltför snål blandning hela vägen upp till arbetstemperatur...?

Hur långt har den gått? Fulla böcker? Service?

Tändstiften är av märket NGK BKR6EK, jag använder ett orginalluftfilter, den har gått 242227 mil med fulla böcker inklusive service. Bränsleblandningen vet jag inget om, hur kan man kolla det på enklaste sätt.

Fredrik
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det jag menar är, att om temperaturgivaren jag hänvisar till, är trasig, så fungerar inte kallstartsläget som det skall. Dvs, den öser inte på med bränsle och stryper luften som den skall när den är kall. Där för rumlar o rycker den tills den kommit upp i arbetstemp!

/A

Ok det kan kanske vara problemet, kan man mäta på sensorn och se om den är dålig eller inte.

Fredrik
Är det temperaturgivaren på termostathuset?.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sitter väl ingen tempgivare på termostathuset?

Det sitter två bakom motorn plus en insugstemp vid spjället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.