|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Har en liten fundering som någon här kanske kan hjälpa mig med. Jag har en 118d -06 utan motorvärmare som är riktigt jäkla trögstartad när det är kallt. Det behöver inte vara norrlandskallt utan bara runt 7-8 minusgrader så tar det en jäkla tid att få igång den. I övrigt startar den och går som en klocka. Någon som har några idéer? Glödstift? Kallstartsgivare? Jag räknar väl med att en diesel utan motorvärmare kan vara lite trög vintertid men detta är långt värre än man kan räkna med. Skulle iväg nu runt lunch då den stått sen i går kväll och det tog säkert 2-3 minuter innan den hoppade igång. Har pluggat in en felkodsläsare men hittar ingen felkod och inga varningar. | |
|
Idag går den inte igång överhuvudtaget. Startmotorn går runt och jag hör att det tänder då och då. Ryker som fan gör det också så det verkar som om bränslet går fram men bilen går ändå inte igång. Hade starthjälp i morse av en polare men det hjälpte inte så av det drar jag slutsatsen att batteriet är ok. Jag har tyvärr bara carport men jag ska ut och höra med någon granne som har garage om man kan få låna det i några timmar. Förslag? Idéer? |
|
|
I mina diesel bmw,s har det tänts en symbol i form av en glödtråd under någon sekund innan startmotorn drar runt vid kallstart. Antar att du tankar vanlig svensk MK-1 diesel så det bör inte vara problem med utvaxning av bränslet pga kylan. Glödstiftet är mitt tips. Lycka till! |
|
|
Jodå den glöder innan start och jag har provat att glöda två gånger också. Ställde in bilen i grannens varmgarage i ett par timmar i eftermiddags och sen startade den direkt. På måndag är det jag som åker och beställer en motorvärmare. Fan -17 ska den väl klara ändå?? |
|
|
6 år gammalt batteri, kan ju vara det som är problemet bara. |
|
| Skulle sätta mina pengar på glödstift. Om du lyckas köra runt motorn 2-3 minuter lär ju batteriet vara friskt. | |
| Det låter som glödstift men då brukar det också finnas felkod? Kan också vara styrdonet. | |
|
Jo jag är lite inne på glödstift. Tror inte att det är batteriet, i alla fall inte bara batteriet för då skulle den startat med starthjälp. Jag väntade mig också en felkod på glödstiften men den kanske bara visar sig om ett stift är heldött? Jag vet ju att stiften glöder men de kanske tappat effekt |
|
| Hur vet du att stiften glöder? | |
| för att den gick igång till slut och för att jag inte har någon felkod | |
| Läste felkoder på märkesverkstad idag och de verkar hittat mer än jag gjort hemma (har en ELM327 nån som har bra mjukvara att rekommendera till den?). Alla fyra glödstiften har larmat vid exakt samma tidpunkt så imorgon blir det nya stift och ny glödstyrenhet. | |
| Ja då blir det nog skillnad :) | |
| Fan, jag som precis beställt en ELM327 för att ta reda på om mina glödstift är friska... | |
|
Om jag skulle råka ut för detta så skulle jag INTE byta styrenhet till glödningen först! Anledningen till det är att jag skulle kolla SÄKRINGEN först. Hade förra veckan just det felet på vår VW Caravelle TDI -07. Felkoder visar alla möjliga fel på glöderiet men jag hittade ett tips på ett forum att kolla säkringen först. På en Caravelle är just den inuti plastlådan där alla styrenheter sitter så den var allt annat än lätt att komma åt men så är ju inte VW en "riktig" bil heller. ;-) Tipslämnaren hade för övrigt haft sin Caravelle ett tiotal gånger på märkesverkstad och bytt glödstift, styrning, reläer, batter osv... men inget hjälpte förrän de hittade den brända säkringen. En säkring kan faktiskt gå även ifall det inte är komponentfel! Vår Caravelle startar i alla fall som vanligt nu. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Att den till slut startade är ingen garanti för att glödstiften fungerar. Tids nog startar en diesel även utan glöd om man tvingar upp värmen via nötande på starten eller bogsering. | |
| Någon som vet var man hittar vid motor glödrelä på en 118d -08 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.