AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.076

hjälp, vad tänka på vid köp av e34 ix?

Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
som rubriken lyder, är på g att köpa mig en vinterbil, då en 525ix
något extra att tänka på då det gäller 4-hjulsdrivet.
mkt tacksam för svar.
mvh McLarry
kolla framvagnen, reservdelarna är mycket dyrare på en ix. servopumpen är special med
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
snatchad: tack, jo jag har hört att framvagnen ä lite spec, men att det inte skiljer nåt från en vanlig e34:a i bak
ke
376
keihin
525d Touring -07
särskilt stötdämparna fram är dyr, ca 4000:-/st. har själv gjort om till koni, ca halva priset.
fördelningslådan är dyr (som på de flesta 4x4), räkna med säkert 15 tusen + arbete nuförtiden. "antisladdlampan" indikerar även störningar i fyrhjulsdriften på ix (med fast sken) samt att den diffar om nåt hjul spinner (blinkningar).
axeln från fördelningslådan till framaxel brukar börja glappa i splinsen mot fördelningslådan om de inte fettas in då och då, axeln kostar några tusenlappar, 3-4st om jag minns rätt.
tänk på att fälgar från en vanlig e34 passar inte ix (ix har et54), däremot passar e36-fälgar finfint så länge de är minst 16" stora. förmodligen även e46 mfl?
eftersom bilen inte körs på bilprovningens bromsrullar så upptäcks inte alltid störningar i bromsarnas kondition i tid, kolla noga! åtminstone skivorna fram är annorlunda mot vanliga e34, bildelsimporten.se hade dock piratskivor sist jag bytte.

hittar du en bil i vettigt skick lär du inte ångra dig, jag har fortfarande inte hittat nåt bättre ;)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Allt i framvagn är svindyrt. Jag lyckades hitta styrled och spindelled från Lemförder i Tyskland, nästan halva priset gentemot BMW original.

Bromsar skiljer både fram och bak.
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
ja kruxet ä ju att hitta ett fint ex av e34, inte alltid så lätt numera.
tack för alla svar
mvh mclarry
Be
43
Beemersnurbo
525TDS Touring -93
Volvo 945-93
Hej
Lånar tråden lite...
Jag lurar förmodligen på att köpa en likadan, det är en -93, killen som äger den har kört med den och den helt plötsligt dog, allt funkar på den men den vill inte tända då han kör den på starten, jag vill få det till att det är huvudsäkringen, som är på 80 eller om det var 100a, är det någon som vet var den sitter, har googlat o så men inte riktigt fått kläm på det....

Mvh
Be
43
Beemersnurbo
525TDS Touring -93
Volvo 945-93
det är en 525 med vanos btw
axel från fördelnings lådan och fram kostadar 6000. han som hade bilen innan mig hade fått byta den och bmw sa att det va tydligen förbrukningsvara.

japmax, jag behöver snart byta mina. jag tror schmiedmann ville ha 800kr/st för styrlederna komplett. vad gav du för dina?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.